Hagedam-hjelp
Postet 26.06.08 kl 21:53
koi og gullfisk liker ikke så varmt vann, svigers har nettopp fått hagedam, uten noe som helst av varmekolbe, de klarer seg under isen. man skal løse opp isen har jeg lest, men ikke knuse den, det høres veldig godt under isen... med tanke på fiskene, men sette noe varmt oppå, en stekepanne? kaserolle med varmt vann? Er usikker. Men du trenger i hvertfall ikke varmekolbe.
edit: planter finner du ved et tjern, kanskje i nærheten av der du bor?
edit: planter finner du ved et tjern, kanskje i nærheten av der du bor?
Postet 26.06.08 kl 21:59
Endret: 26.06.08 kl 22:00
Har ikke fisk selv, men vet at mange tar dem inn. Hvis ikke må du ha en ganske dyp dam, slik at den ikke bunnfryser, det man også kan gjøre for at dammen ikke skal fryse så lett er å legge isoporplater på vannflaten. Planter har jeg skaffet meg i ei elv som renner like ved her, der fant jeg en gul blomst som heter bekkesoleie tror jeg. den lever i strandkanten av elva. Du kan også lete etter planter ved tern og sjøer ved der du bor, men det er viktig å se hvor de står hen om, de vil stå dypt i vannet eller ved en plass der det er mye gjennomstrømming osv. planter får man også tak i på panteforretninger.
For å løse opp isen kan man også borre hull, slik at det ikke blir for mye trykk når isen fjernes.
For å løse opp isen kan man også borre hull, slik at det ikke blir for mye trykk når isen fjernes.
Postet 26.06.08 kl 22:05
Endret: 26.06.08 kl 22:15
Postet 27.06.08 kl 07:30
Postet 27.06.08 kl 09:36
Hei, jeg har dam med koi og gullfisk, jeg også Jeg har Iris(ulike typer), bekkeblom(gul, du finner den lett ved elvebredden), Vannliljer, og litt gresstyper beregnet for vannkanter. i sommer har jeg litt flyteplanter som eichhornia og en til(husker ikke navnet), de vet jeg ikke hvordan klarer vinteren, men regner med de dør. Jeg har også plantet einer, bambus og andre slike litt vidtvoksende planter nær kanten på dammen, slik at de henger litt utover dammen
Plantene er ute hele vinteren, sammen med fiskene. Det har jeg hatt i 2 vintre nå, og alle plantene og fiskene har overlevd det. fiskene går i dvale på det dypeste punktet i dammen, under steiner. Dammen er ikke dypere enn ca 65-70 cm på det dypeste, og jeg har ingen varme til dem. Det er vel nesten bunnfrosset, men tror de steinene(store, flate) beskytter der fiskene ligger. Prøver også å la pumpa gå lengst mulig, da sirkulerende vann ikke fryser like lett som vann som står i ro.
Plantene er ute hele vinteren, sammen med fiskene. Det har jeg hatt i 2 vintre nå, og alle plantene og fiskene har overlevd det. fiskene går i dvale på det dypeste punktet i dammen, under steiner. Dammen er ikke dypere enn ca 65-70 cm på det dypeste, og jeg har ingen varme til dem. Det er vel nesten bunnfrosset, men tror de steinene(store, flate) beskytter der fiskene ligger. Prøver også å la pumpa gå lengst mulig, da sirkulerende vann ikke fryser like lett som vann som står i ro.
Postet 02.07.08 kl 20:26
Postet 06.07.08 kl 23:27
Postet 02.08.08 kl 13:49
Postet 02.08.08 kl 14:51
Postet 02.08.08 kl 16:16