Innkjøring av hagedam?

er det samme prosedyre med innkjøring av hagedam som det er med innkjøring av akvarium?
Det burde gå noe fortere i hagedam da det er mere utsatt for ting som kommer i vannet. Planter med jord osv.
Men er nok bare å gjøre som i et filter inne ja, evnt kan man jo prøve helle gugge fra et filter inne i pumpa ute, det skader nok ikke
I teorien er det jo det.
Det tar tid før før filter fungerer optimalt biologisk (1-3 måneder i ny dam).
Men pga mye vann er det skjelden noe nitrit problemer i en hagedam dersom fiskebestanden ikke er enorm.
Det er F.eks ingen problem og sette ut 1 stk fisk (10cm stor) pr 500l vann bare temperaturen i dammen har stabilisert seg.

Det finnes bakterier på flaske som man kan så i dammen/filter for og få raskere balanse, men dette er ikke nødvendig om du har god tid.


Normalt har hagedamen mye vann, som akvarist vet du hvor mye enklere det er å få ting i balanse i et 500l kar kontra 50l .

Det største problemet med dam er mye sol og derfor svevealgene som raskt slår til, især nystartet dam.
Derfor er uv-c lys til dam nesten altid et must

Jeg bare kickstartet damfilteret med et av filtrene i et akvarie, og dammen hadde heller ikke stor belastning, og den hadde flere hurtigvoksende damplanter. Det var aldri noe problem, jeg sjekket ammoniakk og nitritt noen dager etter jeg puttet fisk oppi, og begge var 0.
Er uvc filter jeg har,
dammen er 4m*6m*80cm, takk for alle tips=) blir startet i dag første gangen jeg har en dam da
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap