Lokk eller rist på hagedam/terassedam

Hei, jeg er ny her. Skal overta en hagedam/terassedam med fisk i. Terrassen er inngjerdet og sikret for omgivelsene, men ikke for våre egne barn. Vi lurer på en løsning med å legge rist eller glasslokk med hull i over deler av dammen, slik at det blir mulig å se fisken uten at de små hopper uti.

Jeg lurer på om det blir problem med avdamping eller algevekst i dammen, dersom det blir for tett. Er det derfor er best å legg på en rist.

Erfaringer eller synspunkt?
Glass vil ikke fungere. Dette vil dugge, og gro over av alger etter få dager og dermed ingen innsikt i dammen.
"netting" eller "rist" kan fungere, men dette må være av stiv type, som tåler vekt av event. en person. Ellers vil dette bli en "felle".

Hvor stor er dammen da?
Tenkte også at glass ville dugge fort til. Jeg må nok undersøke om rist.

Har ikke mål på dammen ennå, men rundt 3x2 m.
Program på tv2
Der var ett program på TV2 for noen uker tilbake, jeg tror det heter "Tid For Hje", eller noe slikt. Der laget de en dam på ei Terrasse. Det viser de hvordan de laget den, og hadde i ei rist som det snakkes om her.

Jeg laget meg en dam på verandaen for ett par år siden, jeg har ikke hatt opp i noe rist, da det er en lukker veranda, og når ungene er der ute så er vi der ohgså. De har enda ikke vært i nærheten av komme seg opp i :9

Men dammen skal bygges ut i vår/sommer, så da blir den større og dypere, så da setter jeg på et sånn rist jeg også...
Hei.

Jeg er også ny i gamet, men har tenkt tanken på å bruke en rist i dammen for sikkerhet. Har tenkt at denne kanskje burde vere rustfri og ganske kraftig. Har dere noen formening om hvor en kan få tak i slik rist? Har prøvd å leite litt på nettet, men finner liksom ikke noe bra...
Hei
hva med sånn ruter av armeringsjern man bruker å stpe ned da? lakere de så de ser litt penere ut da?
Joda, en mulighet det altså, men kunne i utgangspunktet tenkt meg noe i rustfritt. Litt usikker på om lakk og fisk går sammen?
Det finnes et firma i England som lager slikt for dambruk. Etter min mening blir dette ikke fint hvis man vi ha fisk i dammen, men er det kun et vannspeil og planter er det sikkert helt ypperlig.
Jeg anbefaler å gjerde inn hele tomten eller deler av hagen slik at man kan grave så dypt man vil uten at naboens barn detter ut i dammen.
sebraciklide
hva med sånn ruter av armeringsjern man bruker å stpe ned da? lakere de så de ser litt penere ut da?


Dette anbefales ikke. Hullene/rutene er så store at dette vil bli en felle, om barn ramler uti. Da er det bedre uten "gitter".
Hva med å lage et provisorisk gjerde av f.eks slikt "alpin-nett" (plastnett)
[External Image]

Dette selges bl.a hos HauCon Norge a/s.
[URL=http://www.haucon.no/index.php?side=produkter&id=393&cat1=85&cat2=390[/URL]
Og Pervaco:



Jeg jobber i BAS maskinutleie a/s... Forettning alla Bautas, og vi videreforhandler slikt gjerde.

På mange byggeplasser bruker de slikt på bygg og kombinerer disse gjerdene med provisoriske gjerdestolpe-system som f.eks fra Combisafe.

Da borer de hull i betongdekket og setter i en ekspansjonsplugg (slaganker)
Så skrur de fast noe som kalles "boltefot" i ekspanskjonsbolten.

Boltefoten:
[External Image]

I den firkantede hylsa som stikker opp i boltefoten settes så en rekkverkstolpe som har en smekklås.
[External Image]

Så striper man fast gjerdenettet til stolpene med solide elektrikkerstrips.

Om man så vil fjerne gerdet mens man selv er til stede og vil se dammen så er det bare å løsne smekklåsen på gjerdestolpen og løfte ut stolpene fra foten og vips så er gerdet borte for fritt innsyn til dammen.

Smekklåsen er såpass komplisert og hard å åpne at unger som er så små at de ikke skjønner at vannet er farlig...forstår/klarer heller ikke hvordan de skal løsne stolpene.

Jeg er ikke sikker på om slike plastgjerder kan fåes i litt mer nøytrale farger også.... men en dam med nett over er ikke spesiellt vakkert heller og mye mer komplisert å fjerne hurtig for sine anledninger.

Har man ikke et fast underlag som betong eller tregulv å feste boltefoten i kan man jo banke slike gerdestolpe-spyd ned i bakken, og skru fast trestolper i.

Jordspyd vises til høyre i bildet her. (Fant ikke bedre bilde)
Slike får man kjøpt på byggevarehandelen som f.eks. Maxbo.
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© T.Bentehaugen
Reklame for plussmedlemskap