Fiskene dør en etter en

Litt fortvilet. Vet ikke hva dette kommer av.
Dette er gullfisk.
Først er de mye i overflaten, så legger de seg på bunnen. Og så finner jeg de døde.
Kan ikke se noe sykdom i gjeller eller utenpå. Gjellene er fine og røde, skjellene er fine.

Hva er galt. Trenger svar fort.
Er det bolle eller akvarium? Hvor lenge har det stått?

Høres mistenkelig ut som nitrittforgiftning. Uansett er et vannbytte på minst 30% som førstehjelp å regne, så du bør ta det så fort som mulig. Du bør også teste vannet for nitritt.
ElinH
Er det bolle eller akvarium? Hvor lenge har det stått? Høres mistenkelig ut som nitrittforgiftning. Uansett er et vannbytte på minst 30% som førstehjelp å regne, så du bør ta det så fort som mulig. Du bør også teste vannet for nitritt.


Dette er en hagedam.

Vannet har god gjennomstrømning og filtrering og jeg fylte på 50% med springvann for 14 dager siden.
Hvordan er temperaturen?

Kan det være tilsig av noe giftstoffer/tungmetaller fra omgivelsene?

Ville testet for kobber.


-Tim
Har du mulighet for jevnt tilsig av vann fra hageslange?
blondviking
Har du mulighet for jevnt tilsig av vann fra hageslange?


Ja, jeg har mulighet til å sette på ferskvann fra hageslangen. Det vil renne over da, men det gjør kanskje ikke noe.
Åhhh.. hagedam. Der er jeg helt blank, beklager.

Ser jo nå at tråden var posten under "hagedam" også, det la jeg selvsagt ikke merke til.
så lenge du kan finne deg ia tte det blir fuktig rundt dammen så gjør ikke det noe (grav evt dreneringsgrøft med litt stor sten) lag evt ett sted i dammen som er 1 cm lavere enn resten av dammen. Hvor stor er dammen ?

Mvh Per
blondviking
så lenge du kan finne deg ia tte det blir fuktig rundt dammen så gjør ikke det noe (grav evt dreneringsgrøft med litt stor sten) lag evt ett sted i dammen som er 1 cm lavere enn resten av dammen. Hvor stor er dammen ? Mvh Per


Den er ikke større enn ca. 2 tusen liter.
Jeg har satt på slangen nå, og håper på bedring.
Når vil jeg evt. se en bedring tror du?
spørs på vannet i dammen ha ca 150 liter i døgnet i gjennomstrømming 2-3 dager, mulig mer (sjekka vannet dere har i springen?)

Mvh Per
Ja, det har bra verdier. Vi har vann fra Farris-vannet i Larvik, hehe.
Per Tveitan
Ja, det har bra verdier. Vi har vann fra Farris-vannet i Larvik, hehe.



Det forklarer jo alt. Fisker liker ikke boblevann



-Tim
Alltid vanskelig å vite hva slikt kommer av.. Jeg ville byttet ut 80% av vannet, tilsatt 0,3% salt og sett hva som skjedde.. Ikke noe foring!!
Spent på hvordan det gikk med fiskene..
enig så enig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap