Sikring av dam og planter .

hvis jeg forstår det riktig er Dammen godt nokk sikkret når eiendomen er beplantet med hekk ,hekken er henholds vis på ca 12o og 200 cm høy og låst port : ?

er det noen som har et klart svar på dette ?

hva om dammen bygges i høyden på dagens bakke nivå , eks; det bygges en mur opp som er ca 60-80 cm høy og innsiden er det duk og vann

hvor kan man kjøpe netting for å legge i vannet ved 20 cm GRENSA må den være galanisert og har galaniseringa noe på virkning på koi og gullfisk

dammplanter .``vannliljer `` det står mye på sidene her , er det å forstå slik at dem skal tas opp , men skal dem stå i vann som ikke fryser ? skal dem ha vann over hele rota ? hva med div siv planter

håper på noen fornuftige svar til en nybegyner ...
I følge plan og bygningsloven er det ikke nok med hekk. Det skal være gjerde på min. 150 cm. Jeg har gjerde på 180 cm, bak en tuja hekk, på 200+ cm. Dette må du klarere med teknisk etat i din hjemkommune, da dette praktiseres noe forskjellig i div. kommuner.

Du kan se mer her

Mitt råd er å ta noen bilder av hekk,gjerde,port og skisse av hagen og planene dine og be om møte med teknisk etat.

Det varierer stort hva som godkjennes som god nok sikring.

Velger du hardføre vannliljer eller sumpplanter skal disse stå i isen/dammen hele året.

Bilde viser en hardfør lilje som tåler vinter i store deler av Norge .
Vet den overvintrer i bl.a Alta

Lykke til med planleggingen.

Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap