Skalldyr og snegler (+)

Kan man ha snegler og andre
skalldyr i hagedam?
I såfall HVILKE?

Og.. Kan man ha rumpetroll i en hagedam, og
sette dem fri når de blir frosker? :>
altså..

man har lov til kun å ha Gulfisk og KOI i hagedamm

snegler vil jeg tro man kan ha om man fanger de selv i fra en elv i nærheten..
ellers vil jeg tro at det meste er fredet og ikke tillat å ha i hagedamm.

når det gjelder rumpetroll vil du nok ikke ha så mange igjen etter å ha satt de ut i dammen, ettersom gullfisk og koi spiser slike, dessuten vil de stikke av i hagen din når de blir frosk..
Hvis du anlegger en hagedam, og det kommer rompetroll og div snegler i dammen din er det ingen som kommer til å kryssforhøre deg om hvordan de er kommet dit. Frosk legger jo like gjerne egg i dammen din som en annen dam.
Kreps og slikt bør man ikke ha i dammen, de er ikke spesielt morsomme heller. Gjemmer seg hele dagen og spiser opp planter og gjør ellers ikke noe nytte.
Snegler du finner i bekker og tjern vil nok også trives i dammen din, men de kan jo bli en plage, da noen arter spiser planter og vil formere seg fort i en dam hvor de ikker har fiender.
Skal du ha slike smådyr kan du selvfølgelig ikke ha koi og gullfisk, da de vil fosyne seg av slike.
Inaktiv bruker

hvis du er ute etter en kreps som ikke gjemmer seg om natten, og som ikke gjør noe ugang med planter eller andre levende individer kan det være jeg kan hjelpe deg. Ved å lage krysninger av forskjellige arter kan man til slutt ende opp med en " rase " som fungerer slik man vil.

Et eksempel på en tidligere vellykket oppgave kan jeg vise til denne:

http://icanhascheezburger.files.wordpress.com/2007/01/im-a-chikin-lol.jpg

tenk på det, og evt pm meg
Solosuper, det du oppfordrer til der er forbudt i Norge. Det er IKKE lov å sette ut andre dyr enn koi og gullfisk i utedammen.
Setter du i gang å lage hybrider og kryssninger av norske arter og så setter dem ut i en hagedam, kan de forvilles og med det spre seg. Du vil gjøre vanvittig mye skade på eksisterende arter! Slike inngrep i norsk natur kan gjøre skade du ikke aner rekkevidden av, skade som strekker seg langt inn i fremtiden, lenger enn du selv lever.
Tenker du ikke ????

Tenk litt lenger enn nesa di rekker!
Inaktiv bruker
mona o
Solosuper, det du oppfordrer til der er forbudt i Norge. Det er IKKE lov å sette ut andre dyr enn koi og gullfisk i utedammen. Setter du i gang å lage hybrider og kryssninger av norske arter og så setter dem ut i en hagedam, kan de forvilles og med det spre seg. Du vil gjøre vanvittig mye skade på eksisterende arter! Slike inngrep i norsk natur kan gjøre skade du ikke aner rekkevidden av, skade som strekker seg langt inn i fremtiden, lenger enn du selv lever. Tenker du ikke ???? Tenk litt lenger enn nesa di rekker!

MONA ! ! ! tror du skal lese innlegget en gang til før je sletter det, for om du leser det en gang til, OG samtidig faktisk sjekker ut linken min så ser du at innlegget faktisk er en ren lang humoristisk linje.

Det var faktisk bare ment som en liten morsom vri på en ellers regntung og mørk søndag her på vestlandet.
Inaktiv bruker

for sikkerhets skyld limer jeg inn bildet fra linken her slik at du kan se det.
Begynn å lage aktive linker i det minste da, sånn at folk gidder å se på linkene du legger ut

Jeg ser at du mente det humoristisk, men husk at dette er skriftlig forum og ikke alle tar det som en spøk. Det er folk i alle aldere her på forumet som kan få griller i hodet av det du skriver og som overhodet ikke skjønner ironi og fleip.
Akkurat når det gjelder ting som går på "fikling med naturen", så ser jeg ikke så mye humor i det.

Beklager det, men du skjønner sikkert at ikke alt du klemmer ut er "gullkorn", og ikke alle kan syns din form for spøk er morsom
Solosuoer: Det er ikke alle som gidder å lese linkene hvis de ikke er aktive, og man selv må klippe å lime for å få lest de.

Skal prøve å forklare hvordan du lager aktive linker:
1: Når du skal skrive et svar med en link, så kopierer du nettadressen til linken din først.
Merk av et ord som du har skrevet, feks: HER kan du klikke..
3: Overfor der du skriver svaret ditt, hvor det står tekst:, er det mange "bilder". Klikk på den hvor det er bilde av en globus.
3: Det kan være at den ikke vil med en gang og at du får opp et vindu øverst på siden din. Den skal du trykke på, og velge: Tillat skriptede vinduer midlertidig.
4:Klikk på globusen en gang til, og legg inn linken din, da skal den være aktiv
Inaktiv bruker
mona o
Begynn å lage aktive linker i det minste da, sånn at folk gidder å se på linkene du legger ut ;) Jeg ser at du mente det humoristisk, men husk at dette er skriftlig forum og ikke alle tar det som en spøk. Det er folk i alle aldere her på forumet som kan få griller i hodet av det du skriver og som overhodet ikke skjønner ironi og fleip. Akkurat når det gjelder ting som går på "fikling med naturen", så ser jeg ikke så mye humor i det. Beklager det, men du skjønner sikkert at ikke alt du klemmer ut er "gullkorn", og ikke alle kan syns din form for spøk er morsom :)

1. Fikling med naturen slik du tenkte her er jeg enig med deg at det er ikke humor i det så lenge noen mener alvor med det.

2. ikke alt jeg klemmer ut er gullkorn. det er jeg VELDIG enig med. Jeg går ikke rundt å tror jeg er noe morro mann som får alle og enhver til å le, men liker selv en god latter, og setter stor pris på det. Noen ganger får jeg andre til å le uten helt å tenke på det, og mange ganger får andre meg til å le.

3. dette er et skriftlig forum. Den er jeg også med på. Og etter dine reaksjoner og dine ord, vil jeg få beklage på det sterkeste at jeg har kommet med slike vittigheter og skal la være å skrive slike ting. Jeg skal fortsette å bruke forumet seriøst, lære meg ting fra andre, og fra kunskapsbasen, og kun skrive noe når jeg har noe som er saklig som hjelper andre og meg selv.

Jeg beklager.

jeg vil ikek tråkke på noen sine tær slik som jeg har gjort med deg mona, så om du er moderator eller en moderator leser dette vil jeg gjerne at innleggne mine i disse trådene blir slettet:

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1025&thread_id=55576
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1011&thread_id=55569
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1010&thread_id=55578

i den siste tråden der, hva lise skriver og linker til.
Inaktiv bruker
Kine Kristine
Solosuoer: Det er ikke alle som gidder å lese linkene hvis de ikke er aktive, og man selv må klippe å lime for å få lest de. Skal prøve å forklare hvordan du lager aktive linker: 1: Når du skal skrive et svar med en link, så kopierer du nettadressen til linken din først. Merk av et ord som du har skrevet, feks: HER kan du klikke.. 3: Overfor der du skriver svaret ditt, hvor det står tekst:, er det mange "bilder". Klikk på den hvor det er bilde av en globus. 3: Det kan være at den ikke vil med en gang og at du får opp et vindu øverst på siden din. Den skal du trykke på, og velge: Tillat skriptede vinduer midlertidig. 4:Klikk på globusen en gang til, og legg inn linken din, da skal den være aktiv:)

takk for at du lærte meg dette visste faktisk ikke hvordan jeg skulle jgøre det ha en fin søndag videre.
Tok faktisk lang tid før noen viste det til meg også. kos deg videre
filathor
altså.. man har lov til kun å ha Gulfisk og KOI i hagedamm .

gresskarpe er lov. men rumpetråll er fredet, av den gode grunn at alle amfibier å reptiler er beskyttet etter norsk lov, snegler er det en del sorter som er bare å ta av, f.eks: vanlig damsnegle å stor damsnegle
c-j
[URLBLOCK1] er lov.

Ifølge innlegget "[URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1061003-Ulovlige-arter-i-Norske-dammer.]Ulovlige arter i norske hagedammer[/URL]" på Nettakvariet, så er gresskarpe forbudt.
merkelig. sikkert pga størrelsen, men gullfisk kan jo spre sei samme med koien.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap