Kan kaldt vann paralysere koi?

Tømte og vasket hele dammen en dag, Og tokk mye vann fra dammen i en stor bøtte og slapp fisken i den. Men når jeg ble ferdig med å vaske dammen og tokk oppi kaldt vann. (ca 10 grader) Og slapp fisken til bake så ble de veldig tamme, En stund vet ikke hva som skedde

Men er det farlig/skadelig for fisken å få en temperaturforsjell fra 23 til 12 grader?
Ja, det er farlig. Du ga dem sjokk. De kan dø av sjokk. Sjekk dammen nøye i morgen.

Unnskyld at jeg spør, men... Hvorfor gjorde du egentlig det? Hvis man har holdt på med fisk litt lenger enn en uke, så har jeg inntrykk av at de fleste vet at fisk ikke setter pris på temperatursjokk. Så spørsmålet "hvorfor" popper frem i hodet mitt her
Enig med Mona her, selv om gullfisk og små koi oftest overlever en slik "behandling" er dette ikke å anbefale.
Særlig koi med litt str kan gjerne dø av temp sjokk. Man anbefaler MAKS 5 grader pr døgn hvis man skal øke/senke temperaturen
Jarl-Erik Nordnes
Og slapp fisken til bake så ble de veldig tamme,
Fisk eller andre dyr blir ikke tamme av å usette dem for store tempraturendringer. Du kan nedsette metabolismene, eller påføre fisken så store smerter at de reagerer unormalt. Da kan du få slike reaksjoner som du beskriver, at fisken ikke lengere er i stand til å reagere naturlig .

Tilfeldig bekjentskap
© Marita Helgesen
Reklame for plussmedlemskap