Hagedam

Hei,
Vi har en hagedam som til sommeren har fungert i 3 sommere. Ifjor sommer satte jeg ned 2 vannliljer og 1 stråplante. Disse tok jeg inn for vinteren og det ser greit ut at de vil overleve vinteren inne.
Det jeg lurer på er; hva gjør man med bunnen av dammen? Bør man legge litt grus,stein eller sand? Lurer på hvordan pumper og slikt fungerer da og hvordan får man rengjort dammen da om høsten? Skulle gjerne hatt flere planter der. Nå har jeg satt plantene ned bare i sine potter som jeg har kjøpt de i. Vannliljen blomstret faktisk og var veldig vakker. Jeg har noen koier der også.
Inaktiv bruker
Jeg synes det er lettere å rengjøre dammen uten sand eller stein i bunnen. Prøvde med små runde stein et år, men de fjernet jeg ganske raskt. Nå rensker jeg opp kun på våren/sommeren ved behov. Bruker da en hov med flat side og fjerner det værste. Synes egentlig det ser mest naturlig ut med litt slam på bunnen. Det dekker jo damduken også
På høsten rører jeg ikke bunnen, fjerner kun blader og annet rusk i vannet. Da kan andre "småkryp" overvintre i bunnslammet

Til plantene får du kjøpt spesielle plantekurver i mange forskjellige størrelser. De pottene vi kjøper plantene i er som regel veldig små, så det lønner seg å potte om. Du får også kjøpt spesiell jord som egner seg under vann. Denne gromser ikke til vannet.
Hei,
Tusen takk for svar og gode råd. Jeg skal undersøke når våren kommer og få tak i slike kurver til plantene.

Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap