Koilek, 17 mai og grand prix

Det er vel bare et sted som dette jeg tørr innrømme det.. Helgens største begivenhet for meg var når 3 av mine fineste koi bestemte seg for å leke.
Det var kun 16 grader i vannet og derfor rimlig uventet, men jeg hadde sett tegnene på kvelden og la derfor ut granbar og noen filterbørster..
Kl 18 på selve nasjonaldagen var leken over.

Legger ut et bilde av lekstrioen og to av de nylagte eggene i granbaret.

Og jeg som hadde trodd jeg skulle fått gjort noe på huset og i hagen denne sommeren.. Nå blir det foring av yngel, hvis alt går bra..
Digg!! Håper du får opp yngelene og kommer mer bilde oppdateringer av små koi babyer. Lykke til!
Stilig. Var ganske store egg og det der
Fiske_Arne
la derfor ut granbar og noen filterbørster..

Hvorfor granbar?
Granbar er vel for at koien liker å ha noe å gyte på, antar jeg?
(og det letter vel innsamlingen av eggene betraktelig, bare å løfte ut granbarene med eggene på)

Uansett, flotte fisk. Den med sorte tegninger i tillegg var spesielt fin synes jeg! Er det en hunn eller en hann, Fiske-Arne?
Granbar for at de skal ha et sted å leke og eggene et sted å klebe seg til. Hvis de leker uten å ha noe som eggene kan klebe seg til vil de falle på bunnen og bli offer for mugg og sopp. Hvis ikke foreldrene har spist opp alle da.
Den sorte, hvite og røde er en hann. En showa kjøpt som 15cm fra Japan. Den er nå ca 55cm

Den nesten helt røde er også en hann. Den røde/hvite kohaku er hunnen. Den også fra Japan og samme str som Showaen.

Synes eggene er små i forhold til foreldrene. Men så kan en voksen hunn gyte 500.000 også

Hunnen i denne leken er og har alltid vært ganske slank. Noen tror det er en hann. Derfor ble det ikke så voldsomt mange egg heller. Kanskje et par tusen
Kjekt da, da får du nok å styre med
Se der ja.
Det har vært tendenser til lek siste dagene i "oppbevaringstanken" her også. Får ikke håpe det blir lek nå, har verken plass eller tid til det enda.

Man regner vel ca 100 000 egg pr. kilo kroppsvekt på en voksen hunn, ved lek.
Så sånn helt optimalt, kan det jo bli mer enn 500 000 egg... (teoretisk.)

Her en populær Kohaku hunn, på ca 60 cm, som er alvorlig feit i år. Og hannene ser ut til å være mer glad i henne, enn de andre hunnene.
Ja jeg har også lest om hunner med over en mill egg, men det tror jeg svært sjelden skjer i Norge.
En chagoi på 60cm som er alvorlig feit er nok populær blant gutta ja
Kan nok være over 500.000 egg der.
Jeg har 2 magoi (naturlige karper) som også blir utrolig digre.. Og hannene henger etter som slips.
Skjønner dem jeg, liker frodige damer selv.. Hehe
Hadde lek på den ene av dem i fjor, med en fin Showa som far, men det er utrolig hvor dominant den naturlige fargen er. Hadde ca 30.000 yngel og nå har jeg ca 100 hvor det er litt fargenyanser, men forstatt langt igjen til noen showa. De jeg har sortert vekk er samtlige helt brune. Dvs ca 0,3% har fått litt farger fra sin far..
Legger inn bilder av de tre som var med på leken.. Beklager dårlige bilder, men når fiskene tas opp av lekskaret er de slitne, og mye småskader. Så da gjelder det å stresse dem minst mulig og samtidig raskt få dem ut i en dam med rolige gode forhold. Så da blir bilder tatt i en fei.

Den første bildet er Showa hannen, det andre er kohaku hannen. Det siste er kohaku hunnen. Alle fiskene er fra 50-55cm og alle har vokst opp i Norge med normale vintre. Ingen som går i 20 graders vann om vintreren hos meg. Selv om fiskene vokser litt saktere virker det som om imunforsvaret blir bedre av den naturlige syklusen.
Hvor stort kar bruker du til lek?

Jeg har samme erfaring, med at Koi som går ute hele året, vokser saktere, men virker å ha et bedre imunforsvar.

Det hender jeg tar de minste ynglene inn om høsten, for å få litt fart i vekst o.l. Men kun det første året. Deretter går de ute.
Lekskaret er ca 2,5 x 3,5m og 1m dypt. Lar ungene gå der de første 2 ukene ca
Ja du har jo alle muligheter for å fore opp småtassene også Arne

Du har jo mye erfaring med oppforing av yngel..Kan du fortelle litt om hva du forer yngelen med, og hvor ofte?

Stemmer det at Showa yngel er helt sorte som små? Uansett blir det spennende å se om det blir noen skikkelig fine

Jeg forer med hardkokt eggeplomme den første dagen. Dag 2 hardkokt eggeplomme og nyklekket artemia.
Etter det artemia og når de greier å gape over det gir jeg de i tilegg dafnier og et spesial yngelfor.
Når det gjelder hvor mye og hvor ofte, så er regelen: Så ofte som mulig (døgnet rundt) og så mye at de konstant har rund god mage.

Jeg har ikke hatt ren showa yngel før, men etter hva jeg har lest er de mørke, og ikke mulig å sortere noe på mønster før etter 2-2,5cm.

Ja håper det blir bedre enn de jeg har nå Vannvittig mye jobb for de få som er noe å samle på. Men jeg har nytt blod og noen skikkelig hardføre koi Så kanskje de beste her kan krysses med en fin Showa. Da MÅ vel utbyttet bli litt bedre enn 0,3%
Det er alltid like gøy når man ser at hvertfall halvparten av eggene er befruktet. Var litt bekymret pga det kalde vannet.
Men nå ser man det tydelig.. Alle som har akvarie og dam burde skaffet seg et skikkelig mikroskop. Det er et MUST!!
Så morsom å se at den bittelille "larven" bevege seg inne i egget, og tenke på at der er hele den genetiske pakken som skal til for at dette skal bli en voksen, stor og forhåpentlig fin koi.
I morgen kanskje de første begynner å klekkes..
Selv om jeg har sett det ørten ganger blir jeg som en liten unge når jeg ser de bittesmå hårtynne ynglene svømme..
Gleder meg

Setter inn noen bilder tatt i mikroskop. Det to øverste et av befruktede egg, tatt i dag. Det nederste er et ubefruktet soppinfisert egg.
Det er 3 dager siden de ble lagt. Temp 16*C
Hurra Huuura for 17 Mai

Det var artig å se bilder Arne.
Har jo hørt rykter over hele Østlandet, men det er bare 24 timer i døgnet så jeg har ikke rukket å se på forumet før nå.

Gleder meg til å se yngelens utvikling utover sommeren.
Jeg vet jo hvor erfaren du er. Det er utrolig bra at du tar deg tid til å lære bort masse triks til koientusiastene her på forumet om hvordan man lykkes med oppdrett av koi.

Veldig bra....





Har døgnet bare 24 timer??
Erfaring er vel bare summen av feil man har gjort, og forhåpentlig lært noe av. Håper jeg har lært litt, men erfaren med oppdrett av koi er vel en liten overdrivelse.
Har vel lært at det mest av alt er jobb..Mye jobb! og at det kreves mye plass, mye vann og tålmodighet.
Og at man fremfor alt ikke må regne med å tjene penger på dette.. Hvertfall ikke i Norge, på mange år enda.. Kanskje om mange år, da folk ikke får hakeslepp av å betale en ukeslønn for en fin fisk. Og når det er gravd tilstrekkelig med koi dammer i dette landet.
Det er et lite paradoks at koi selges mye billigere her enn i feks England, når alt annet er dyrere her.
Særlig når man vet at der finnes det hundrevis av importører og salgssteder for koi der.
Fiske_Arne
Hadde lek på den ene av dem i fjor, med en fin Showa som far, men det er utrolig hvor dominant den naturlige fargen er. Hadde ca 30.000 yngel og nå har jeg ca 100 hvor det er litt fargenyanser, men forstatt langt igjen til noen showa. De jeg har sortert vekk er samtlige helt brune. Dvs ca 0,3% har fått litt farger fra sin far..

30.000 yngel? Hjelp, det er mange! Ble litt nysgjerrig.. Hva skjer egentlig med de ynglene som har "feil" farge? Er det mindre populært med den naturlige varianten? Var en kjapp tur innom hjemmesiden din og ble imponert over de flotte fiskene.
Naturen er tøff.. Hvis de hadde vært i en naturlig sjø ville rovfiskene ha spist opp de med mest farger og unaturlig mønster. Siden det ikke er rovfisk som spiser etter motsatte kriterier må jeg leke natur.. Og de fiskene som er helt brune feks må avlives. Ikke noe morsomt, men hvem har plass til 30.000 store karper?
Bilde av et fem dager gammelt egg. Hadde temperaturen vært mer normal (20-23*C) ville de vært klekket nå.
Men man ser jo både øyne og ryggrad. Når man ser det under mikroskop kan man også se hjertet slå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap