Brønnlov

Det er en del diskusjoner rundt brønnloven. Det at denne etter hva jeg skjønner ikke eksisterer lenger er det ikke så mange som nevner.

Siden dette med sikkerhet og ansvar er noe av det aller viktigste for oss dameiere lager jeg en egen tråd for dette her.

Etter hva jeg klarer å finne ut av så er brønnloven erstattet av plan- og bygningslovens $83. Her er link direkte til paragrafen dette gjelder.

Grunnen til denne endringen kan man lese om her.

Kortversjonen er at det ikke er noen grense på 20cm som maange sier.
Det finnes til og med en nettbutikk som deler denne vranglære med sine lesere
Det er imidlertid slik at du som eier er ansvarlig for sikkerheten. Dvs at du må opptre på en slik måte at det ikke skjer en ulykke. Og skulle det skje bør du ha tatt noen forhåndsregler slik at du ikke kan siktes for uaktsomhet.
Feks vil det være stor forskjell på en grunn hagedam med svakt skrånende kanter og et basseng.

Hvis noen sitter med en annen info så del den med verden

Det er nok flere lovverk man må ta hensyn til.

FOR 1997-01-22 nr 33: Forskrift om krav til byggverk og produkter til byggverk (TEK).

Følgende paragraf er vel den som er relevant.
Kjenner ikke til at denne forskriften ikke er gjeldende lenger.
§ 7-48. Sikkerhet mot drukning

1. Generelle krav

Bestemmelsene om sikkerhet mot drukning gjelder for både nye og eksisterende, innendørs og utendørs bassenger, brønner og åpne væskebeholdere, samt for dammer i nærheten av bebyggelse. Bestemmelsene gjelder likevel ikke for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2 m.

2. Basseng, brønn og åpne beholdere for væske

Basseng, brønn og åpen beholder for væske skal utformes, utstyres, avskjermes og brukes slik at personer, dyr eller utstyr ikke blir skadet. Det skal legges særlig vekt på å hindre barneulykker. Tilfredsstillende sikkerhet oppnås ved solid og sikker tildekning, innhegning eller innbygging i avlåst rom. Utforming av sikkerhetstiltakene skal være slik at barn ikke utsettes for fare, f.eks. ved klatring eller kryping.

Bade- og svømmebasseng skal være utstyrt eller utformet slik at det er lett å komme opp av vannet.

3. Dam nær bebyggelse

Dam nær bebyggelse skal, der kommunen finner det nødvendig, inngjerdes på en trygg måte slik at personer og dyr ikke faller uti.

4. Vedlikehold

Byggverk med sikringsutstyr skal holdes i forsvarlig stand, slik at risiko for skader på personer, dyr og utstyr ikke øker p.g.a. slitasje, elde eller annen bruk av byggverket.

5. Gjenfylling

Dam eller brønn som utgjør særlig fare kan kommunen kreve gjenfylt. Det gjelder ikke der dammen er nødvendig for vannforsyningen.

Mener derfor at man må både ta hensyn til denne Forskriften, og Forskriften nevn i Fiske-Arne's innlegg over.
Ja det er nok riktig at man må ta hensyn til begge, men disse motsier hverandre ikke. Den ene sier vel at man er ansvarlig for alt man foretar seg på egen eiendom. Og at man derfor må finne riktig type inngjerding eller overbygg. Den andre sier vel stort sett det samme, men unntar små plaskedammer på under 20cm dybde.
Begge to administreres av teknisk etat i kommunen etter hva jeg skjønner. Så hvis man vil kan man spørre om anbefaling og godkjenning av dem.
Når det gjelder koi og gullfiskdammer er vel uaktuelt å ha disse grunnere enn 20cm (håper jeg fiskenes skyld)
Hvor står det skrevet at brønnloven ikke gjelder lenger?

Var forresten store oppslag i bla.a. VG ifjor, at alle oppblåsbare badebasseng o.l. dypere enn 20 cm, måtte sikres i følge brønnloven.

Vidar-Alexander
Hvor står det skrevet at brønnloven ikke gjelder lenger? Var forresten store oppslag i bla.a. VG ifjor, at alle oppblåsbare badebasseng o.l. dypere enn 20 cm, måtte sikres i følge brønnloven.

Les min nederste link før den øverste. Grunnen til at det var nevnt 20cm ser du i innlegget til Kjetil.
Det er flere lover som omhandler det samme tydligvis.
Ikke lett for en stakkar privatperson å følge med i alle regler og lover
Ikke lett for det offentlige heller tydeligvis...
Dette blir tolket på forskjellige måter fra Kommune til Kommune ser det ut for.

Akkurat som å sende samme spørsmål til flere forskjellige i mattilsynet.
Man får like mange forskjellige svar tilbake, som antallet spurte.

Om de ansvarlige etatene, hadde hatt klarere svar å komme med, kunne alt vært enklere.
Vidar-Alexander
Ikke lett for det offentlige heller tydeligvis... Dette blir tolket på forskjellige måter fra Kommune til Kommune ser det ut for.

Ja her er det nok store forskjeller fra etet til etat , om du får en saksbehandler som " Atle Antonsen i serien etaten " hadde han jo en smule beslutnings vegring minns jeg
Det var nok litt enklere med gamle brønnloven hvor politiet ga disp.
Disse er vandt med å ta avgjørelse der og da å gi disp.

Mitt tips er å møte opp med bilder og ideer om sikringen du ønsker av dammen/hagen.
Hver bestemt på at du SKAL ha dam og be om gode råd som ser etisk fornuftig å pent ut.
Er du spørrende og opptatt av og få dette til, kommer du lenger en om du er verdensmester.

Snakket med en i fjord sommer som først fikk beskjed om 150-180cm høyt gjerde, men denne byggmesteren hadde argumentert med kravet om sikring av f.eks balkong i boligblokk (tror kravet er 90cm)
ifølge han ,fikk di godkjent en løsning med 110 cm dersom gjerdet/hindringen ikke var bygget så den kunne "klatres i ".

Et triks er jo å sikre med netting 10-20cm under overflate .
Er det noen som har hørt noe om minimum maske størelse på denne ?
Vet bare at den skal bære en person.

Ja det viktigste er jo at det ikke skjer noen ulykker. Så hvis man gjør så godt man kan og snakker med teknisk etat i kommunen så bør ting ordne seg.
Etter hva jeg skjønner så blir det også i de fleste tilfeller tatt hensyn til (slik det også står i forskriften) hvor man bor. Det kreves naturlig nok bedre sikring på et byggefelt enn om nærmeste nabo er 8km vekk.
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap