Bekk ned i balje - hvilken pumpe?

Har en plaststamp på rundt 100 liter, og tenkte å grave den ned, fylle med vann og la en pumpe mate en rislebekk som starter kanskje 0,5m over vannstand.

Hvilken pumpe bør jeg kjøpe? Det er jo noen alternativer. 3000 liter/time? Trenger vel et gummirør opp. Vanlig hageslange?

Takker
Du må da kjøpe en pumpe som angir løftehøyde. Jeg antar du må ha en som klarer å løfte noe høyere enn 50 cm, siden pumpene gjerne blir litt redusert etterhvert. Men ikke ta altfor mye i heller, for da blir du sittende med en fontene istedet

Jeg tenkte kanskje denne? Men det er rikelig av produkter å velge i, og jeg har peiling=0.


Denne er dyrere.

Vet ikke, jeg har ærfaring med Eheim compact 1000, som ble kjøpt på webzoo. Den er jeg veldig lite fornøyd med. Varmer vannet en del, og er slett ikke så kraftig lenger. Mulig biltemasanden må dele litt skyld i akkurat det... :S
Svar angående pumpe
slik jeg skjønner deg så skal du ha en pompe som suger 50cm over vann nivå.
det beste er å bruke en fortrengningspumpe da den garanter vill suge opp, sentrufugalpumper kan ha noe problemer med dette.
somregel er det bare sentrufugal pumper som er vanlig til slikt
men du burde eventuelt skaffe deg tilbakeslagsventil slik at pumpen slipper å suge opp vann om den stopper.
Jeg kjøpte denne



Veldig fornøyd - Fin liten risling fra dammen og ned i sumpen.

Kjempefornøyde med den lille dammen min. det tok bare 2-3 timer å lage den. Den har steiner rundt, engelsk elvegrus oppi, samt noen mosegrodde steiner plukket fra en bekk.
Kult! Ser ikke hvor vannet renner da, men....
Gøy at man kan lage hagedam på en så enkel måte.
Fikk ikke til bekk ned i dammen. Det ble for mye sprut og stress.

Vannet renner stille inn i dammen til høyre og klukkende ned i sumpen som ligger under den store skiferhellen. Strømninger i vannet over stein som ligger uti.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap