Dam på gang:)

Skal til med en dam. Ser alle anbefaler bunndren, så jeg må prøve å få til dette på en måte.

Tegningen her er ikke helt i riktige forhold for å si det mildt, men det er en pekepinn på hvordan jeg vil ha det. Er det mulig å få vannet fra dammen til filteret uten pumpe når det blir en slik bue på slangen? Vil hevert prinnsippet fungere?

Damen er 1,5 meter dyp, filteret er 80-90 cm dyp, vannspeilet ifilteret er tenkt ca med vannspeilet i dammen. Får pumpe vannet opp til bekken da...

Tenker å ha en pumpe øverst i filteret (forslag til merke på pumpen?)

Damen blir i underkant av 3000 liter. filteret blir 150 liter.
Og for all del, jeg vet det er en liten dam, men har INGEN mulighet for å lage den større så jeg håper på komentarer rundt det jeg faktisk har mulighet til å gjøre. Jeg vil gøre det jeg kan med de forholdene jeg har, og kan godt bruke en tusen lapp og to ekstra på noe som gjør alt mye bedre

Vilken dim bør slangen/rørene mellom dam og filter vere?

Kan en bruke Heidi KZ som overflate i dam? mener jeg har lest at denne ikke påvirker ph i serlig grad?
Er det en slange fra bunndrenet? Hvis slangen går under vannlinjen hele tiden er det hvertfall ikke noe problem. Gjør den en bue over vannflaten må slangen fylles med vann for å startes.

Hvis dammen er på 3000L og det er vanskelig å få til et bunndren kan du jo også sette en pumpe på det dypeste punktet i dammen. Og pumpe vannet opp i filtret, og la det renne tilbake.
Dette vil jo i praksis funke like greit som et bunndren både ved filtrering og tømming av dammen.
Hvis du velger den løsningen bør du legge litt jobb i å skjule slangen som går fra pumpa og til filtret.

Ang slangedimensjon så spørs jo dette på hvor mye vann du vil pumpe, og dette igjen kommer jo ann på hvilken bekk du vil ha.
For filtreringen bør du kjøre fra 1500-3000L vann gjennom filtret hver time etter hvor stor tetthet du ønsker med fisk.

Legger du ned en 50mm slange burde dette holde hvis du ikke skal kjøre mer enn 15000L pr time over lang avstand.

Ang merke på pumpe så finnes det mange gode merker. Og noen dårlige. Den produsenten jeg ville skygget litt unna er Hozelock.
De lager hverken gode pumper eller filtre spør du meg.
artig se planene dine. driver på selv, helt grønn men fy å morro!

kom med bilder etterhvert
Bunndren eller ikke bunndren ..

I reine "koitanker" uten bunndekke vil jeg anbefale bunndren ,Det blir ikke spesielt pent med synlig pumpe her. i en dam på 3000l holder det nok med 50 eller 63mm . Så lenge tanken er fri for stein kan pumpen direkte kobles på bunndrenet.

Skal du filterer over 6-8000l vann pr time bør du bruke 110mm bunndren.

I dam med steinbunn og planter er det viktig at ikke pumpe direkte kobles på bunndren. Havner stein i bunndrenet går det så rotorbladene i pumpa spruter...
Vannet bør gå via pumpekum eller Sieve forfilter.
Sieve forfilter er et mekanisk forfilter formet som en sklie der grovpartikler over en 0,5mm blir liggende igjen. Deretter tørmonteres pumpe som pumper videre til uv-c og biologisk filter.
Bare husk at vi har dyp frost i Norge . Rør med vann sprekker garantert om di fryser.

Velger du å plasere pumpen i dammen så invester i Filterpumpe med store rotorblader.
Selv satt jeg en 15000l pumpe i min 8000l dam i 2001. Den har til dags dato aldri vært tatt opp av dammen .
Den står på 1 meters dyp så isen blir ikke så tykk at den fryser istykker på
1 m her i Drøbak.

Pumpa står godt skjult mellom store steiner så den syntes ikke spesielt godt.
holder på å lager hagedam.. men er litt usikker på ka planter eg bør eller passer i dammen.. eg skal ha koi i dammen og den er på ca 8000-9000 liter.. den er 1,30 på det djupeste..
Takk for gode svar
Tusen takk for gode råd og svar! Egentlig er jeg mest giret på å hive en god pumpe i dammen og føre vannet fra denne over i filteret. Men mange snakker om at du MÅ ha bunndren?

Øivind i Tropex hvilken pumpe bruker du? Og hvor mye fisk/koi har du i dammen? Er litt usikker på hvilke merker som har store rotorblader?

Spørr igjen jeg om Heidi K11 kan brukes som "toppcoat"? Jeg skrev KZ sist, blandet litt mellom produktene til Heidi...

Her i Aksdal utenfor Haugesund blir det sjelden sprengfrost, og dammen er 1,5 m dyp, men slangen klarer jeg ikke gjøre frostfri, så den må nok inn/ tømmes om vinteren.

Jeg har heller ikke bestemt meg for om det blir Gullfisk eller Koi, det vil bli planter og en del større stein i dammne. Stemmer det forresten at både koi og gullfisk kan yngle veldig lett og mye vis de trives...

Fiske_Arne : På tegningen var tanken at det skulle vere et bunndren, men endrer muligens mening nå. Men ellers blir "systemet" som på tegningen.

er veldig usikker på hvor stor pumpe jeg trenger. Jeg kommer til å bruke halve betongrør (som blir forseglet med egnet masse for å unngå ph-heving) som bekk. Disse er vel ca 6 tommer/15 cm i diameter. noen som kan gi et godt tips på hvor stor pumpekapasitet som trengs for å fylle "bekken med godt sildrende vann. Ca halvfull "bekk"....
Alltid vannskelig å gi noen eksakte tall for en bekk, fordi det kommer jo ann på hellniningen også, men med en bredde på ca 15 cm tror en nok 7-9000L pr time burde holde. Men du må huske at pumpens kapasitet minsker etter hvor høyt du skal pumpe vannet. Så du må kanskje ha en pumpe med maks flow på en god del mer, men når du vet hvor mange liter du skal ha og hvor høyt du skal pumpe er det bare å sjekke på pumpene. Det skal være en kurve som viser maks flow og maks pumpehøyde.
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Haugen
Reklame for plussmedlemskap