Min første dam på gang. pumpe-/filterhjelp ønskes

Jeg holder på å forskale opp en liten hagedam. Dem blir nok utvidet med en elv og fall ned i en større dam neste sommer, men i år blir det denne. På det dypeste ca 80cm, ca 3 meter lang, og på det bredeste rundt 70cm....

I utgangspunktet var ikke planen bunndren, men, det er ikke en umulighet å få det til, tror jeg. jeg er veldig usikker på valg av filtrering.

Jeg har ikke verdens beste økonomi, så jeg ønsker noe som funker bra, til en overkomelig pris. Jo billigere, desto bedre...

Noen som kan hjelpe meg med valg? Har planer om å ha vann i dammen på torsdag/fredag.

Christian
Nå skal det sies at jeg har kun to tommeltaotter og har ingen problemer med å lage ting.

Har lest mye på filter nå. Det jeg forstår, er at jeg trenger selvsagt en filterkasse (noen forslag om hvor det går ann å kjøpe en tett, billig kasse?
Så hive inni litt filterremedier, koble til et uv-filter og så kjøre alt tilbake i dammen.

Nå har det seg slik at jeg tenker meg en pumpe i bunne av dammen. Filteret må stå enten en halv meter over bunnen av dammen, dvs med bunnen på filteret ca 20-30cm under overflaten. Filteret bør, så vidt jeg har forstått, være tett.

Så er spørsmålet. Jeg skal ha et vannfall, ca 1,5 meter over bassengbunnen.
Bør pumpen stå FØR fillteret og presse vannet gjennom filteret, ut av filteret og opp til vannfallet, eller bør pumpen stå ved vannfallet og suge vann fra dannen gjennom filteret?

... eller burde jeg ha en pumpe med en y-forgreiner som kjører 50% rett til vannfall og 50% til filteret?

Hva vil billigste måte være? Hvordan komstryere dette hensiktsmessig?

Kan jeg plassere filteret på bunn-nivå på utsiden, bruke hevertprinsippet og sette en dampumpe som suger, etter filteret?

Vanskelig å gi råd når man ikke har sett stedet, og ikke vet mer enn dette.
Skal det feks være fisk der? Hvor mange og hvilken type feks?
Dette blir jo litt som en "hagebekk" lang og smal. Tenker du at vannet skal flyte som en bekk, eller hvordan ser du det for deg?
tenker meg gullfisk.. Som jeg sier.. høyden er jo litt dypere enn en bekk. Den skal støpes oppå en betongplatting ved siden av en utegrill og utebord/stoler.
I den ene enden kommer der til å stå en liten fontene, hvor det er ca en kvadratmeter i firkant... hvorpå den så smalner inn i en bue og ender opp på rundt 30cm etter 3-4meter. i den smale enden ønsker jeg et lite fossefall på 40-50cm ned fra en stein.

skal se om jeg får tatt bilder idag.
Hvis dybden i gjennomsnitt er ca 60cm er dette 1200L ca.
Det er jo et litt stort akvarie, og med noen få gullfisk trengs ikke noe stort filter. En 15L med et godt biologisk filter burde holde i massevis.
En UVC enhet vil nok gjøre livet mye hyggligere, slik at du får se fiskene også.
Hvordan du ordner bekk og fossefall blir jo helt en smaksak. Kjøp en pumpe i ok kvalitet hos en som forhandler damutstyr.
De har normalt lavere avanse en akvariebutikker.
Du kan jo se litt på www.webzoo.no
Har ikke noe erfaring med pumper eller dam
Så kan ikke hjelpe deg så mye.
Men når du la ut bilder, kan det bli litt lettere for de som kan litt om dette å hjelpe deg.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap