Skadet koi - hvordan best behandle/beskytte den?

Hei, jeg er ny her inne

Har koi og gullfisk i dammen min, og oppdaget at ene koien er skadet på halefinnen og den høyre "armfinnen" er borte(hehe.. vet mye om fisker, ja). Tror en katt har vært på ferde der...

Gullfiskene plager koien, så nå har jeg laget "boks" i dammen av hønsenetting til å ha den skadde koien i. Er det greit, eller vil metallet skade fiskene?

Og hvordan sikre at koien har det bra og blir frisk? Den spiser og svømmer, men som sagt gullfiskene er ikke snille mot den. Hadde det vært best å avlive den?

Blir kjempeglad for svar
Det beste er å ha koien i et akvarie inne for seg selv. På den måten kan du desinnfisere sårene. Samtidlig kan koi være i ro en ukes tid slik at sårene gro. Men finene vil vokse ut igjen etter noen måneder.

Hønsenetting er ikke den beste løsning, men passer på at de spisse endene ikke stikker ut og skader fiskene. Jeg kommer ikke andre løsning. Det kan gå bra hvis ikke koien blir innfisert av sopp og andre stoffer i dammen. Alternativ er at du kan ta den ut å gi den et lite saltbad for så å legge den tilbake i dammen.
Takk for svar

Jeg har passet på at alle stikke-ender av nettingen er oppover, over vannflaten. Dammen er ikke så stor, så det var det jeg kom på i farten. Den gikk å forme litt, slik at det ble god plass til fisken. Jeg har ikke stort nok akvarie inne, og da jeg tok den ut og opp i en balje, så ble den så stresset. Den ser roligere ut i nettingen jeg laget, og jeg har lagt inn noen flyteplanter til den å skjule seg under.

Hvordan gir jeg den saltbad? Hvor lenge og hvor mye salt pr liter vann? Den ser ikke ut til å ha noen åpne sår, ut fra det jeg så da jeg da jeg flyttet den.

Bør jeg tilsette medisin i dammen? Sånn som en får på flaske mot bl a prikke-syke(sånne hvite prikker). Jeg har også en annen, mer "all-round" medisin. Bør noe av dette i dammen?

Jeg har UV-lys til rensing i dammen, det tar vel slike mikrober, gjør det ikke?

Uff... jeg spør mye Men har bare hatt dam i et par år, det er ikke helt det samme som akvarie, syns jeg. Men artig er det
Det er ikke sykdom i dammen din uten en fisk som er blitt fysisk skadet. Medisinering hele dammen er ikke nødvendig og den siste en gjør. Det er både dyrt og slittsom rydding etter det.

Hvis det ser fin ut på skadestedene så kan du la være å gjøre noe som helst. Hvis du ser tegn til sopp eller infeksjon. Da kan du gi fisken et saltbad.

Saltbad: det er forskjellige dosering med saltbad. Jeg forslå 1 gram pr. liter vann i første omgang. Mål opp salt og vann i en balje og rør godt. Ha fisken opp i ca. 5 minutter. Observer fisken hele tiden under bading. Bli den svak så må du ta den ut med en gang. Men jeg tror ikke det skjer. Det holder med en omgang med saltbad. Legg så fisken tilbake til dammen.

Merk deg at saltbad er kun ment som en desinfeksjon. Den kurerer ingen sysdom. Jeg har ingen vitenskapelig kunnskap om dette uten erfaring som akvarist. Så du gjør dette på ditt eget ansvar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap