Basic viten ved bygging av hagedam

Hei

Jeg har da planer om å bygge hagedam ved huset. Skjønner det er en del som må gåes igjennom før man får bygge, og for å kunne opprettholde en viss standart på vannkvalitet og utforming for at fisken skal trives


For det første: Dammen blir minimum 5x5 meter og 2m dyp. Med disse målene kommer man jo inn på regler. Og kort og godt sier reglene:
-"Basseng, brønn og åpen beholder for væske skal utformes, utstyres, avskjermes og brukes slik at personer, dyr eller utstyr ikke blir skadet"

Badebasseng har ikke slike former for beskyttelse, men reglene sier også:
-"Bade og svømmebasseng skal være utstyrt eller utformet slik at det er lett å komme opp av vannet"

Jeg kan da enkelt og greit montere en mini-stige for basseng på kanten til dammen, så da er det problemet løst. Men hvis det holder med noen murblokker langs dammen (dammen skal bygges nedover i grunner, ikke forhøyes over bakken), trenger jeg ikke montere en lite fin stige i en ellers pen dam

Er interesert i alle mulige krav før utbygging av en dam finner sted. F.eks høyde på et evt gjerde rundt dammen osv.

PS: Hvor skal jeg henvende meg for å søke om tilatelse til å bygge hagedam?

Så er det det med fisk da. Har planer om å sette ut koi i denne dammen, men er jo problemer her og. Hvis vi først tar utgangspunk i generellt utstyr: Ser at jeg trenger filterpumpe og vannpumpe, men ser lite nytte i en vannpumpe hvis filterpumpa allerede sirkulerer vannet, og hvis jeg attpåtil gjør slik at vannet fra filterpumpa renner ut i dammen fra litt høyde får jeg et lite fall, og slår 3 fluer i en smekk...

Så er det vinterstiden: Ser at folk skriver at de bruker isoporplater for å få et isfritt ommråde, med 2 hull i. Et for varmekolbe og et for vannpumpe (kan vell bruke filterpumpa her og)... Med en 2m dyp dam vinterstid trengs det vell ikke mer enn det for at fiskene skal ha positiv overlevelses prosent?.

Fôr: Det fôret jeg har funnet i div forretninger er ikke direkte billig, og med 5 koi kan det fort bli dyrt. Hvordan er det og bruke 50/50 av standart karpefôr, og katte/bikkjefôr?
Ender vell med å investere i en automatisk foremaskin og, som koster sine 2000 kr for pellets versjonen.. lurer også på hvor mye fôr en koi spiser daglig når den f.eks er 500gr, 1kg, 2kg osv

Lurer også på hvor lenge en* matte til bunn i en hagedam holder, og hvor man kan få kjøpt slike. Kan tenke meg at den idielt sett skal byttes ut hvert andre år,

Hvor ofte skal vannet i en dam på 5x5 med minimum 2 meters dybde byttes, hvis det i det hele tatt er nødvendig?!



Hvis tilatelse og slikt faller på plass kommer utbyggingen av en slik dam til å finne sted så fort "tæla" i bakken går, og det er muligheter for utgraving.


Alle svar mottas med stor takknemlighet.
PS: er ikke interesert i svar fra folk som ikke har kompetangse. Hvis du har lest det i en bok, og ikke gjort det i prakksis er jeg overhode ikke interesert. Ei heller hvis en bekjent av deg har gjort noe lignede. Det skal komme direkte fra personen



mvh
Magnus Bakken
Imponert over grundig plannlegging, det er jeg.
Jeg tør ikke gå inn på så mye av det du lurer på men tenker at om dammen er to meter dyp trenger du ihvertfall ikke bekymre deg for bunnfrost. Slik jeg ser det trenger du ikke å gjøre noe med tanke på vinteren.
Ole Olsen
Imponert over grundig plannlegging, det er jeg. Jeg tør ikke gå inn på så mye av det du lurer på men tenker at om dammen er to meter dyp trenger du ihvertfall ikke bekymre deg for bunnfrost. Slik jeg ser det trenger du ikke å gjøre noe med tanke på vinteren.


Godt å høre... Er ikke den som blir facinert av noen fisk i glassboller, men et slikt prosjekt virker uhyre spennende... Tanken på en privat dam med 2-3 kilos fisk og plantevekst er forlokkende.

Virker kanskje litt tverr når jeg ba om at helst de med praktisk erfaring skal få gi tips og div, men er litt surt hvis noe går galt fordi en amatør gir et helt galt svar, som ender i fiskedød eller værre...



MB
Min dam ligger i Bergen og jeg vet dermed ikke om jeg burde skrive om vinter og hvordan den påvirker dammen
Må inrømme at jeg likvel er litt spent denne våren. Kan ikke huske at vi har hatt minusgrader en uke i strekk før, nå har det ligget snø her siden før jul
Dammen min er sikkert ikke mere enn 50-60 cm på det dypeste og fiskene har klart seg fint hittil.
PS: min dam er bare 2,5 ganger 2,5 meter maks.
Kom med mer informasjon, for all del, alt er av interesse hvis man kan støtte meningene sine på personlige erfaringer

Hvordan har du gjort det med isen?. Lagd hull for varmekolbe, eller bare latt naturen gå sin gang og latt det fryse til, i og med at du har en gjennomsnittlig mild vinter?...




MB
Jeg har aldri gjort noe med isen.
Jeg har vel nesten ikke gjort noe med dammen de siste to årene men fiskene ser ut til å trives.
Sjekk ut gullfisknet og nettakvariet, der tror jeg det skrives mye mere om dam i hagen.
Ole Olsen
Jeg har aldri gjort noe med isen. Jeg har vel nesten ikke gjort noe med dammen de siste to årene men fiskene ser ut til å trives. Sjekk ut gullfisknet og nettakvariet, der tror jeg det skrives mye mere om dam i hagen.


Sto litt mer om hagedam der ja. Takk



MB
Hei.

Så spennende at du vurderer å lage hagedam!

Det finnes flere steder på nettet dedikert til bygging av hagedam.
Jeg driver selv en butikk som spesialiserer seg på dette, men lister her opp en del steder du kan finne info. Håper dette hjelper.

Mvh TH i Aquaworld.no

www.vannihagen.no
www.aquaworld.no (Forhandler)
Koiplex.no (Forhandler)
tropex.no(Forhandler)
www.aquaworld.no blir antagelighvis nettbutikken jeg kommer til å bruke hvis det ikke kommer noen bedre tilbud i andre butikker. EPDM gummifolie og fiberduk ser ut til å være en god investering over lang tid, da jeg som 16 åring, og far med nykjøpt hus ikke kan bruke allverdens penger. Noen tusenlapper blir det, men når dammen blir ferdig (hvis det blir noe av), får jeg forhåpentlighvis mye igjen for strevet




MB
slett

beklager. Klatr på et eller annet hvis å poste samme innlegg flerfoldige ganger. Beklager det
Beklager spamming av samme post. Det ble litt tull når jeg skulle poste innlegget... Håper moderator sletter kopiene, så dette blir en ryddigere tråd

Håper de med erfarng kan gi svar på de mange spørrsmålene mine. Er amatør, så jeg trenger litt hjelp angående fôr og mye mer



MB
Beklager spamming av tråden. Hadde problemer med det siste innlegget, og det ble unødvendig mangedoblet.

Håper erfarne damholdere kan gi nyttige tips til en amatør i startfasen



MB
Hagedammen.no var norges billigste på EPDM duk, da jeg kjøpte det til min 300 000 liters dam.

Ellers er det jo





Denne Kan også bli nyttig etterhvert.
Det er teknisk etat som godkjenner din dam .Kontakt disse for råd angående regler. Dette varierer endel fra sted til sted hva de tørr å godkjenne.

Skal du bruke duk annbefaler jeg Epdm 1mm , denne har lang levealder med normalt 20 års garanti.
Bruk altid godkjent underduk, elles godtar neppe produsenten noen garanti.

En koi skal spise ca 1% av sin vekt pr dag, dersom det er over 15grader i vannet.
Koi for i stor sekk er ikke så dyrt etter min mening (ca 40-50 kr kg)
Enkel mattematikk Da spiser en koi på 1 kg fôr for 40-50 kroner på 100 dager.
Karpefor er ok men anbefaler ikke kattemat. Brød er bedre.

Ikke bruk filterpumpe vinterstid om du har is på vannet.
grunnen er at vannet sirkuleres for krafrig og kalt vann oppunder isen sirkulerer ned til bunn . Det "varme" vannet på 3-4 grader i bunn synker til 1-2 grader.
For meg og deg er begge deler J.. kalt , men for koi er dette snakk om liv eller død.

Lykke til med planlegging.
Nå er det jo kopmmet en egen forening du kan melde deg inn i. Der er det mulig å komme på treff og møte likesinnende. På vårt treff til sommeren vil det komme butikker med gode tilbud, så ta en titt på hjemmesidene våre og meld deg inn

Status?
Hei Magnus, hvordan går det? Hva har gått bra, og hva har vært en utfordring?

Ellers kan jeg legge til at en enkel sikring om vinteren når du har så dyp dam er å måke ekstra snø utpå isen når isen har etablert seg. Da blir det en begrenset men stabil is (ikke for å gå på, hehe).
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap