Våtromsmembran

Har så langt hatt en hagedamduk som jeg har brukt for å holde på vannet i dammen. Siden alle sidene er i stein så lurer jeg nå på å fjerne duken og heller plastre eller bruke våtromsmembran til å tette sidene med. Bunnen skal jeg støpe i betong. Alt blir til slutt malt med ett eller annet fiskevennelig.

Problemet er at i Biltemakatalogen står det at våtromsmembranen (36-826) er beregnet for innendørsbruk. Er dette ett egentlig problem for denne typen anvendelse? Hva kan gå galt?

Tror ikke dette membranet vil holde. Hva med polyester eller epoxy armert med glassfiber?
Ok, jo jeg kan gjerne plastre (polyester, glassfiberduk) men det så jo veldig greit ut å bare kline på membran.

Men siden jeg ikke vet helt sikkert så satser jeg nok på polyesteren.

Takk for svar!
Det finnes produkter til å smøre på.. Vet jeg har sett dette i England. Spesielt beregnet på dammer
Søkte på pond+coating i google og fikk masse treff. Denne er et eksempel.. Aner ikke om noen forhandler noe slikt i Norge
Så den du linket til er epoxybasert. Jeg har ikke jobbet så mye med plastring bare småtterier men det virker jo veldig enkelt å jobbe med. Jeg har dette prosjektet litt nede på listen over prosjekter men i løpet av ett par uker så bør jeg være i gang.

Ser jo veldig greit ut, og skulle ikke koste mer en tusenlapp eller så. Den blir 3-4 meter lang, bredden følger fjellet og vil variere mellom 150 og 60 cm. Dybden blir 30-40 cm opp til kanten men loven sier visst 20 cm så jeg får fylle til det. Skal også få til en brønn for lensing etc. Og til slutt ett fossefall på rundt meteren.
Hei

Jeg har brukt produkter fra Ardex og dette er produkter som fungerer meget bra. Har ikke benyttet de for akvaristiske formål men dette membranet burde holde

http://ardex.no/flise/ardulan_8+9.htm

Membranet er 2-komponent og blir sort når det tørker (Det tørker veldig raskt)

Må pusses hvis det benyttes utendørs men det vil vel bare øke kvalitet og utseende...

Her er storebroren... vil nok også fungere godt

http://ardex.no/flise/ardex_s2k.htm

Priser er jeg usikker på, selges bla. hos Monter
Finnes jo flytende "damduk" som kan males, rett i hullet.


Finnes i flere farger.


Helge
Hva kan gå galt?


Jeg bare gjetter, men med tanke på at en del typer gummi og plast forøvrig blir stive og helt "sprø" av frost og mange kuldegrader slik at de kan sprekke opp og nesten "knuse", så kanskje denne membranen (en form for gummibelegg) heller ikke tåler frost?
Det må sannsynligvis noe spesialgreier til i blandingen for at det skal tåle kuldegrader.
Jeg må bare takke for alle gode svar og meninger, jeg setter pris på alle innspill!

Jeg ser nå at det dammen ikke vil bli så stor sammenlignet med "de andre" sine dammer men det får jeg ikke gjort noe med slik det er akkurat nå. Men dam, det blir det!

Han som bor i leiligheten hos meg har også dam, den kan dere se her (skru gjerne ned lyden).
Det er jo ikke alltid størelsen har noe å si, men i dam hjelper det .. Ikke helt sikker på om jeg likte den båtsaken.. Sånn for å være litt ekkelt ærlig
Zavlar fra liquid-rubber skal vist funke veldi bra til dette formålet.
vet ikkje helt om det er muli å få tak i dette i norge eller om du må bestille det i fra canada, det har ikkje eg undersøkt enda.

Du kan lese mer om det på linken over.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap