Bygge hagedam av jernbanesviller

Noen som har erfaringer når det kommer til dette?

Har stor "tom" hage, og tilnærmet ubegrenset tilgang til disse svillene. Disse er laget av bøk, og innsatt med kreosot.
Sånn i tugangspunktet tenker jeg meg 2-3 sviller i høyden, og ikke veldig graving i dybde, da jeg har små barn.
Kreosot er jo kreftfremkallende og skal ikke komme i kontakt med huden. Det er ulovlig å ha de på steder hvor folk kan komme i kontakt med dette gjennom huden.
Her står det litt om dette.
Takk, men det var ikke dette jeg spurte om.
Vet ikke riktig hva du spør om... men hvis det kun er om jeg har erfaring med jernbanesviller i hagen, så har jeg forsåvidt det.... Gravde opp og fjernet alle for noen år siden. Noe av grunnen var at de inneholdt kreosot, og det passet dårlig med både urter og grønnsaker/frukt i hagen. Og tenker du fiskedam - så styr ihvertfall unna!
Et annet problem hos meg, var at det faktisk var noen trespisende biller som tok bolig i svillene. Disse tålte tydeligvis treverket på tross av kreosoten, var store og hurtigspisende Var redd de skulle gå på huset...

Legger ved en link til deg hvor du kan lese litt mer
jeg har murt en dam på ca 10000 liter i hagen med leca. den er bygd i skrått terreng så det er 50 cm på den ene siden og 120 cm på den andre..

så å bygge opp i høyden går fint det. men tenk på at det blir ganske stort trykk av vannet. så du bør feste svillene på noe vis.

du kan ikke ha kun svillene og så vann i dem, men ser for meg at du må legge duk inne i den.

anbefaler deg å sjekke litt andre tråder med dambygging. få tips og triks fra andre som har feilet før deg...
og tenk STORT. dammen blir for liten ganske fort.....
(snakker av erfaring)

mitt råd.. sett igang og bygg... du kommer garantert ikke til å angre...
Hvis jeg forstår deg rett så er det nærmest "sandkasse" løsning du skal ha. Da blir det en liten sommer dam. De er ikke så lange disse svillene. Bygg gjerne i flere sider (5-6) enn bare 4. Slik får du en større dam. Legg fiberduk før gummiduken så går det vel bra. Pass på at duken dekker godt over slik at ikke vann fra dammen renner tilbake. Bygg såpass høyt at ungene dine ikke tipper over kanten.
har du unger anbefaler jeg bedre sikring enn bare å bygge i høyden... barn kommer seg opp for å se uansett...
jeg la armeringsnett over.. laget en ramme rundt det så det ikke var noen spisse kanter på det.
så det er ikke mulig å falle ned i min dam...

men husk å lage dammen stor... tenk på bunndren... kjøp inn pumper og rør og det du trenger FØR du setter igang...
lag deg en tegning å så kan du sette igang...
gode planer er fint å ha.. og det er bedre å spørre om ting du er usikker på FØR du har prøvd og funnet ut at det er feil...
Til privat bruk som private hytter, brygger og i hagen er det forbudt å benytte kreosotimpregnert materiale produsert etter 1. juni 2003.
Gjenbruk av kreosotimpregnert materiale eldre enn 1. juli 2003 kan benyttes men ikke benyttes på følgende steder:

* Innendørs.
* leker og på lekeplasser.
* Parker, hager og anlegg for rekreasjon og fritidsaktiviteter.
* Produksjon av ute- og hagemøbler.
* Bruk og etterbehandling av beholdere for dyrkningsformål.
* Emballasje som kan forurense produkter beregnet til konsum for mennesker eller dyr.
Med andre ord kan du bruke sviller hvis de er eldre enn 8,5 år og hvis du lager dammen slik at f eks ikke er mulig å sitte rett på svillene for å se ned i dammen osv. Dekker du innsiden og toppen av svillene med duk og ytersinen med stein eller annen masse er det ikke noe problem.

Reint byggeteknisk er det viktig å lage solide sammenføyninger i hjørnene samt at du legger svillene slik at du får gode overlappinger av skjøtene. Bruker du f eks gjenge strenger med bolter i hjørnene og låser skjøtene skulle det bli meget stabilt.

Bare husk at med sort bunn og liten vanndybde risikerer du store temperaturendringer gjennom døgnet, noe som kan være en utfordring for levende organismer.

Gjennom Forskrift om krav til byggverk og produkter til byggverk (TEK) § 7-48. om sikkerhet mot drukning stilles det strenge krav. Unntaket her er for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2 m. Dammen skal man utforme, utstyre, avskjerme og bruke slik at personer, dyr eller utstyr ikke blir skadet. Det skal legges særlig vekt på å hindre barneulykker. Tilfredsstillende sikkerhet skal oppnås ved solid og sikker tildekning, innhegning eller innbygging i avlåst rom. Utformingen av sikkerhetstiltakene skal være slik at barn ikke utsettes for fare ved klatring eller kryping.

Anbefaler deg sterkt å kontakte kommunen hvis du er usikker, dette da du både skal bruke kreosot og mest sannsynlig må søke byggesaksbehandling etter plan- og bygningsloven § 93.

Husk på at det er fullt mulig for små barn å drukne i vann som er grunnere 20 cm.
Nils Vollstad
Husk på at det er fullt mulig for små barn å drukne i vann som er grunnere 20 cm.

I teorien ja, men i praksis nei. Skal en beskytte ungene mot alt, vil en vel i praksis også hindre dem i å utvikle seg.
Det finnes også unntak i brønnloven, som sier at om en tar hensyn med grunne soner rundt dammen, kan en i praksis slippe sikring, selv om dybden er mer enn 20 cm.

I praksis vurderer jeg en dam med en maksimal dybde på mellom 50 og 60 cm, med over et relativt stort areal.

Når det kommer til sviller, er det her snakk om noen som har ligget nedgravd i over 40 år, så avrenning fra disse kan jeg ikke tenke meg til at det blir. Om det har rent av dem noe, er det borte, om ikke, kan jeg ikke tenke meg til at det begynner renne av nå.
Kommer unasett til å bli dekket med impregnertbord i ytterside og damduk på innsiden.
Brønnloven eksisterer ikke lenger og man kan ikke forholde seg til den.

Min dam er ca 3,4 meter dyp (ca 300 000 liter) Om man bruker hodet og konstruerer dammen på en fornuftig måte, så er det ingen problem.
Jeg har selv små barn.

Husk at du må levere byggemelding til kommunen din, og sikring blir vurdert litt forskjellig fra kommune til kommune.
Den er notert vidar-alexander.
Skal nok være nøye med å søke, da jeg allerede er på kant med den ene naboen
På gullfiskene.net eller norsk hagedamforening sine sider, finner du nok litt mer konkrete tips for dambyggig.
Sviller
Ikke noe problem dette. Er selv anleggsgartner og har brukt sviller en masse ganger. I private hager kan du bruke disse som du vil. Har selv en hagedam av sviller med fisk på 2 året. Fisken og vannet kommer i kontakt med svillene men har ikke tatt skade av dette. Bruk hodet litt og ikke bruk de svillene med mest kreosot i, som du selv sier så har det meste forsvunnet med årene. Mosen vokser også veldig lett på disse, og gir et flott utseende.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap