Hagedam, 10m * 20 cm

Hei, en venn skal ha hagedam og jeg lurte på om det går fint å ha fisk i den selvom den skal være bare 20 cm dyp. Det skal være gjennomstrømning i den og den skal være ti meter lang. Kunne mort, sørv eller laue vært noe i den dammen ? Noen som vet noe om det ? Hadde vært flott med svar
Ingen av de artene er lovlige i dammer i norge.
Det er kun tillat med Koi og Gullfisk. Dammen blir alt for liten for Koi, så da er det kun mulig med gullfisk.

Men om vannet renner videre fra dammen til et eksisterende vassdrag, er det ikke tillat med noen arter fisk. Dette på grunn av spredningsfare av fisk og smittefare, av evnt. sykdommer, parasitter o.l.

Alle "fiskedammer" må/skal være fysisk adskilt fra eksisterende vassdrag.

Så slik det høres ut her, kan man ikke ha noen fisk i denne dammen.
Så gullfisk er det eneste alternativet ?
Det må hvertfall lages steder der fiskene kan skjule seg. 20cm er for lite for gullfisk i utgangspunktet, men hvis det lages skjulesteder, evnt litt dypere soner under stener el lign burde det være mulig for små gullfisk å trives. De må jo tas opp om høsten. Hvis du kjenner andre med dam kan de kanskje overta fiskene om høsten for deg. Som Vidar skriver, så er det slik at hvis det er gjennomstrømning fra en naturlig bekk, som renner ut i et naturlig vassdrag er det forbudt å sette ut fisk der uansett type.
Jeg må bare spørre. Er det lengden på 10 meter eller dybden på 20cm som er problemet når det kommer til koi i denne dammen?

Hvor store og dype bør sliek dammer være for å ha koi?
men hvorfor lage en hagedam som bare er 20 cm dyp????
Sikkert for å slippe å gjerde den inn eller beskytte på annen måte
Koi bør ha en dybde på 1,5 meter eller mer. Små koi kan jo gå i grunnere dammer. Men med vårt klima, trenger vi denne dybden for å ha noenlunde stabil vanntemp o.l. Koi trenger dessuten plassen, siden de blir store (opp mot 1 meter) De griser mye og er aktive.
En stor Koi er mer enn 20 cm tykk, så det sier seg selv at de ikke kan "krabbe rundt" i 20 cm vann.
Helt ærlig Vidar.. Du skremmer jo folk bort fra en fin hobby med dine dybde og størrelse krav. Jeg kan være enig i at det er bra med 1,5m dyp dam for koi.
Og er mann bitt av basillen og vil legge alt til rette for koi, så er dette å anbefale.
Men det går faktisk fint å ha koi i en langt grunnere dam. 1m er ofte anbefalt i bøker, og da kan man ha ganske stor koi også.
For mindre koi holder det med mindre. Og det vil ta 2-3 år før de blir for store.
Stabil temperatur er ikke noe problem hele sommerhalvåret, det blir annbefalt dyp dam (1 m) i de fleste bøker på grunn av faren for overoppheting om sommeren. Dette har jeg aldri opplevd som et problem her i Norge.
Det er vel ingen i Norge som har 1m stor koi, så dette trenger man ikke bekymre seg for på forhånd
Man må selvfølgelig ta inn koi om vinteren hvis man har en grunn dam.
Hvis man kjøper små koi, kan man ha disse i 2-3 år før man bestemmer seg for om man vil legge mye tid og penger i en stor og dyp dam. Hvis ikke er det mulig å selge koi igjen

Men 20cm er selvfølgelig alt for lite..
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap