Hagedammen åpen!
Da var isen i utslangen smeltet og vi kunne endelig starte opp pumpe og filter i dammen igjen. Dette har vi ventet på siden oktober, så nå er vi glad 'Litt' rengjøring nå og litt høyere temperaturer så er det på med filterstart etc så vi kan få fiskene ut i dammen. Vi gleder oss!!
Her er ett bilde av fiskene i dunken de har gått i gjennom vinteren. De har vokst godt!
Her er ett bilde av fiskene i dunken de har gått i gjennom vinteren. De har vokst godt!
Postet 16.04.11 kl 09:17
Postet 19.04.11 kl 10:34
Kommer nok til å fortsette å overvintre de inne, men kansje ved å bruke eazypod inne også neste vinter, for blir litt lei av buringa fra den hozelock pumpa i tanken... Det gjør sikkert koiene også, hehe
Nå hadde bekken vår nok fått for dårlig grunnarbeide i fjor, så det blir å bygge ny bekken så fort som rå er, det ble litt for mye vann som aldri kom tilbake i dammen sånn som det er nå :P Godt å ha litt å gjøre i hagen eller ikke
Asagien er nok den jeg liker best av de (og den som har kostet mest), og den med glidelås på ryggen (Shushui?) er også en nydelig fisk synes jeg.
Joda, har suglet meg gjennom alle bildene fra turen din jeg, nydelige bilder, og litt misunnelig er det vel lov å bli
Nå hadde bekken vår nok fått for dårlig grunnarbeide i fjor, så det blir å bygge ny bekken så fort som rå er, det ble litt for mye vann som aldri kom tilbake i dammen sånn som det er nå :P Godt å ha litt å gjøre i hagen eller ikke
Asagien er nok den jeg liker best av de (og den som har kostet mest), og den med glidelås på ryggen (Shushui?) er også en nydelig fisk synes jeg.
Joda, har suglet meg gjennom alle bildene fra turen din jeg, nydelige bilder, og litt misunnelig er det vel lov å bli
Postet 19.04.11 kl 10:40
Ok.
Vet du hvilken oppdretter fiskene er fra .
Oofutsi eller Marusaka Kansje ?
Kunne likne dersom alle er kjøpt samlet fra import.
Nå vet jeg ikke hva slags Hozelok pumpe du har, men de vi hadde for 8-10 år siden bråkte vel egentlig langt mindre en det easypod filteret vi har
Dette er jo et filter så du trenger en pumpe i tillegg da.
Kanskje du har en "alt i et" pumpe/filter.
Det er et must med eksternt filter på utsiden når du etter hvert får store koi.
Har du satt koien ut ?
Er meldt godt varmt vær så det skulle gå fint nå.
Max 5 grader forskjell. Inne/Ute
Vet du hvilken oppdretter fiskene er fra .
Oofutsi eller Marusaka Kansje ?
Kunne likne dersom alle er kjøpt samlet fra import.
Nå vet jeg ikke hva slags Hozelok pumpe du har, men de vi hadde for 8-10 år siden bråkte vel egentlig langt mindre en det easypod filteret vi har
Dette er jo et filter så du trenger en pumpe i tillegg da.
Kanskje du har en "alt i et" pumpe/filter.
Det er et must med eksternt filter på utsiden når du etter hvert får store koi.
Har du satt koien ut ?
Er meldt godt varmt vær så det skulle gå fint nå.
Max 5 grader forskjell. Inne/Ute
Postet 20.04.11 kl 13:35
Aner ikke hvor fisken kom fra, men de ble kjøpt hos koiplex i fjor. Asagien tror jeg kom fra en senere import enn de tre andre...
Hozelok EazyClear 6000 er den vi har brukt i tanken inne, ute har vi eazypod (for 15000 liter)med en pumpe som pumper ut 12000 liter i timen til en bekk...
Fiskene har ikke kommet ut nei, det ser ut for at vi har fått en lekasje i dammen, så vannstanden blir ca 15cm lavere enn det som var beregnet når vi bygde dam og pumpehus, og da funker det dårlig med at vannet skal renne fra dammen til eazypoden for så å bli pumpet ut igjen... Pumpa blir rett og slett for kraftig til så lav vannstand, så filterer blir helt tømt... Kjipe greier, men kan ikke akkurat hogge opp gulvet i pumpehuset heller, det ble jo støpt i fjor :P
Håper å få lokalisert et hull da, men har ikke så mye håp... En annen løsning er jo å snu eazypoden så jeg pumper vannet inn og lar det renne ned i dammen igjen, altså omvendt av det vi gjør nå... Men har ikke lysst til å grave opp igjen hele hagen, så vet ikke helt hva som skjer...
Hozelok EazyClear 6000 er den vi har brukt i tanken inne, ute har vi eazypod (for 15000 liter)med en pumpe som pumper ut 12000 liter i timen til en bekk...
Fiskene har ikke kommet ut nei, det ser ut for at vi har fått en lekasje i dammen, så vannstanden blir ca 15cm lavere enn det som var beregnet når vi bygde dam og pumpehus, og da funker det dårlig med at vannet skal renne fra dammen til eazypoden for så å bli pumpet ut igjen... Pumpa blir rett og slett for kraftig til så lav vannstand, så filterer blir helt tømt... Kjipe greier, men kan ikke akkurat hogge opp gulvet i pumpehuset heller, det ble jo støpt i fjor :P
Håper å få lokalisert et hull da, men har ikke så mye håp... En annen løsning er jo å snu eazypoden så jeg pumper vannet inn og lar det renne ned i dammen igjen, altså omvendt av det vi gjør nå... Men har ikke lysst til å grave opp igjen hele hagen, så vet ikke helt hva som skjer...
Postet 20.04.11 kl 13:57
Endret: 20.04.11 kl 13:58
Postet 20.04.11 kl 14:02
Du bør jo kunne finne dette hullet.
Lag et lite merke i vannkanten.
Stopp all sirkulasjon.
Etter et døgn sjekker om det vannstanden har sunket, hvis ikke kan du utelukke filtersystem eller bekk.
Deretter får du være litt tolmodig og påse at vannet synker litt hver dag.
En dag stopper vannet å synke.
Da får du følge vannkanten nøye rundt dammen, hullet skal være her
Håper du finner lekasjen uten å bygge om hele greia.
Lag et lite merke i vannkanten.
Stopp all sirkulasjon.
Etter et døgn sjekker om det vannstanden har sunket, hvis ikke kan du utelukke filtersystem eller bekk.
Deretter får du være litt tolmodig og påse at vannet synker litt hver dag.
En dag stopper vannet å synke.
Da får du følge vannkanten nøye rundt dammen, hullet skal være her
Håper du finner lekasjen uten å bygge om hele greia.
Postet 21.04.11 kl 10:24
Takk for tipsene Øyvind. Vi har allerede stoppet sirkulasjonen og så langt er konklusjonen at det er 50mm slangen som vannet blir pumpet tilbake til dammen i som må ha fått en lekk... Fari, denne slangen kosta jo noe sånt som 60+ kroner meteren og var til å grave ned... :/ Men jaffal, når jeg stopper vannet ut og inn til filteret (har kniv til å stoppe flowen rett før utslangen etter UV lyset) og så tar hageslangen og fyller i den slangen som vannet skal gå ut i, så blir den lissom aldri full... det sier meg at det er den slangen det er hull i en eller annen plass... Nå er det jo helligdager, så kommer nok til å fylle dammen helt opp, og så kjøre med den alt i ett hozelock pumpe/filteret å se hva som skjer... grave opp slangen frister ikke så sinnsykt... Den ligger under rullestein og planter i ca 10 meter, hehe :P (10m langt, ikke dypt, hehe)
14 grader i dammen nå, fortsetter finværet bare MÅ fiskene ut :P
14 grader i dammen nå, fortsetter finværet bare MÅ fiskene ut :P
Postet 21.04.11 kl 17:37
Endret: 21.04.11 kl 17:38
Nå er det gått drøye 12 timer siden jeg fylte opp dammen igjen. Ikke en dråpe mangler, så da kan jeg hvertfall utelukke at det er hull i duken.
Kan vel også med ganske stor sikkerhet utelukke at det er 'ut-røret' fra bunndrenet som lekker, da jeg ikke har mulighet for å lukke innstrømmen for ETTER røret, rett for selves eazy pod'en.
Da gjenstår igrunnen bare en mulighet, den jeg konkluderte med i forrige innlegg; slangen ut fra filteret lekker, kansje pga spreng fra is i vinter, kansje pga lemen eller mus har gnagt? Var veldig mye lemen i fjor høst, men jeg trodde ikke de var noe glade i å gnage på sånne slanger :/
Blir vel kansje å grave opp litt slange idag for å sjekke den, evt se om den er mulig å 'lappe' da jeg ikke har nok slange/rør til å få ført vannet inn igjen i dammen fra filteret.
Ellers ser det jo faktisk veldig bra ut da, ser at tempsvingningen på dammen er ca 5 grader fra i går kveld, men det kan jo også ha litt å si med at jeg fylte på 2-3000 liter kaldt vann i går. Blir spennende å se hvordan tempen er om ett døgn nå.
Bare må få fiskene ut nå... kribler hos både meg og koien
Kan vel også med ganske stor sikkerhet utelukke at det er 'ut-røret' fra bunndrenet som lekker, da jeg ikke har mulighet for å lukke innstrømmen for ETTER røret, rett for selves eazy pod'en.
Da gjenstår igrunnen bare en mulighet, den jeg konkluderte med i forrige innlegg; slangen ut fra filteret lekker, kansje pga spreng fra is i vinter, kansje pga lemen eller mus har gnagt? Var veldig mye lemen i fjor høst, men jeg trodde ikke de var noe glade i å gnage på sånne slanger :/
Blir vel kansje å grave opp litt slange idag for å sjekke den, evt se om den er mulig å 'lappe' da jeg ikke har nok slange/rør til å få ført vannet inn igjen i dammen fra filteret.
Ellers ser det jo faktisk veldig bra ut da, ser at tempsvingningen på dammen er ca 5 grader fra i går kveld, men det kan jo også ha litt å si med at jeg fylte på 2-3000 liter kaldt vann i går. Blir spennende å se hvordan tempen er om ett døgn nå.
Bare må få fiskene ut nå... kribler hos både meg og koien
Postet 22.04.11 kl 07:44
6-7 meter av slangen gravd opp, og der var hullet! Merkelig hull, tror nok det må ha vært en skade på slangen der når den ble lagt ned. Skaden er hvertfall midlertidig fikset med elektrikertape til vo kommer over påske og jeg kan få ta i en gummikobling. Da kutter jeg bare slangen i 2, setter på en gummikobling og graver ned 'driten'... igjen :P Jaja, da er det hvertfall gang i filter og UV, så kansje det ikke blir noe særlig alger, og det blir fortere liv i filteret
Postet 22.04.11 kl 16:15
Min erfaring er at spiralslangene er noe dritt.
Vet jo ikke om det er det du har men.
De revner iløpet av vintern , når de blir gamele (2-3 år) blit de sprø og knekker om du bøyer de.
Trykkslanger eller grå limeslanger er verdt 20kr ekstra.
Bra du fant problemet så raskt da.
Satt ut noen småkoi i dammen til min mor i dag.
Så ut som de storkoste seg i sola, var 14grader i overflata alt.
Vet jo ikke om det er det du har men.
De revner iløpet av vintern , når de blir gamele (2-3 år) blit de sprø og knekker om du bøyer de.
Trykkslanger eller grå limeslanger er verdt 20kr ekstra.
Bra du fant problemet så raskt da.
Satt ut noen småkoi i dammen til min mor i dag.
Så ut som de storkoste seg i sola, var 14grader i overflata alt.
Postet 23.04.11 kl 00:55
Vet ikke hva du kaller de slangene, men dyre var de hvertfall :P Tror det er trykkslanger. Ser for meg ut som en skade som kan ha oppstått kansje ved ett spadeuhell? Jeg skjønner det ikke helt. Der hullet er ligger slangen litt under intill ett drensrør, så det er ikke mulig å komme til for å kutte hull der, så jeg skjønner det ikke helt. Litt saging og en gummikobling når helligdagene er over, så er nok det fikset ja. Da skal jeg tilbringe resten av sommeren ved siden av dammen med en kopp kaffe og bare slappe av... (Får vel neppe tid til det, men det er lov å drømme).
11 grader i dammen klokka 7 idag, det er på oppgang ja Var ca 14,5 grader klokka 9 i går kveld.
11 grader i dammen klokka 7 idag, det er på oppgang ja Var ca 14,5 grader klokka 9 i går kveld.
Postet 23.04.11 kl 08:00
Endret: 23.04.11 kl 08:03
Det er den typen av slange Øivind skrevet om, ja.
Veldig lei at slike uhell oppstår. Jeg kjenner igjen følelsen da jeg måtte grave opp røropplegg for å lete etter en forsvunnet koi. Jeg fanft den igjen i år, sten daud. En kommer liksom aldri til å være ferdig med en koidam, alltid noe må fikses, akkurat som å eie et hus.
Det er 8 grader i lufta og 5 grader i vann her på Grefsen i Oslo. Fiskene er ute i dammen men er ikke så veldig aktiv. De tar til seg litt mat men ikke mye som de pleier. Jeg hang opp en presenning for å skygge dammen for sol.
Her er et bilde som ble tatt i dag, klokka 8.
Veldig lei at slike uhell oppstår. Jeg kjenner igjen følelsen da jeg måtte grave opp røropplegg for å lete etter en forsvunnet koi. Jeg fanft den igjen i år, sten daud. En kommer liksom aldri til å være ferdig med en koidam, alltid noe må fikses, akkurat som å eie et hus.
Det er 8 grader i lufta og 5 grader i vann her på Grefsen i Oslo. Fiskene er ute i dammen men er ikke så veldig aktiv. De tar til seg litt mat men ikke mye som de pleier. Jeg hang opp en presenning for å skygge dammen for sol.
Her er et bilde som ble tatt i dag, klokka 8.
Postet 23.04.11 kl 08:18
Endret: 23.04.11 kl 08:20
Postet 23.04.11 kl 08:28
Postet 23.04.11 kl 08:34
Postet 23.04.11 kl 09:00