Hagedam, hva er reglene?

Er det noen regel om avstanden fra dammen til naturlig bekk og vann?

=)

Etter meg bekjent er det ikke definert noen avstand,men dam og bekk skal ikke ha noen tilknytning.

Hagedammen skal være helt lukket.
Dersom du må bytte noe vann må du ikke pumpe dette rett i bekken.
Bytter du endel vann med natulig fall ned i bekk eller vasdrag syntes jeg du bør være bevist, pump det heller i avløpet ditt.
det er greit, men hva med hegrene her? De er jo stadig vekk i bekken å fanger fisk, og noen ganger mister de de jo igjen. hva om de kommer i dammen å henter en fisk å tar seg en flytur?
Hehe, høres jo litt rart ut, men bare lurer... vet ikke om jeg tør å ha en dam med fisk..
Noen som vet? må jeg ha ett nett over dammen viss jeg skal ha det?
Jo da
Men for at fisken skal formere seg må hegra være uheldig minst 2 ganger.
Tror det er mye lettere å vinne i lotto da
Det er nok vi mensker som er den største faren for spredning av uønskede arter.

Men hegre er en slu fisker. Slår den seg til ,fisker den dammen tom for fisk under 30cm.
Den er såpass sky at i boligstrøk tør den normalt ikke å lande.
Nett ? Nei
Hvis du har lest i noen av nabotrådene er det snakk om et sikkerhetsnett ned i vannet , dette brukes for å sikre dammen for drukning.
Det er en mulighet isteden for å benytte gjerde
Jeg bor mitt i skauen og om sommern så ser jeg hergrer i bekken nesten vær dag, bare lurte på om det var noen regler på hvor langt det måtte være fra bekken til dammen, viss jeg finner ut at jeg skal prøve da =)

Hvor stor er sjansen for at hegren skal miste fisken? Og hvor stor er sjansen for at den overlever? Og hvor stor er sjansen for at den mister fisken akkurat i bekken? Og som Ø sier her.. Hvor stor er da igjen sjansen for at den gjør dette 2 ganger etter hverandre?
For de som har regnet litt på sannsynlighetsberegning tror jeg nok vi nærmer oss et utrolig lite tall her

For å hindre hegre i å komme til dammen din finnes det en rekke greier. Det finnes hegreskremmere som faktisk vil spyle en fugl som kommer nær dammen din. Rett og slett en vannspyler som er koblet til en sensor som "ser" fugler og retter en vannstråle mot den.

Det er også mulig å binde fiskesnorer på kryss og tvers like over vannflaten. Dette skal også vistnok holde hegrer vekk.

Søk litt på nettet om dette, for hegre er det mye av i England og der klarer de å holde den unna dammene sine.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap