Dybde på hagedam

Mamma har drivi å sett på hagedam nå. Skal mest sannsynlig lage en hagedam til sommern. Men hvis gullfiskene skal gå oppi der på sommern, hvor dypt på det være da?
Jeg ville foretrukket å lage den ganske dyp, en halv meter hvertfall. Bestemor har en dam på litt over 20cm og det synes jeg er litt lite. Har du en halv meter, bunn fryser ikke dammen like lett heller. Men akkurat det har jo ikke så mye å si for deg i og med at du bare skulle ha fiskene ute om sommeren.
Husk også at det finnes regler for hvor dyp en dam kan være, dersom man lager hagedam. Hvis dammen er mer enn så og så dyp, er det sikkerhetsregler man må følge. Kontakt din kommune (eller moren din sin,rettere sagt) for å høre hvilke regler som gjelder der dere bor.
(de kan varierere litt fra kommune til kommune)

Sikkerhetsreglene er til for å forhindre drukningsulykker. En hagedam er som en magnet på unger....

En hagedam som f.eks. er en halvmeter dyp må gjerdes inn, det må være låsbar port, eller sikres med armeringsnett i vannflaten for å forhindre ulykker.

PS!
Det hjelper ikke å si at "jamen det er jo inne på privat eiendom i egen hage". Det bryr ikke barn seg om....

Bedre føre var
Jeg har valgt å fylle igjen min dam som var 1.5 meter dyp. Jeg hadde 1.5 meter høye gjerder rundt, men barna viste ingen respekt for dette. Av frykt for at fisken skulle forspise seg på små barn, valgte jeg å fylle den igjen til 20cm dybde.
En annen fordel ved siden av å kunne reise bort uten å være full av angst er at nå ser jeg fisken også
Både Koi og gullfisk trives så det holder
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap