Hagedam med på kjøpet

Vi kjøpte hus i fjor, og med huset fulgte en ganske stor (men grunn) dam. I fjor ble den nok litt forsømt, men jeg ønsker å forsøke meg på å beholde den. Er dog helt grønn på feltet. Har ved hjelp av dørslag og en del timers arbeid klart å få vannet klart og nesten algefritt nå, men regner med at dette vil kreve en del av min tid fremover også. Da jeg var på hagesenteret nylig ble jeg fortalt at naturtorv i dammen hjelper, kan noen bekrefte dette ? Og hvor skal t i så fall torven legges? Det er pumpe med filter i en stor tønne, og en bekk jeg har prøvd å rense ren for planter, noe som antagelig var en tabbe med tanke på algevekst? Det er ellers noe strå og vannliljer i den. Vil gjerne også forsøke meg på å holde fisk i den på sommertid, men siden dammen bunnfryser må det være arter som kan tåle å tas inn om vinteren. Som dere skjønner trenger jeg veldig gode råd og tips.
Hvertfall ikke legg torv i dammen. Dette lager enda mer arbeid for deg.
Dessuten blir ph så lav (surt vann) at det ikke er egnet for koi eller gullfisk.

Du bør ta turen innom Der finner du fagfolk som kan svare på det meste. De fleste "hagesentere" har ikke peiling på hagedammer. Men sjekk ut damforhandlere/koi forhandlere.
Tusen takk for svar. Nå har jeg fått sirkulasjonen skikkelig i gang etter en liten koblingsfeil som førte til vannlekasje. Man lærer hele tiden. da har jeg i det minste fått gjort et ganske stort vannbytte. Skal sjekke ut linken. Takk igjen.
Jeg synes vel heller du skal ta en tur inn på sidene til Norsk hagedamforening
Siden dette er en foreningsdrevet side, og ikke et privat forum
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap