Kaldt vann i dammen!

Atte.. temp'en i dammen varierer mellom 10 og 11!
Er bare helt utrolig kaldt denne sommeren, vel 1 uke med 'brukbar' vanntemp, før den gikk ned igjen.. snufs.

Men hva med de 4 gullfiskene? Jeg vet de tåler kaldt vann, men er det noe spesielt jeg skal gjøre? Har gitt dem mindre mat, for de har spist mindre. Men er det noe annet jeg skal gjøre?
Bør ikke ta dem inn? Jeg tenker liksom sånn at det er sommerstid de skal 'fete seg opp', men akkurat nu vil de ikke ha så mye.
jeg har vel ikke så mye hjelp å komme med men.


vet bare at den tempen skal være helt ok for gullfisken din.
ja er litt kaldt i år, spesielt de siste ukene. selvom det ligger på 14-18 grader i dammen min.

hvor stor dam er det snakk om?

jeg ville ikke tatt de inn.
Dammen er bitteliten, bare ca 1600L +
Og ikke er den dyp nok for overvintring, så de 4 små må inn før kulda kommer. Men syns jo det var vel tidlig ja.. ler.. Dammen er ikke dyp så vannet blir fort kaldere.
Så da er det ikke noe spesielt vi skal gjøre, uten om å bare passe på?
Ikke som jeg vet om, men er fersk innen dam selv. Bygde akkurat en på ca samma liter som din. min er ca 80cm på det dypeste.

gullfiskene skal inn her for vintern også. gleder meg te å se de i karet å om de har voks. hehe


har du noen bilder av dammen din da`?
Av ren nysgjerrighet må det spørres om hvor i nordland, da jeg har veldig lyst på en liten dam selv
Trond.. vår lille dam er også på ca 80 på det dypeste.
De små må inn ja, har karet inne klart (med noen få Værål i..hehe.. de skal ha omtrent de samme vannverdiene som gullfisk. Ville ikke ha karet stående tomt inne.)
Plantene i dammen har ikke fått begynt å vokse skikkelig, har ikke vært varmt nok i det hele tatt, så det ser litt stusselig ut enda. Men gullfiskene er ative som bare det, selv hvor kaldt det er. Var 10 grader nu i kveld i vannet.

Pål.. vi bor omtrent midt mellom Sortland og Harstad.

Skal prøve å legge ut noen bilder.
Har lagt ut noen bilder av dammen på profilen min. Vises tydelig at det har grodd lite, men håper på litt mere varme så plantene får rotet seg skikkelig (har bestilt godvær.. flirer)
ble fin den dammen deres da.. litt misunnelig.. har ikke hage.. bare en terrasse. men men har nok av kar inneom hus da.
Hei saffen
Saffen.. takk for det.
Hvis terrassen er rimelig stor så kan du kanskje lage noe dam-greier der. Har sett andre som har bygd og murt opp for å få fisk på terrassen.
Flytt sørover..Eller bygg over dammen
Hurra! Nu er vanntemp'en blitt rundt 15 grader i løpet av de siste dagene, så nu spiser gullfiskene bedre og er mye mer aktive!
så bra fra 15-18 her for tiden også.
Trond.. opptil 18 grader er jo supert! Begynner å bli badetemp for oss mennesker også da.. ler.
Ligger på 15 her idag også, gullfiskene er aktive som bare det. Litt artig dette, jeg har aldri vært opptatt av vanntemp før.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap