Hastverk er lastverk

Vil dele noen erfaringer jeg har gjort med bygging av min hagedam.

1. HASTVERK ER LASTVERK - Det å bygge dam er ikke billig.
2. Det er noe som heter å spare seg til fant.
3. Planlegg i god tid.
4. Byggdammen med Bunndren.
5. Bruk gummiduk
6. Kjøp filter som er 30% større en hva som blir anbefalt i forhold til størrelsen på dammen. Jo større jo bedre. Nexus er ett bra valg.
http://www.evolutionaqua.com/
7. Husk UV-Filter
9. Skal du ha KOI i dammen så ha minst 1,2m i dybde som minimum som dypeste punkt i dammen. Da kan fisken overvintre.
10. OG HUSK DET TAR TID Å BYGGE DAM

Bunndren er bra, men husk at avløpsrør ligger frostfritt frem til filter eller pumpekum.evt med stengeventil så du kan tømme rørene utenfor dammen vinters tid. (gjelder ikke om du varmer og kjører filteret hele året)

Bud 11)
Dersom du bygger dam med bunndren som renner til pumpekum eller filter anbefaler jeg også en overflateskimmer. Denne kan kjøpes eller bygges enkelt med tank og foliegjennomføring under vannspeil,
Inne i dammen monteres bend og fast rør opp til overflate.
Røret kappes litt skrått 1-2 cm under ønsket vannspeil.

Mye løv,blomsterstøv og skit flyter lenge i overflaten før det råtner og synker til bunndrenet.
Får du dette ut fortløpende har du altid speilblank overflate og fordi avfallet renner ut før det råtner og synker til bunndren slipper du endel humusfarge i vannet.

Jan-erik Vian
10. OG HUSK DET TAR TID Å BYGGE DAM

Min exs kone mente jeg brukte lenger tid på bygging av dammene en byggingen av huset ...

Om det er grunnen til skilsmissen vites ikke

Hilsen skilt snekker..
Om Nexus er så innmari bra er det svært delte meninger om.. Om det er veldig oppskrytt er det også delte meninger om, men personlig tilhører jeg den siste kategorien. Det er et filter med relativt lite overflate (filtermedie) i forhold til pris og størelse.
Takker for hyggelige innspill så langt. Når det gjelder anbefalinger så er det på grunnlag av hva jeg har erfart så langt. Mulig at det jeg har kjøpt av filter ikke har vært helt i henhold så langt. Etter samråd med Koi.no kommer jeg til å kjøpe 1 stk Nexus Eazypod, da dammen min ikke er større ca 7000 liter.
Hvis det er noen som har erfaring med Eazypod så hør av dere.
Tror sikkert easypod fungerer, men etter min mening er det alt for dyrt i forhold til ytelse. Det er jo ikke mer enn noen få liter K1 i filteret..
Og den fancy utformingen av filtret imponerer sikkert naboen, men det er vel ikke intensjonen..
Jeg har brukt nexus easypod . Den fungerer ok til koi dam 7000l dersom du ikke har tenkt deg mye stor fisk.

Selv syntes jeg den fungerte best med liten pumpe 2500-3000l pr time. men når jeg brukte større pumpe stoppet den ikke partiklene.
Takk for nyttig info Øivind. Har da 1 stk Titan 5500 på 1 stk Hozelock Bioforce filter UVC 16000 (1*11W) samt 1 stk Titan 8000 på 1 stk tønnefilter for 12000 liter dam med 1 stk 11W UVC. Og det er ett sant helvet og holde reint. Det går 7 stk Koi i dammen og jeg vil tipe at størrelsen på disse ligger på 40 cm pluss. Det er da også noen gullfisk av forskjellige størrelser. Tiper vi snakker om 20 fisk totalt.
Nexus easy har en langt enklere rengjøring en filterne du beskriver. i tillegg inneholder det biomedie som ikke må byttes regelmessig (skumgummi)
Men med såpass mange og store fisk mener jeg at du ikke har et overdimensjonert filter.
NB: Du trenger også en 20-60l pr min luftpumpe for rengjøring av filteret.

Anbefaler deg og selge disse gamle filterne med 2x11w uv-c her på akvaforum og bruke disse kronene på en stor uv-c . kjøp en på 55w.
Da kan du sansynligvis bruke lysstoffrøret i 2 sesonger uten bytte.
Takk igjen Øivind. Tolker jeg deg ditt hen at du mener at Nexsus Eazypod ikke er stor nok ?
Siden du har såpass mange store fisk mener jeg den er på grensa.
Måtte se hva jeg selv hadde skrevet på nettbutikken nå
Der står det: Max 10.000l med moderat fiskebestand.

Jeg er nok litt filtergal så ta mine ord etter det..
Har du f.eks en god sump /bekk tilknyttet dammen din, vil denne kunne underlette filteret ditt endel og isåfall er den stor nok.
Når det gjelder filter så blir det aldri for stort hvertfall
Som Øyvind sier vil det være flere ting som påvirker hva man trenger.
En bekk vil hjelpe. Det samme vil kraftig plantevekst, så lenge du luker og fjerner rusk og rask.
Det er også andre ting som påvirker belastningen på filtret, feks hvor mange timer sol dammen får pr dag. Er det mye sol vil behovet for filtrering øke for å unngå kraftig algevekst.
Om du vil at fisken skal vokse og ikke bare overleve trengs kraftig foring, dette øker behovet for filtrering.
Et filter som bare er akkurat stort nok for dammen din vil dessuten måtte virke optimalt for å kunne klare belastningen den får, dette vil ta maaange uker hver vår.
Et filter som er dobbelt så stor som det trenger å være vil bruke kortere tid om våren for å klare belastningen den får.
Dette fordi bakteriekulturen som skal ta seg av nedbrytingen tar en viss tid på bygge seg opp, og dette er kun avhengig av overflaten bakteriene har å bo på.
En annen ting som jeg synes å ha erfart selv, uten å kunne vise til noen vitenskaplige tester, er at et filter som regel fungerer bedre med mindre gjennomstrømning enn det som oppgis som maksverdi.

Spesielt gjelder dette typer som benytter seg av bunnfelling og anlegg med UVC innebygget, men også skumplast og bioballsystemer synes å gå bedre med litt roligere strømningsforhold.
Et unntak er dryppfiltere (Som faktisk er utrolig effektive og undervurderte)
Lenge siden du har sakt så mye klokt Arne . He he he.
Dette var imponerende godt forklart.

Dette med lav flow igjennom filter er viktigere en mange tror.
Problemet er ofte at pumpen skal gjøre 2 ting: Den skal pumpe til filter og samtidig gi mye vann til bekk/foss tilknyttet dammen.

Bekk på 80cm bredde ,trenger ca 8000l vann pr time mens filteret kansje fungerer best ved 3-4000l

Dette med at filtere tar maaange uker før di fungerer biologisk er sant,
men her anbefaler jeg på det varmeste en flaske nitritomdannende bakterier.
Ikke bare starter det raskere men du får en riktig bakteriekultur med en gang.
For 10 år siden kostet en slik kultur til 10.000l 4-500kr nå koster det mye mindre mellom 50-200 kr.
Det har vært en bra utvikling i vannbehandlingsmidler til dam, men når det gjelder midler til behandling av syk fisk er det motsatt.
Enten har deler av virkemidlene blitt forbudt og i tillegg har endel parasitter blitt resistente mot medikamenter som virket tidligere.

Synes alt jeg skriver er klokt jeg hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap