Kan jeg ha karper i en hagedam?
Postet 05.03.09 kl 22:20
Postet 05.03.09 kl 23:00
Ja etter div diskusjoner om lovlige arter i lukket hagedam ventet jeg at dette spørsmålet skulle komme
Den har jo et lovlig navn så enig med fiske Arne her.
Men jeg tror ikke du har lov og fiske den for så å sette den i egen dam .
Da bryter en ratt en ny lov om flytting av fisk.
Dammene med disse fiskene vilt er vel ofte fredet også.
Den har jo et lovlig navn så enig med fiske Arne her.
Men jeg tror ikke du har lov og fiske den for så å sette den i egen dam .
Da bryter en ratt en ny lov om flytting av fisk.
Dammene med disse fiskene vilt er vel ofte fredet også.
Postet 06.03.09 kl 22:44
Postet 07.03.09 kl 00:42
Endret: 07.03.09 kl 01:03
Ja der er du kanskje inne på noe Øivind, selv om fisken i feks Øyeren ikke er fredet så er jeg usikker på om det er lov å flytte den levende hjem til en dam.
Men helt ærlig.. Jeg hadde sagt den var kjøpt som en magoi.. Og så fikk fiskepoletiet lov til å bevise at den hadde en mor og far i Øyeren (lykke til!!).
En annen ting er at hvis du flytter en fisk fra en naturlig sjø eller dam hjem skal du ha en godt øye med den en stund. Det er en ganske stor sjanse for at den har med seg et par-tre sykdommer hjem. Selv om den ser superfrisk ut når du fanger den. En enkelt parasitt som sitter på fisken kan få ganske fine forhold i en dam eller i et akvarie, der det er utrolig stor tetthet med fisk sammenlignet med en innsjø.
Og bare spør meg hvis du lurer på om det er vanskelig å bli kvitt Dactylogyrus eller lignende i en stor dam...
Men helt ærlig.. Jeg hadde sagt den var kjøpt som en magoi.. Og så fikk fiskepoletiet lov til å bevise at den hadde en mor og far i Øyeren (lykke til!!).
En annen ting er at hvis du flytter en fisk fra en naturlig sjø eller dam hjem skal du ha en godt øye med den en stund. Det er en ganske stor sjanse for at den har med seg et par-tre sykdommer hjem. Selv om den ser superfrisk ut når du fanger den. En enkelt parasitt som sitter på fisken kan få ganske fine forhold i en dam eller i et akvarie, der det er utrolig stor tetthet med fisk sammenlignet med en innsjø.
Og bare spør meg hvis du lurer på om det er vanskelig å bli kvitt Dactylogyrus eller lignende i en stor dam...
Postet 07.03.09 kl 00:47
Jarl-Erik NordnesEr det noen andre fisker jeg kan ha enn koi og gullfisk? Hvilke fisker kan jeg ha ute hele året? Hvor stort burde hagedamen vere?
Det er kun koi og gullfisktypene du kan ha ute i din lukkede hagedam.
ref. NZF
Dette er fisk du kan ha ute hele året om dammen er dyp.
Hos meg i Drøbak går gullfisk ute hele året i en dam på 1m dyp og koi i dam på 2m dyp.
Gullfisk er den mest hardføre.
Postet 07.03.09 kl 08:07
Fiske_ArneOg bare spør meg hvis du lurer på om det er vanskelig å bli kvitt Dactylogyrus eller lignende i en stor dam...
Ja. takk selv
Dette må være den vanskligeste parasitten på koi.
Jeg leser at det brukes calsiumpermanganat bad, men dette løser bare problemene en stund . en måned- et år kansje .
Men når hvile eggene finner det for godt å klekke og forholdene i dammen er litt dårlig igjen er di tilbake.
Nå er den vel knekt Arne ?
Jeg hadde et kaltvanns akvarie med Abbor fisket fra vannet nedenfor landbruksskolen i Ås. Disse hadde costia parasitt .
Jeg trodde den stammet fra tidligere fisk i akvariet ,men
snakket tilfeldig med en på fiskehelsa som sa at denne parasitten nok kom derfra da den var påvist på fisk i dette vannet.
Nå er jo costia enkel å kverke i et akvarie i forhold til den Helv... dactylogyrusen..
Postet 07.03.09 kl 08:29
Endret: 07.03.09 kl 08:32
Postet 07.03.09 kl 10:50
Det er ikke tilatt å flytte norske arter, deriblant "karpe" til en dam.
Men det er forøvrig riktig det som alt er nevnt.
Jeg slet lenge med Dactylogyrus, og mistet en del fisk.
Tok inn all koien en vinter og behandlet disse med Kaliumpermanganat.
Samtidig som dammen da var tom for fisk, kjørte jeg en skikkelig hard runde med KP der.
Har ikke hatt problemer siden. Og det er noen år siden nå.
Men det er forøvrig riktig det som alt er nevnt.
Jeg slet lenge med Dactylogyrus, og mistet en del fisk.
Tok inn all koien en vinter og behandlet disse med Kaliumpermanganat.
Samtidig som dammen da var tom for fisk, kjørte jeg en skikkelig hard runde med KP der.
Har ikke hatt problemer siden. Og det er noen år siden nå.
Postet 07.03.09 kl 12:09
Trådstarter har jo fått klart svar så da er det jo greit av vi vinkler av litt.
Kaliumpermanganat dreper Dactylogyrus men ikke uklekket egg.
klekketiden på disse mener jeg er 4-7 dager og man kjører da ny runde med k.p.
problemet er at Dactylogyrus kan også legge såkalt hvile egg . disse klekker seinere kansje måneder etter.
Hvis dette er tilfelle kan nytt utbrud komme seinere.
Jeg sier ikke at du ikke er kvitt denne altså.Vet du har greie på dette.
En type behandling for dactylogyrus kan du lese om på team engehave.
Men denne er hard for fisken og tar liv av f.eks gullfisk.
Gyrodaktulus er jo veldig lik i microskopet, men denne mangler disse 2-4 sorte prikkene i kroppen . Gyro føder levende unger og er derfor enkel og knekke med kaliumpermanganat.
Vet du om man får kjøpt dette på apoteket i Norge.
Tror egentlig ikke dette er helt lovlig lenger, som masse annet
Kaliumpermanganat dreper Dactylogyrus men ikke uklekket egg.
klekketiden på disse mener jeg er 4-7 dager og man kjører da ny runde med k.p.
problemet er at Dactylogyrus kan også legge såkalt hvile egg . disse klekker seinere kansje måneder etter.
Hvis dette er tilfelle kan nytt utbrud komme seinere.
Jeg sier ikke at du ikke er kvitt denne altså.Vet du har greie på dette.
En type behandling for dactylogyrus kan du lese om på team engehave.
Men denne er hard for fisken og tar liv av f.eks gullfisk.
Gyrodaktulus er jo veldig lik i microskopet, men denne mangler disse 2-4 sorte prikkene i kroppen . Gyro føder levende unger og er derfor enkel og knekke med kaliumpermanganat.
Vet du om man får kjøpt dette på apoteket i Norge.
Tror egentlig ikke dette er helt lovlig lenger, som masse annet
Postet 08.03.09 kl 10:16
Jeg er sikker på at det var Dactylogyrus som var problemet her.
Som sagt så hadde jeg fiskene inne hele den vinteren, og fikk behandlet de.
Dammen var da uten fisk i ca 4,5 mnd. I løpet av denne tiden ble den kraftig desinfisert med KP. Har ikke hatt noen problemer med syk fisk e.l. etter det. Det er som sagt noen år siden nå.
Utbruddet kom etter at jeg var litt uforsiktig med ny fisk og hadde ikke karantene plass.
Jeg har kjøpt KP fra Dai Suki, hos Koi.no. Ser de fortsatt har dette inne.
Har ikke hørt noe om at dette ikke skal være lovlig lengre. Men det kommer jo stadig nye regler ja..
Som sagt så hadde jeg fiskene inne hele den vinteren, og fikk behandlet de.
Dammen var da uten fisk i ca 4,5 mnd. I løpet av denne tiden ble den kraftig desinfisert med KP. Har ikke hatt noen problemer med syk fisk e.l. etter det. Det er som sagt noen år siden nå.
Utbruddet kom etter at jeg var litt uforsiktig med ny fisk og hadde ikke karantene plass.
Jeg har kjøpt KP fra Dai Suki, hos Koi.no. Ser de fortsatt har dette inne.
Har ikke hørt noe om at dette ikke skal være lovlig lengre. Men det kommer jo stadig nye regler ja..
Postet 08.03.09 kl 10:25
gullfisk og koi kan du ha ute hele året så lenge dammen er dyp nok til at den ikke bunnfryser, er et par ting man må ha i bakhodet her, dybde er det viktigste, dammen bør ihvertfall være over en meter dyp, en liten dam vil sannsyneligvis lettere fryse til enn en innsjø så best om den er nærmere 2 meter dyp.
Og hvis dammen er fullstendig dekket av is så vil giftstoffer hope seg opp og muligens drepe fisken, så det er gunstig å ha hull i isen.
IKKE slå hull i isen, dette kan ta livet av fisken visstnok, sjokk fra slagene eller noe, så hull må smeltes.
En løsning på dette er vel å ha et slags varmeelement i dammen.
Koi og gullfisk går forøvrig i dvale når temperaturen er lav nok.
edit: dammer bør også rengjøres for avfall (løv og sånt) før frosten slår til, så det er minst mulig dritt som ligger å råtner.
Og hvis dammen er fullstendig dekket av is så vil giftstoffer hope seg opp og muligens drepe fisken, så det er gunstig å ha hull i isen.
IKKE slå hull i isen, dette kan ta livet av fisken visstnok, sjokk fra slagene eller noe, så hull må smeltes.
En løsning på dette er vel å ha et slags varmeelement i dammen.
Koi og gullfisk går forøvrig i dvale når temperaturen er lav nok.
edit: dammer bør også rengjøres for avfall (løv og sånt) før frosten slår til, så det er minst mulig dritt som ligger å råtner.
Postet 08.03.09 kl 11:16
Endret: 08.03.09 kl 11:17
Postet 08.03.09 kl 14:30