Mitt første forsøk på en dam og bekk/foss, trenger hjelp/tips.

Først en liten inneldning til hvorfor jeg lager dette her.

De siste årene har jeg i lengre perioder vært alene hjemme i sommerferien mens familien er på hytten. Jeg har i alle år tullet med at jeg skal lage en foss mens de er borte, og siden jeg flytter til høsten så tenkte jeg det var på tide å sette planen ut i livet.

Etter et par timer med graving, kutting og banning så har jeg kommet et stykke på veien. Planene videre er å grave gropen i bunn enda større og rydde opp litt langs elveleiet. Har tenkt å bruke noe flate stener, alá skiferheller for å være sikker på at vannet ikke bare sildrer nedover men blir til en slags foss. Har også tenkt å dekke elveleiet+dammen med en sånn plastikduk (jeg er komplett grønn når det kommer til damlaging, noe dere kanskje merker).

Det jeg lurer på er hva slags dekke fungerer å bruke og hvor stor pumpe må jeg ha for å få nok vann til å renne nedover, og hvor mye vil en sånn pumpe koste? finnes det også noen tettningsmiddel jeg kan bruke (sånn skumaktig som eser) imellom steiner jeg skal legge ut?

Siden jeg har verdens dårligste mobilkamera så legger jeg med et bildet modifisert i paint for å vise hvor jeg tenker meg at vannet skal renne.



Fant ut nå at bildene er tatt før jeg startet på gravearbeidet idag. Skal få slengt opp noen bilder i morgen. Ser at det ser ganske lusent ut det jeg har gjort der, men strekene på tvers symboliserer foss og det runde at det er en dam der.

Har kommet en del lengre en på bildene og skal legge ut nye i morgen. Ifra bunn av dammen til toppen regner jeg med at høydeforskjellen er ca 2 meter, kanskje litt mer.
Heia!
Er helt grønn selv, men ville bare gi deg tips om å kontakte tropex.no el hagedammen.no for å høre om pumpe hvertfall.
Ellers er det sikkert andre her som blir å svare deg etterhvert.
Hmm
skal innom http://www.oasenhageland.no/Default.aspx?ID=648 til uken, tror dere de vil ha bra nok pumper?


Tror vannet må 3m opp og 2 m bort, burde vel si 4 m opp og 3 m bort for å være sikker, hvor kraftig pumpe trenger jeg da?
Bilder
Her er noen bilder av hvordan det så ut når jeg sto opp idag. Får ikke helt snøring på skalen når jeg bruker mobilen til å ta bilder, men har beklageligvis ingen andre muligheter.

På det siste bildet står jeg på toppen og ser ned, er ca 2-3 m høydeforskjell ifra toppen til bunn.
Mitt råd er å holde seg unna Oasen og andre hagesentre.. Det blir som å handle moped på OBS.. De har NADA peiling.. Og produktene er ikke mine favoritter hvertfall..
Kjøp damutstyr hos noen som kan gi deg gode råd..Og gjerne har en dam hvor de kan vise deg litt.
Dette gjelder spesielt hvis du er helt grønn som du sier.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap