Koi oppdrett

Kunne tenkt meg å se dine bilder av egenavlet norske koi .
Hvordan så foreldrene ut ? hva ble resultatet ?
Mange lar det gå av seg selv i dammen, og resultatet blir hummer og kanari farger . Ofte mye mørk fisk.
Noen setter sammen utvalgte fisk for å få f.eks kohaku (hvit med røde felt).

Legger ved bilder fra kohaku lek hos Arne .

Bilder av noen egendrettet finnes i innlegg nr. 33 og 37 her

Og innlegg nr 86 her
Ja se der ja...
Har tittet på innleggene dine nå.
Var lek nr 1 bekko+sanke og lek 2 kohaku+sanke ?
Syntes selv det er spennende å se forandringene på egenavlet koi og jeg er enig at norsk avlet koi med gode gener er ideelt som startfisk for flesteparten av oss med koidam.

Her på østlandet kjenner jeg til 4-5 stykker som oppdretter ganske mye koi for salg, og et par av disse dretter nå ganske fin fisk syntes jeg da.

Kunsten er helt klart, gode avlsfisk og sortere riktig ved tidlig tidspungt så man ikke ender opp med 20 mørke koi som vokser og 50 000 fisk som ikke vokser fordi disse 20 mørke får helt overtaket.
Denne feilen har jeg gjort mange ganger..

Ser du ønsker lek på kohaku og showa .
Min erfaring:
Kohaku er ganske enkelt bare du er tolmodig og venter på at rosa fargen skal bli rød.
Showa derimot er vanskelig å se blir bra før de er 25-30cm.
Jeg begriper ikke hvorfor importert fisk har så gode farger som 10cm mens mine førs blir ok fra 30cm+...
Så du skrev at norske koi kanskje ikke blir like store som japsene men det tror jeg di kan . Kanskje ikke 1m + men 70-80cm er ikke umulig tror jeg.
i høst målte jeg en 4 1/2 åring (ogon) som har gått ute hele året .
Den veide 5,8 kg og var 60cm nå.
En annen ble 34 cm lang målt på 1års dagen sin .
Hos meg vokser ensfarget koi definitivt best.

Legger ved et sorteringsbilde i ren japan stil.
Men det er Datter`n til Arne som er satt i ardeid her.
Det går hele dagen når leken skal sorteres , dette gjøres 3-4 ganger første høsten.

Mvh Øivind
legger ut et bilde av egenavlet koi fra fetteren min som driver litt med oppdrett (han er vel å merke skikkelig koifanatiker. Aner ikke hvor mange av fiskene som er ifra japan )

[External Image]

Merkelig det der. Ensfargede koi vokser utvilsomt mye bedre enn de andre. Spesiellt de helt hvite...

Har nå flere skikkelig flotte Kohaku "yngel" om nærmer seg 30 cm nå. De har hatt knall rødfarge nesten hele tiden.
De fleste er ute under all snø og isen, men har et prakteksemplar inne, som har vokst fra ca 10 cm i oktober, til nærmere 25 cm nå...

Skikkelig matvrak, og går i 24 graders vann. Har virkelig tro på denne, både fargemessig, og vekst messig. Det er trolig en hann.

Hunnene, vokser en del saktere, men de blir desto større med tiden.

Mistet Showaene jeg skulle drette på i fjor, i en "katte episode".

Når den nye dammen på ca 300 000 + liter er ferdig, sammen med "akvahuset" på 35m2 vil jeg nok kjøpe inn noen nye Showa emner fra Japan. Har virkelig forelsket meg i denne varianten.

Ensfarget fisk blir jo størst
Så en chagoi i England 2001 på 118cm/18kg
mens go Sanke variantene har jo passert litt over 100cm

Dam 300 m3, du må jo ha noen smådammer til yngelen også

Har du noen spesielle Showa oppdrettere du har tengt deg stam fisk fra ?

Jeg kjøpte 12 flotte fra Aoki som jeg tengte og avle på neste sommer, da er disse ca 50cm.
Det er 3 doitsu kohaku og 9 Kikusui.
Gleder meg som en hund ....
Jeg har også vurdert Aoki, men har ikke bestemt noe som helst enda.
Har flere glassfiber kar, som skal stå ute. Fra ca 1000 og opp til ca 8000 liter.
Det skal også bygges noen dammer inne, for å oppfôre yngel om vinteren.
Men driver jo litt med Amazonas fisk også, og skal dra igang litt oppdrett av rokker. Så det blir også et ca 10 000 liter amazonas kar + noen reoler.
Blir et puslespill å få plass til alt, i samme rom som filteret til dammen. Det blir jo også en "viss størrelse" på...

Går visst rykter her i huset at det blir noen frittflyvende fugler der også...
Lurer
hmm... bare lurer på en ting... koi kan jo bli kjempestore, men hvor store må de være for at de er kjønnsmodene og formerer seg?
De må være 2 år minimum. Det har også sammenheng med størrelsen, hvis de har gode forhold og er 25-30 cm kan de leke som 2 åringer. Ellers vil det bli senere. En koi som holdes under dårlige forhold vil kunne leke når den er 15cm, hvis den feks er 5 år gammel. Så det er altså ikke noe helt fast fasitsvar her. Jeg tror at i Norge vil nok ikke koi leke før de er 3-4 år hvis de holdes utendørs om vinteren. Dette fordi de da vil vokse relativt lite pga den korte sommeren.
Bilder
Nå har jo Øivind lagt ut noen bilder fra en lek jeg hadde for noen år siden, men tenkte jeg kunne legge ut noen selv også.

Bilde nr 1. Vi ser yngel fra sist sommer. Her lot jeg en Magoi og en Showa (japansk) leke. Yngelen her overasket meg virkelig med hensyn til vekst og farge. Som man kanskje ser på bilder er det store variasjoner i vekstraten.
Det ble kanskje så mye som 20-30.000 yngel. Så jeg hadde en utrolig jobb med sortering.
Bilde nr 2. Det er vanskelig å holde konsentrasjonen i timer når man prøver å se etter feil kroppsfassong, feil hodefassong eller andre defekter på 2-4cm store yngel.

Bilde nr 3. Her er et bilde av et av karene jeg forer opp koi i. Dette er på ca 20.000L. Filteret er på ca 4000L og inneholder 1500L K1.
Sirkulasjonspumpen pumper ca 12.000L vann gjennom filteret i timen.
Dette er en kopi av et torskeoppdrettsanlegg og fungerer utrolig bra. Over 90% av fiskenes avføring blir skilt ut pga karets spesielle konstruksjon og strømningsforhold.

Tja.. å leke Gud.. Vet ikke helt om jeg liker det. Når jeg visste at jeg skulle prøve å sitte igjen med ca 1000 stk, og det er ca 30.000 å begynne på.
Særlig når det gjaldt min siste lek, hvor det nesten ikke var noen deformasjoner, og utrolig vannskelig å se forskjell i fargenyanser.
Kommer nok flere bilder etterhvert
Mer bilder
Bilde nr 1 er en helt nyklekket kohaku, det er jo lett å se
Dette er 4 dager etter leken. Begge foreldrene er Japanske kohaku, men fra to forskjellige oppdrettere.

Bilde nr 2 er samme kull, men ca 3 mnd senere.

Bilde nr 3 er samme fisker, på våren etter overvintring. Så de er ca 1 år, og man ser at rødfargen er begynt å komme.

Hvet dere om noen god Koi-nettside med bilder av forskjellige farger etc? kjønner ikke bære av hva dere snakker om Hvor mange koi vil overleve vid dere lar naturen gå sin gang?

Mvh: PK
Foreldrene
Her er bilder av kohaku hunnen og hannen. Bildene er ikke akkurat av god kvalitet, men hadde ikke så mange av disse.

Bilde 1 er hunnen.

Øivind lurte på resultatet, vel det endelige resultatet er i dette tilfellet ikke så bra. Jeg hadde et skikkelig uhell, og fikk tømt karet hvor fiskene gikk i, slik at nesten alle døde. Har vel igjen ca 5-6 stk som jeg forer på.
Men man lærer mye underveis, og det har gått bedre etter denne leken.

Legger også ved et bilde til av yngelen
Per Kristian Pettersen
Hvet dere om noen god Koi-nettside med bilder av forskjellige farger etc? kjønner ikke bære av hva dere snakker om ;) Hvor mange koi vil overleve vid dere lar naturen gå sin gang? Mvh: PK

Bare søk på koi på google så vil det dukke opp hundrevis av steder hvor farger og varianter blir forklart.
Hvis du vil ha en norsk side kan du gå til siden til han som startet denne tråden, tror det er info der om dette og.

Hvor mange koi som overlever kommer ann på maaange faktorer. Feks hvor mange andre fisker i dammen, hvor gode skjulesteder, tilgang på mat, størelse osv, osv.
Problemet er at de styggeste/mørkeste vil overleve. Fordi disse har best kamuflasjefarge.
Kan hende bildene lyver litt, spesiellt det hvor fisken bryter i overflaten. Men syntes virkelig at den på bilde nr to, så ut som en hunn.
Uansett, flotte fisker.

Kohaku var min favoritt lenge, men er nok nå blitt en Showa fanatiker.

Her er et bra sted for den som er interessert i å lære mer om Koi o.l.
Takk for det, men er nok sikker på at det er en hann, siden den har lekt to ganger
Dette bildet er et par år gammelt tror jeg. Den er lengre og slankere nå.

Enig i at showa er flotte, men det må være noen kohaku i dammen også
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap