Neeeiii!!!!

var hjemme til pappa i dag for å se om fiskene som er inne i boden...
i en 1000 liters tank..
( pappa er på ferie )
har vært der ofte og skiftet vann og foret..

et par dager siden jeg var der nå.. og hva skjer når jeg åpner boddøra...??

en skikkelig stank rett i trynet..
ikke til å ta feil av... DØD fisk lukt..

løp bort til dunken og løftet på lokket...
å joda der lå det 4 fisker å var skikkelig ille....stein død...
fisket dem ut og så et par til på bunnen.

fikk satt igang tankevirksomheten ganske kjapt.... inn på stua til 530 literen...
fisket med et par 10 litersbøtter med vann derifra....
ut i boden og fyllte opp en murestamp ( som kun brukes til fisk)
med 40 liter vann fra akvariet inne...
tok en sjangse og flyttet de fiskene som var i live rett over i stampen uten tilvenning eller noe vann fra stampen...
når jeg fisket opp de levende fiskene kom det frem et par små koi til når jeg flyttet på pumpa i dammen...

fikk opp de som levde... tok med hele stampen inn på stua... oppi med luftestein, og hadde opp en god del akvariesalt.

gikk ut igjen og fikk fisket opp de siste døde... i allt 8 stk.

inn igjen og hellt over mere vann fra akvariet...

de fikk gå i stampen i 3-4 timer...
satte de over i akvariet sammen med andre koi uten å ta med noe av det vannet som var i stampen... hadde mere salt i akvariet... så får vi se hvordan det går...

så totalt døde fisker var 8 stk.
2 fine på ca 17-18 cm
og 8 på ca 10-12 cm.

alle de største på over 30cm overlevde pluss 4 på 15-18 cm
de besøker nå de andre i akvariet så det blir rimelig fullt der, men bedre enn ingenting da...

regner nesten med de får gå der inne til de skal ut i dammen i hagen når isen forsvinner...

tåler forresten større fisk mere enn de små ?
alle de minste døde jo og de største var ganske så fine..??

grunnen til dødsfallet tror jeg var at en hadde dødd og blitt sugd unner pumpa... ligget der og blitt rotten og forpestet vannet...

kan ikke tenke på andre grunner til sånn massiv fiskedød...
har målt ph ofte og skiftet vann hyppig...

andre ting som kan være årsak ???

Hva har temperaturen i 1000-literstanken ligget på i det siste?
har vært mellom 1 og 20 grader i hele vinter...
Mellom 1 og 20 grader? Det sier meg ingenting.
Ok, da bør de i hvert fall ha tålt fôret. Men kanskje de har fått for mye? Og har du sjekket at filteret fungerer som det skal?
har ikke foret mye heller...
ikke sjekket filteret da, men det må nok vaskes godt nå ...
Man skal vel ikke fôre koi når temperaturen er 10°C eller lavere, etter hva jeg har lest. Fôrer man da, klarer ikke fisken fordøye maten og det blir liggende og råtne inne i innvollene deres. Dersom du har slurvet med å følge med på temperaturen og faktisk fôret dem når tempen kanskje har vært f.eks. 3°C, så kan det i verste fall medføre fiskedød.
helt riktig mona... ikke for under 10 grader i vannet...
ble feil i første posten der det sto 1-20 grader... skulle vært 18- 20 grader..

men skjedd er skjedd... sånn er det bare...
De gangene jeg har mistet mye koi brått i denne temperaturen har dette skyldes, amonjak/Nitrit forgiftning eller strømbrudd og ingen oksygen.
Nå er ikke jeg noen spesialist på Koi, men første jeg tenkte er at det kan ha vært et langt strømbrudd... Mistet strømmen her selv i over 18 timer i jula, alle akvariene som var koblet opp mot en UPS klarte seg bra, de to som ikke var det måtte jeg kick-starte pumpene på.

Har det vært strømbrudd kan filterbakteriene ha dødd - siden når strømmen kom tilbake vil nitrittprosessen ha startet på nytt, og akvariet blitt fylt med døde filterbakterier... Mulig galt, men var det første som slo meg, siden fiskene ikke har hatt daglig tilsyn.
ikke vært noe strømbrudd her.. men ingen grunn til og gråte over spillt melk...

har man fisker så må man nesten regne med at det til tider blir sykdom og at noen dør... sånn er det nok bare...
da har fiskene blitt plassert ut i dunken sin igjen. helt ville når de får mat nå...
skikkelig morro...

blir nok litt hyppigere vannbytter nå og mulig jeg flytter litt på pumpen hver gang for å sjekke om det ligger noe under den... hehe

var bak huset og så om dammen også..
blitt et stoort hull rundt luftesteinen nå...
å hva ser jeg der nede?? ............ joda der kommer en gullfisk SVØMMENDE SAAAKTE forbi hullet...

morro og følge med når det begynner å bli vår!!

andre som begynner å se fisken i hagedammen sin eller ??
Fortsatt 50 cm tykk is med 110 cm snø oppå.
Ingen av de ca 70 koi er å se i borehullene enda. Men med 3,4 meter dyp dam, så er det ikke så lett å se noe enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap