Overvintring i badekar, vannbytte?

Inaktiv bruker
heisann! setter inn en tråd for min tante og hennes samboer. de har en liten hagedam med en 8-10 koid på størrelse 0,5-2kg. dammen bunnfryser på vintern, og de tok de inn i høst og puttet de i 2 stk badekar i kjelleren. temp. der ligger på 6grader i vannet nå, og de har gått i dvale, men det jeg lurer på er om man bør bytte vann der i løpet av vintern eller trengs ikke det? alt vannet i karene er båret inn fra dammen i hagen.
noe som også forundrer meg er at de hadde en svart slørhale gående i en bolle inne, men den sprakk, så de hadde han ut i dammen, overlevde der hele sommern, og går nå i 6grader vann i kjellern sammen med koiene, ser ut til og ha det bra
Slørhale er gullfisk, og gullfisk tåler kulde bedre enn Koi. Men slørhalene er ikke like hardføre som vanlig gullfisk.

De bør bytte vann på fiskene i vinter. Flere ganger.
Inaktiv bruker
okej, så de bør ta vannbytte ja. 30%slik som i ett akvarie da eller? og hvor ofte? de har stått i samme vann nå siden han tok de inn.. står ca 4-5fisk i hvert badekar. ikke noe foring, og han har en liten pumpe til og sirkulere vannet.
30-40% annenhver, eller hver tredje uke. Kommer an på temperatur. Jo varmere det er i vannet, jo oftere må det byttes.
Vidar-Alexander
30-40% annenhver, eller hver tredje uke. Kommer an på temperatur. Jo varmere det er i vannet, jo oftere må det byttes.

Håper du ikke føler at jeg alltid må motsi deg Vidar, men hvis de har et filter på karet sitt. Og temp er 6 grader og det ikke fores vil jeg si det er unødvendig å skifte så ofte. Helt enig i at det ikke skader, men uten belastning på vannet i form av foring vil jeg ikke skiftet så ofte.
Kanskje ventet 5-6 uker faktisk.
Med en gang man begynner å mate bør man skifte ut oftere og også måle litt vannverdier. Et filter som har stått lenge uten belastning bruker litt tid på å komme igang.
Hvis du er usikker og fiskene sturer er det bedre å skifte en gang for mye enn en gang for lite.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn-Robin Andresen
Reklame for plussmedlemskap