Min hagedam, og algeproblemer.

Jeg har en liten hagedam, med 5 gullfisker. Alt er greit, men det ser så lite vakkert ut med alle algene. Det er en del trådalger, men også det jeg kaller "mosealger" som vokser på alt.

Hvordan bli kvitt de algene?

Legger også ved noen bilder av dammen. Hva syns dere?
Liten grunn dam med fisk og fullt sollys.. Det er nesten umulig å unngå algevekst. Kanskje et stort sumpfilter med masse planter ville hjulpet
Dammen er passert slik at den faktisk har en del skygge fra hekken bak. Nå er snart solen på sitt høyeste, og likevel er ca halve dammen konstant i skygge.

I fjor kjøpte jeg Uv-filter(sånn blått lys), men jeg syns ikke det hjalp på akkurat dette problemet. Da koblet jeg slange på pumpen, og til dette lyset(plassert bak bambusbusken på bildet), så tilbake til ca havlveis ned på bunnen. I år har jeg ikke koblet det opp.

I går tok jeg mål av dammen. jeg kom til at volumet er 365 810 cm3. Stemmer det da at det er ca 350 liter(365) i dammen?

Fiskene overvintrer faktisk i dammen, men i vinter mistet jeg 2 koi og 2 gullfisk. Men det var fordi ungene tråkket uti der i vinter og veltet steiner og knuste isen. Koien hadde da overvintret 3 vintre før. Den hvite gullfisken overlevde "angrepet" av barn i vinter Jeg bruker å la pumpen gå om vinteren, for den klarer da å holde et råk åpent. Her er ikke så kaldt, kan ha perioder med ca 10-15 minus, men det er ikke så lenge eller ofte.

Må si det frister å lage dammen større, etter å ha sett bilder av store dammer her inne, men plassen begrenser seg i en liten hage. Og så er her mange store steiner i grunnen, så det er også en begrensning. Det er derfor dammen min ikke er dypere nå. Har gått å tenkt på en liten utvidelse Det er min første dam, og jeg kjenner ingen andre som har dam. Vet bare andre som har slike ferdigstøpte plastdammer.

Hadde det hjulpet å lage en liten bekk, med mose, andre planter og grus som vannet gikk gjennom? Blir det som et slags sumpfilter? Jeg tenkte litt på en bekk fra det blomsterbedet til høyre. Og om jeg gjør det; vil der være nok sirkulasjon i selve dammen av det, eller bør jeg ha to pumper til dette, en i dammen og en til bekken? Og bør jeg i tillegg bruke UV-lyset før det går i bekken?

Et spørsmål til; jeg ser de leker, "jager" hverandre. Er det tegn på at de skal/vi gyte? Hvor store bruker gullfisk være før der kommer egg? Eller er de kjønnsmodne allerede når de får sine farger(i forhold til yngel) slik Guppy er?

Et UV-C anlegg hjelper kun mot svevealger. Alger som farger vannet grønt.
Du bør få deg et god biologisk filter, og kjøre vannet fra det inn i en stor sump/bekk med masse planter. Ideelt sett bør UV-C anlegget stå mellom sumpen og dammen, men det er ofte vanskelig å få til i praksis.
Hei!
Jeg har ikke noe svar på dette, ville bare si at jeg syns dammen din er kjempesøt! Riktig fin liten dam!
Fiske-Arne:

Hvilke planter bør jeg ha i et slikt sumpområde? kan det gå å lage til et slikt ved siden av dammen der blomsterbedet begynner? Og hvordan kan et slikt sumpfilter minske trådalgeveksten?



Og Sirra:
Takker for at du sier dammen er fin Jeg hadde SÅ lyst på dam i hagen, da jeg endelig fikk hage. Det var ikke helt meningen å ha fisker i den, meeeeen.... ikke lett å la være De som går der nå er nye, utenom den hvite, største. Den har gått der i 2 år nå. Ser at de vokser sent, men det er vel pga størrelsen på dammen.
Det er ikke nøye hvilke planter du bruker, bare de vokser fort.
Gul iris feks er flott og vokser fort.
Mange carex arter også.
Det finnes miniutgaver av selje som også vokser i vann.
Bor du i nærheten kan du få noen stiklinger av meg.
Det minsker algeveksten ved at plantene tar næring fra vannet, som også algene trenger. Det spiller ingen rolle hvor det ligger i forhold til dammen, bare du lar vannet sirkulere gjennom.

Fiskene vokser etter flere parametere.. Tilgangen på mat, temperatur, oksygeninnhold i vannet, og innhold av nitrat og andre avfallstoffer i vannet.
Ser du bor i Førde.. Det er jo ikke i nærheten..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap