Bygging av dam?

Jeg har veldig lyst til å bygge en dam til slørhalene mine og jeg har mange spørsmål.

Hvor mange liter burde den være på/ hvor stor?

Hvordan lager man en dam?

Hvordan er det med overvintring i dammen, hvor dyp må den være for at fiskene ikke skal fryse.

Hva trenger jeg til dammen og hvor mye kommer det til å koste?

Hvordan holder man dammen i riktig temperatur?

Må man bytte vann?

Håper noen kan hjelpe meg!
Plussmedlem
Bygging av dam er et stort prosjekt.
Du finner informasjon hvis du søker.
Bl.a. her hos Tropex.
Du må absolutt finne informasjon å lese opp om dette selv ved siden av, jeg har holdt dam og lest masse om bygging av dam, og føler enda at jeg må lese mye mer før jeg faktisk bygger en (den jeg har holdt var allerede der)

for å gi deg noen korte svar:

-Dammer bør være så store som mulig hehe! Jeg ville sagt minst 3000 liter, særlig siden du sier overvintring

-du må først finne ut hvor dypt du kan grave der du ønsker å ha dammen m.m og det krever også spesialisert(e) presenning(er) som underlag, mye planlegging må inn i dette området med tanke på filter og avløp og slanger og sånt

-overvintring går an hvis dammen er MINST en meter dyp, og samtidig bør du prøve å holde overflaten ihvertfall delvis isfri, dette gjøres med at du har vann i bevegelse, eller at du rett å slett smelter hull med varmt vann (noe du sikkert må gjøre ofte) man kan IKKE slå hull med f.eks en hammer, da sjokkbølgene kan drepe har jeg hørt.

-du trenger presenning(er), filter og slanger ihvertfall. Samt at du kanskje må ty til leie av f.eks en liten gravemaskin -Det er ikke nødvendigvis så fristende å flytte tonnevis av jord og stein for hånd. Jeg tipper du må sette et budsjett på MINST 10-15000, er usikker på priser nå om dagen.

-du trenger ikke å regulere damtemperatur for gullfisk og koi egentlig, bare at de ikke spiser om det er noe kaldere enn 13 grader (ihvertfall så fungerer ikke fordøyelsen deres, så de BØR ikke spise da!)

-Du må sannsyneligvis bytte vann, står stille i hodet på om det ikke var noen mekanismer man tar i bruk der også, personlig så stappet jeg bare en slange i dammen jeg holdt.

Konklusjon er at du må forvente ihvertfall utgifter mellom 10-20.000, og at du har god tid på deg å lese opp om dambygging og damhold før det blir vår og du kan grave. Det er mulig å lage en dam de bare holder til i om sommeren også som kan være litt mindre, men da må du huske at fisker som holdes i dam blir svære, og de må ha et sted å overvintre, personlig erfaring er at gullfisker kan takle dårlig overgangen fra dam til akvarium igjen.
Plussmedlem
Tenyrafar
Samt at du kanskje må ty til leie av f.eks en liten gravemaskin

Carl måtte mase i to år før han fikk lov til å ha akvarium av foreldrene sine.
Mulig han må mase litt ekstra nå
Tusen takk for fine svar.

Jeg må jo heller ikke ha fisk i dammen, det kan jo være en plante dam.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap