Vuderer å bygge stort inne kar i garasjen til koi.

vuderer å bygge ett stort kar i garasjen som blir som en stor L, målene er 4m langt, 1.5m breit, 1.5m høyt, og 5 m langt den andre veien. (vanskelig å forklare hehe). vuderer å bygge d i leka.

noen som har gjort lignende før eller kjenner noen?

trenger tips å vink, så vet du noe skriv gjerne

blir utedam til sommeren med gjennomgang inn til vinterkaret.

håper noen kan hjelpe litt

mvh alf og marit
Jeg har et murt kar i leca på 6000l
dersom du skal ha høyde 150cm er det fint med en glassrute så du ser inn.

Siden du velger såpass høy dam må du armere godt å låse hjørnene ,så det ikke sklir ut.
1,5 m høyde gir mye trykk i bunn.

Dette med å lage et hjørnekar formet som en L har jeg også tenkt på. Er det noen som har prøvd?.
:)
mange takk. hvor dypt er ditt kar?

trenger all den infoen jeg kan få

pumpe bruker du å hva er målene på ditt kar?
Bare å ta kontakt, om det er aktuellt med glass i front.
Sendt deg mail :)
Vidar-Alexander
Bare å ta kontakt, om det er aktuellt med glass i front. :)

venter på svar
Jeg også bygget innedam i både Leca og Treverk. Jeg vil nesten anbefale en solid trekonstruksjon. Denne kan du isolere og innvendig bruke polyester og glassfiberduk. Det blir sterkt, lett å gjøre rent og isolerer du godt vil det være lett å holde den temperaturen du vil.
Jeg har påbegynt en liten bildeserie fra denne byggingen på Norsk hagedamforening sine sider.
Du kan jo se på denne bloggen. Det vil komme flere bilder fra selve byggingen av karet innen noen dager. Og som andre har nevnt her er det fint med vindu inn. Men mest for inspeksjon, koi er finest ovenfra

[External Image]
Dette karet slik det ble ferdig, før fiskene ble satt ut.
Arne; var innom og kikka i bloggen din, det så da alldeles flott ut! Og jammen litt av et arbeid dere utførte der.

Marit; fine tips i bloggen til Arne. Der finner du masse nyttig.
Marit Haugland
mange takk. hvor dypt er ditt kar? trenger all den infoen jeg kan få :) pumpe bruker du å hva er målene på ditt kar?

Min innedam er ca 2x2 m med høyde 180cm

Har brukt leka 20 cm med u blokk i bunn og i ca 120cm høyde.
Over dette er det glass i front med 19mm tykkelse fra Vidar- A.
glasset er ca 2m langt og 65cm høyt.
Veldig fornøyd

Skal få tatt noen bilder etter hvert,men kamera er defekt og må på rep...
Jeg har ingen pumpe annbefaling ,fordi jeg jobber i bransjen blir annbefalinger helt feil.'

Tenk strøm og hent tilbud fra flere er mitt råd
Sirra
Arne; var innom og kikka i bloggen din, det så da alldeles flott ut! Og jammen litt av et arbeid dere utførte der. :-) Marit; fine tips i bloggen til Arne. Der finner du masse nyttig. :-)

Takker har lagt ut flere bilder nå.. Ble inspirert av rosen din .. Hehe
Marit, er det noe sånt som Arne har du hadde tenkt deg, bare med en annen form på karet?

Arne, ser utrolig bra ut hvertfall. Skulle gjerne sett det 'live'.
Hvorfor har ikke du personlig tråd her på AF? Sikkert vært interessant for mange.
Formen på dette karet er litt viktig. Dette er en form og et system utviklet ved Sintef for mange år siden for oppdrett av Torsk og kveite.

Formen og det spesielle bunndrenet gjør at nesten all fiskeavføring og forrester blir samlet opp i en slamutskiller som tømmes hver dag. Dermed reduseres belastningen på filtret veldig mye. Behovet for vannbyttet minskes, og fisken vokser hurtigere

Så tenk litt på fassong også. Skulle dere trenge noen konkrete mål og tegninger er det bare å sende meg en pm.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap