Liten hagedam planer!

Hei

Jeg er ny på hagedammer, har lenge sett på nettet å har blitt fasinert.
Planen var en ganske stor en den dagen jeg kjøpte å ikke leide lengre.

Men jeg har bestemt meg for å lage en liten hos mutter & fatter.
Har bestemt sted, legger ut bilde senere idag

Har endel spørsmål som jeg håper noen svar på.
Planen er at dammen skal være 60-80cm dyp, 1x1m.

Er disse målene ugunstige på noen måte?
Skal ikke ha fisk der helt ennå, men planen var 2stk unge gullfisk.

Hva trenger jeg av filtrering til en slik dam? hvor stor pumpe? hva slags pumpe? hva gjør dere med strøm? en kabel opp av dammen bare?

Hva kreves av regler her? skal ha store stein rundt, er det nok til å under "lukket" dam?

Filterduk, noe spesiel duk som kreves? har de slikt på plantasjen feks?
Åssen gjøres dette med tempratur? trenger jeg kolbe?

mye spm men, håper på noen svar! vil sette igang så fort som mulig

Det skal jo egentelig gjerdes inn eller beskyttes på en eller annen måte når det er dypere enn 20cm.
Et par gullfisk vil trives helt fint i denne dammen. Hvis jeg var deg ville jeg satset på et par kortalede av Sarasa type eller lignende.
Det vil holde med en liten pumpe med et lite trykkfilter utenfor dammen.
Du trenger ingen varmekolbe, men hvis du vil isolere dammen og ha fiskene her om vinteren ville jeg lagt 5-10cm med vannfast isopor under duken.
Jeg anbefaler å bruke butylgummi som duk, og med en underlagsduk under denne.
Vil anbefale deg å handle på nettet. Da får du kjøpt både duk, pumpe og filter på et sted. Be om tilbud og leveringstid før du bestiller.

Det finnes jo flere og jeg vil ikke anbefale noen spesielle, selv om jeg har mine meninger
De to jeg husker i farten er:

www.tropex.no
www.koi.no

Sikkert flere som husker resten.. Bare husk å spørre om leveringstid, da noen ikke har noenting på lager og det er ukers leveringstid
Tusen takk for svar, da er jeg litt klokere. skal høre med en av de butikkene takk igjen!
Bare for morro lagde jeg en handleliste. Hvis jeg bestiller dette, hadde dette funket? er dette alt jeg trenger? følger det med alt til disse pumpene? evt filtermedie? slanger, koblinger?

kanskje denne funker bedre

http://www.tropex.no/zen/index.php?main_page=shopping_cart

Det bildet går ikke ann å tyde. Og linken din er det kun du som kan se da en må logge inn for å se handlekurven din. Om du lister opp litt navn så blir det lettere.
Vet ikke hvilken pumpe, filterløsning du har sett deg ut men normalt må en kjøpe slanger i tillegg til filter og pumpe for å koble disse sammen.
Nei beklager

jeg tenkte legge med noen tegninger. Dette er nå det jeg har planlagt!
Håper noen skjønner tegningene, ikke mitt sterkeste felt :p

Men trenger jeg noe mer en denne pumnpen for filtrering?
Trenger jeg noen flere pumper eller noe for å komme igang?

http://koishop.gullfiskene.net/%20camouflage-filter-p-740.html

Trenger jeg denne i tilegg? (http://koishop.gullfiskene.net/ nautic-6000-p-1066.html )

Trenger jeg en slik en å? denne er grei?

http://koishop.gullfiskene.net/ecomomy-watt-p-1057.html

Mye hagedamduk trur dere det går med til denne dammen?

Beklager alle spørsmålene, men er veldig gira på dette nå!
Dammen din blir da i underkant av 1500 liter.
Om du velger det filteret må du i tillegg ha pumpe ja som feks den nautic pumpen. Uv-c lyset er for å få algene til å klumpe seg sammen slik at de blir tatt opp av filteret. Så om du ønsker klart vann i dammen så er uv-c lys anbefalt.
Utregning av damduk:
200cm+80cm+80cm+40cm(kantene) = 4m
100cm+80cm+80cm+40cm(kantene) = 3m
Du bør dermed ha en duk på 4x3 meter eventuelt mer som sikkerhetsmargin på kantene for å avslutte kanten med feks stein oppå som du har planlagt.

Vil forøvrig ikke anbefale så mye sand i dammen da dette er ypperlig grobunn for bakterier og annet dritt når du skal ha fisk oppi der.
Vi har sand og grus i akvarier.. Hvorfopr skulle det være verre med dette i en dam?
Har hatt singel/grus som bunnlag fordi vannliljer og planter generelt trives mye bedre med å bli plantet rett i bunnlaget enn å stå i potter. Potter er desuten stygt
Naturlig bunnlag er penest. Hvis du skulle legd deg en stor koidam ville jeg kanskje anbefalt deg å kjøre uten bunnlag, men en liten gullfisk dam blir både finere og bedre med naturlig bunnlag.
Ang produkter så vil en liten pumpe som ytet 1000-2000L/t være ok. Et lite filter, helst med innebygd UVC være best
Ang tegningen.. Ikke lag kanten skrå da vil grusen bare seile ned på bunnen. Lag kanten i trappetrinn, og la heller grusen ligge skrått hvis du skjønner hva jeg mener. Altså det du graver bør bestå av rette og nesten loddrette kanter. Slik at grusen ligger på noe rett. Toppen av gruslaget kan formes skrått.
trur jeg skjønner, mener du noe slikt? bare at jeg kan bygge de trappene av stein eller noe kanskje. sanda vil nok ikke legge seg som på bildet da men.
Ja noe slikt.. Ikke lag for bratt "trapp" så blir dette helt flott
ok. Vil bare takke for svar her. Er utrolig spennende å prøve lage en liten dam, men er veldig grønn på det her så er kjekt med tips å hjelp!

Denne blir bygget hos mutter å fatter, så håper på litt økonomisk støtte, selvom de var skeptiske til en dam i hagen. hehe

Har sendt mail til koi.no om duk (EPDM Firestone 1 mm
) om pris.

Hvor mye trur dere det vil komme på? 4x3 m av denne duken. sikkert vanskelig å si men
Det koster vel ca 65-75kr pr m2.
Be om å få et tilbud på alt samlet.. Altså med pumper og filtre. Og spør om leveringstid.. Er kjipt å vente
Her er litt bilder fra der dammen blir laget.

Si ifra hvis ting blir feil her, bare prøver meg frem jeg :p
Her driver jeg med disse trappene.

2trinn til høyre. 1 trinn til venstre.
Kan vel bli bra dette
Mye av jobben gjøres jo etter at duker er lagt ned. Viktig å skjule mest mulig av duken i overgangen mellom luft og vann.
Du vil ikke grave litt ekstra når du først er i gang da?
Ja er fristene grave mer, men dette er fatter sin hage så jeg må begrense meg litt

Blir et trappetrinn langs kanten bak også, det trur jeg hjelper endel.

Men slik duk, bare legger jeg den direkte ned på underlaget mitt?
Det er jord, pukk og stein heller der.
Jeg ville valgt en underlagsduk under.. De som forhandler gummiduk pleier å ha dette på lager, og ikke er det dyrt heller
åja stemmer

men har lyst på en liten bekk. Lurer på noe ang dette jeg vettu! hehe.

har tegnet inn hvor jeg kunne tenkt meg en liten bekk, bare så det rant litt vann neddover noen steinheller tenkte jeg.

Har tenkt meg denne pumpen som filterpumpe. men kan jeg koble mer på den? eller trenger jeg en til da? til feks denne bekken ?

http://www.tropex.no/zen/index.php?main_page=product_info&products_id=10054

Bakken skråner jo neddover, så trenger bare å få pumpa vannet opp igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap