Størelse?

hvor stort må en hagedam være hvis man ikke skal ha pumpe?
Plussmedlem
Jeg har ikke hagedam, men jeg antar at du må ha et filter/pumpe av noe slag samme hvor stor dammen er. (Med mindre du har en naturlig dam med bekk inn/ut av dammen som effektivt skifter vannet.)
En eller annen form for biologisk nedbrytning som tar seg av avfallstoffene må du ha .
Dette er vel helt avhengig av hvilken biologisk belastning du skal ha i din dam.
Et par planter klarer vel helt fint å stå i ei lita bøtte eller stamp på noen liter. Her vil det etterhvert samle seg en del insekt, larver osv.

Fisk og kanskje mange og stor fisk krever noe helt annet.
Enkleste måten å fåren oversikt er vel å gå ut i naturen der du bor, se på de dammene som er i området. Hvilke dyr og planter er det i dem og hvor store er de?

Hva tenker du selv at du skal ha i din dam og hvor stor skal den være ?Husk på at skal du ha fisk og fôre denne, øker den biologiske belastninger radikalt.

Gjennom dette begynner du sikker å danne deg et bilde på den naturlige sammenhengen mellom biologisk rensing og størrelse på dammen / sett i forhold til innhold i dammen.



Plussmedlem
Ja, skal trådstarter ha mygglarver og rumpetroll så trenger han ikke rare pytten.
hehe skal ha noe litt størere en det ja ,men er ikke helt sikker. skulle vel hatt en fisk som kan overvintre. tenkte på en dam som er 7*5*1.5/2 er det stort?
Plussmedlem
Tenkte meg at du ville ha noe fisk
Regner med at du snakker meter, så ja, den blir stor.

Koi.no
Niigata.no
Tropex.no

kan gi deg mange tips til en dam på 70.000 liter
jeg har en dam på 2 x 4 meter og 70 dyp, det holder uten pumpe det ja .. bare legg haveslangen ut en gang i blant å bytt vannet så går det helt bra ,7 gullfisk overvintret i denne i vinter å alle er der enda:) Jeg var i Thailand i høst å fikk se fisk i dam der nede ,,, så de fiskene vi steller med her hjemme har det konge i forhold til de der nede,, grønt vann , varmt ,stillestående,, gjørme,,men fisken levde da,, ikke bra det der.. men fiskedam er kult ja:)
Hvordan vannet ser ut, og hvordan vannet faktisk er, blir ikke det samme.
Om vannet er grønt og ser skittent ut, kan likevel vannverdiene være bra.
Det kan også være omvendt.
Skal du ha Koi, MÅ du ha et filter som takler belastningen.
Noen gullfisk kan klare seg fint i en stor nok dam, uten filter.
Men alt avhenger av balansen man klarer å oppnå i dammen. Fôrmengde, planter, mye/lite sol osv...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap