Koi i dam døde

jeg satt ut mine koi i dammen for 4 dager siden .hadde dei innom hus i vinter da jeg bor en plass der blir ganske kaldt og kan bli mye snø.har en dam på 300 liter ,brukte varm kolbe som jeg satt på ca17 grader for å ha lik tempratur som det var i karet inne.men da jeg kom hjem fra jobb i dag låg 3stk med buken i været.har og sjekk vannet og har pumpe i.hva gjore jeg feil? det var ett trist syn og disse fisken var ca 20 cm har hatt dei siden i fjor vår.dette var først forsøk med fisk i dammen .så nå må jeg få meg nye ,men hva skal jeg gjøre.?for at dett ikke skal skje igjend
Er det samme vannet i dammen som har vært siden ifjor, eller byttet du vann først?
Hva er vannverdiene?
Temperatur i dammen og akvariet?
Har vanskelig for å tro at du har fått 17 grader i en dam nå, kun med varmekolbe.
Tilvenningstid fra akvarie til dammen?

Antakelig har de fått et temperatur sjokk, eller det har vært dårlig vann i dammen.

Søk og les litt her.


PS: 300 liter er alt for lite for Koi. Det holder med noen gullfisk der.
Koi trenger ca 1000 liter pr. fisk.
Gi oss litt mer info om hva du gjorde, litt vannskelig å gi råd ut fra den beskrivelsen du kom med her
jeg hadde fisken i ca 20l av vannet den hadde inne,og lot dette ståi dammen i ca 2timer før jeg slap dei oppi .vannet var temperer ca 17 grader har en stor varme kolbe som holt på varmen helt til i november ,og vannet var nytt og ph var mellom 5,5 og 7 .hadde testa de først,jeg kjøpt disse koi i fjor og fikk da beskje om at jeg kunne ha disse 3 oppi en dam på 300l.men må kansje kjøpe meg 3 gullfisk til dammen,hvordan er disse ,tenker da på om dei er hardføre.og tåler litt .jeg bytter ca 1/2 parten av vannet med jevne mellomrom.
Ph mellom 5,5 og 7????
Det var jo en enorm forskjell....
Koi skal ha Ph mellom 6,5 og 8.
MEN de får ph sjokk om det blir for brå overgang. Ph bør ikke økes med mer enn ca 0,2 pr døgn.

Målte du nitritt?
Har noe av utstyret vært i forbindelse med såpe, kjemikaljer av noe slag?
Mye klor e.l. i vannet?

Gullfisk er mer hardfør og har større toleranse overfor dårlige vannverdier.
nitrite var ok og jeg har egen brønn og det vannet er bra .har målt det og det erok har akvari inne som jeg og bruker dett vannet til.da får jeg satse på gullfisk i min litte dam
Umulig å si hva dine koi døde av, men jeg vil nok si at du har fått litt dårlig råd når de sa at 300L var ok for 3 koi.
Jeg ville heller anbefalt deg 3 gullfisk, feks Sarasa gullfisk. (røde og hvite)
Prøv å få tak i noen uten lang hale. Gullfisk vil trives mye bedre i dammen din vil jeg tro.
Hvis jeg skulle tippe vil jeg tro fiskene dine døde som følge av en for rask overgang i enten temperatur, hardhet eller noe annet.
Du har ikke hatt salt i akvariet inne feks?
Du har fremdeles ikke svart på hva pH i karet inne var. Hvis den var veldig forskjellig fra vannet i dammen som du slapp dem uti uten tilvenning vil dette forklare hvorfor de døde.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap