Pollen fjerning i hagedam?

Hei alle sammen.
Har en hagedam på rund 10-15000 liter som jeg holder på å gjøre klar for denne sesongen. Dammen er klar og fin alle verdier på vannkvalitet er 100% forruten restene etter fjorårets store barnnåls blomstring, har kjempemengder av gran pollen som jeg har problemer med å få til å gå igjennom rensesystemet, har manuellt "rotet" rund for å få ekstra stor bevegelighet i vannet, men dette ser ut til å være en evighets jobb. Noen som har gode forslag på fjerning av denne dritten? Jeg tømmer ikke dammen ettersom jeg har brønn som ikke takler en oppfylling og brannvesenet er ikkse så glade for å komme ut, derfor blir den tømt kun hvert 3de år (neste år)

En annen ting er at jeg regner med at pollen ikke gjør noen skade på fisk (forøvrig koi og gullfisk) men kunne ønske at det var litt mer innsyn i vannet og når fisken svømmer virvles dette opp, Dammen har aldri vært så pollen infisert som ifjor, men på en annen side er det kanskje bra for det er første året jeg har hatt yngel i dammen og litt friskt tilskudd er ikke å forakte

Terje

Tillegg for de intresserte.
Har nabo som er marinebiolog og vi skal gjøre et intressant eksperiment til vinteren. Jeg tar fisk inn vinterstid og lar dammen bunnfryse. Men denne vinteren skal vi teste med et par karuss som faktisk skal kunne overleve selv om dammen bunnfryser ettersom de faktisk utvinner alkohol og sukker slik at det ikke fryser helt rundt fisken. (Norsk fisk faktisk)
Hmm.

Kan det være en ide å lage en form for ramme med et fleecepledd i bunn og pumpe vann opp med en dreneringspunpe, slik at det renner rett tilbake igjen i dammen?

En annen mulighet kan jo være å lage en slags pose av pleddet, og fylle det opp fra innsiden.

Hmm, tenker at oim du vil prøve med fleecepledd, kan det kanskje være best å lage en ramme av noen bjelker eller stokker som ligger over dammen på en slik måte at den siger litt nedi. Da vil den ikke bli utsatt for så store krefter; og om det tetter seg til så det renner over, er det ikke full krise.

Det vil nok ikke renne superfort igjennom, og fleecen vil nok tette seg til. Men om det har gjort god nok nytte, gjør jo ikke det noe. Da er det bare å bruke ett til pledd.

PS: Husk at pleddene gjerne er satt inn med ting og tang fra fabrikanten. Må vaskes grundig før bruk.

PPS: Jeg har prøvd å bruke fleece som delevegge i akvarie. Fungerte ikke så altfor verst, men merket at vannet fikk godt "tak" i fleecen, så den bulte endel. Nå var det ikke så mye forurensing i det vannet, så det gikk ikke tett, men kan tenke meg at et fort kan skje hos deg.
Har du overflate skimmer i dammen? Det kan nok løse problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap