Hva er det med denne fisken?

Er det noe i veien med denne fisken?

Den er stor rundt magen, virker som om det er sort inni.
Den har vært slik siden mai ifjor.

Den svømmer og virker ikke som om det er noe problem, men i det siste har den blitt litt skjev i ryggen.
Har du noen hanner i dammen ?
Det kan se ut som en hunn som ikke har slipt rognen. at den er skjev tyder også på dette da karpefisk vistnok utvikler mest rogn annen hver gang høyre/venstre side.
At den har vært sånn siden i mai i fjord er nok et tegn på rogn.

Lurer du på hvordan du ser om du har hanner i dammen, må du se på fiskens gjeller når vannet er over 17-18grader.
Da har hannene hvite leksflekker på gjellene. (ser ut som saltkorn)
Dette ser du best om du fanger fisken og ser den fra siden i en pose eller akvarium.
Takk
Takk for svar.
Ja, det er ikke så lett å få 17-18 grader i dammen i disse dager, men håper på varmere vær.
Har 7 slike fisker i dammen så sjansen for at det er en han der, burde vel være stor.
Jeg ville nok heller tippet på at dette var en svulst, på grunn av krummingen i ryggraden. Dette skjer ikke med rognstinne hunner.
Jeg vet ikke om gullfisk er som koi, at de utvikler eggstokkene på kun en side av gangen. Dvs høyre side i 2008, venstre i 2009 osv.. Men hvis det er slik vil fisken bli som på bildet.
Hadde en Chagoi som jeg avlivet i vår pga at jeg var sikker på den hadde svulst. Så stor at den nesten ikke klarte svømme. Jeg tror 2/3 av fiskens vekt var rogn. Og kanskje den hadde overlevd hvis jeg hadde satt den sammen med et par hanner i et lekskar istedet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap