Hull i hagestamp/krukke

Jeg har en slags betongstamp/krukke i hagen som jeg skal ha fisk i. Den har holdt vann før, så jeg vet at den egner seg fint til formålet. Problemet er at da typen flyttet inn her for noen år siden boret han hull helt nederst på den for å tømme den.

Jeg fylte hullet med silikon og fylte med vann. Da det var ca 100 liter vann i den gikk det helt fint, men da jeg fylte den helt opp (200 liter) gikk det ikke så bra. Etter et par dager ble silikonproppen presset ut av trykket og hele stampen ble tømt....

Noen som har noen smarte tips for hvordan jeg kan tette hullet?
Kanskje betong egner seg bedre? Men du bør vel kle den med giftfri epoxy før du tar den i bruk til fisk...
Er ikke betong trygt for fisk?
Lag en konisk trepropp og bank den inn i hullet fra innsiden. Det fungerer i trebåter så det må da fungere i denne stampen din også. Pass på at den blir stor nok så den ikke smetter gjennom. Jo større press den blir utsatt for dess tettere blir det
God ide, det skal jeg prøve Takk
Mvjnz
Er ikke betong trygt for fisk?

Betong kan øke pH og gH til ganske høye verdier.Spesiellt dersom betongen er rimelig ny. Derfor velger de fleste å forsegle betongen.
Åh... den stod med 100 liter i noen dager og jeg sjekket pH og den var nøyaktig den samme som vann fra springen... Tar det en stund eller er det noe som merkes raskt?

Nå er jeg faktisk ikke 100% sikker på om det er betong eller noe annet.. Det ligner på betong, men det er formet for å se ut som den er laget av tre. Jeg trodde faktisk det var en trestamp helt til typen sa at det ikke var det og jeg kakket på den
Jeg ville latt den stå med vann i minst en uke før jeg testet. Men tre og betong er jo såpass ulike, at jeg antar det må ha vært støpt av noe annet syntetisk... I såfall er det jo ikke sikkert at det vil påvirke pH, men slippe ut andre uhumskheter i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap