Hagedam 1995
Hei jeg er nybegynner her men har hatt hagedam siden 1995. Dammen ble støpt i naturlig fjell men på den ene siden måtte jeg mure opp en vegg av gråstein. Fjellet hadde noen sprekket i den ene enden. Jeg la plast i hele dammen - netting og varmekabler (som aldri er brukt) etter det støpte jeg et lag over hele bunnen og veggene på sidene. Den kunstig oppstøpte veggen la jeg etter støpen et lag til med gråstein helt opp med et rør i bunnen for tømming. Eller i dammen støpte jeg fast for det meste runde steiner store og små. Dette ble ikke helt tett så jeg smurte dammen med to komponent klar maling flere lag. Etter dette ble dammen tett. Jeg har pumpe som fører vannet opp i en liten dam høyere oppe på fjellet så vannet renner nedover. Jeg har hatt både selvklekka andunger - koi -slørhaler og gullfisk i dammen som har stortrives. De siste 3-4 åra har jeg bare hatt vann.
Men etter denne vinteren ser det ut som dammen lekker mer en den bør, det er også noen få sprekker i støpen mellon steinene høyt oppe i dammen, dette ser jeg ikke som et stort problem, men det ser ut som det er noe andre steder selv om jeg ikke kan se det, dette pga vinteren som var så kald i år, muligens. Det er aldri vann i dammen om vinteren.Jeg har hørt snakk om Heidi K11 eller 12. Men den er hvit - jeg hadde ønsket meg noe som er klart men tettheten er viktigst. Vet ikke om noen vet hva jeg burde gjøre for det jeg brukte tidligere er ganske dyrt.
Takker for svar for det er kjempekoselig med dam i hagen.
Men etter denne vinteren ser det ut som dammen lekker mer en den bør, det er også noen få sprekker i støpen mellon steinene høyt oppe i dammen, dette ser jeg ikke som et stort problem, men det ser ut som det er noe andre steder selv om jeg ikke kan se det, dette pga vinteren som var så kald i år, muligens. Det er aldri vann i dammen om vinteren.Jeg har hørt snakk om Heidi K11 eller 12. Men den er hvit - jeg hadde ønsket meg noe som er klart men tettheten er viktigst. Vet ikke om noen vet hva jeg burde gjøre for det jeg brukte tidligere er ganske dyrt.
Takker for svar for det er kjempekoselig med dam i hagen.
Postet 08.05.11 kl 10:33
Om du tar en titt på gullfiskene.net så er det flere som har gjort det du beskriver, så der burde du finne god info. Kan anbefale tråden der som heter 'Øvre Lerkedammen' (tror jeg). Fiskesmurf sin tråd om hans bygging av dam.
Ellers; fin dam du har, vi har noe ala samme løsning på den lille dammen vår, men vi har fjell som underlag, nå med endel kilo løse stein som bunnmateriale vi holder på å fjerne.
Ellers; fin dam du har, vi har noe ala samme løsning på den lille dammen vår, men vi har fjell som underlag, nå med endel kilo løse stein som bunnmateriale vi holder på å fjerne.
Postet 08.05.11 kl 11:11
Endret: 08.05.11 kl 11:11
Postet 08.05.11 kl 20:09
Postet 08.05.11 kl 20:10
Postet 08.05.11 kl 21:53
Ender
Ja endene mine badet. Jeg hadde en bitteliten dam nede i kjelleren etter de hadde klekket. Der hadde jeg varmelampe over en pappeske og så laget jeg en dam av tykk plast, der inne gikk de ut og badet før det var blitt varmt nok ute. Når de kom ut var de litt skeptiske, men det varte bare en liten stund så var de i full gang. Jeg fikk fram 14 stk andunger og de gikk i klynge etter meg når jeg skulle ta de ut av kjelleren, de var så søte. Men jeg fikk både rev og grevling på besøk så jeg hadde de innelåst om natta i et gammelt kaninbur som jeg hadde kledd med gråstein, det var en fin tid.
Postet 09.05.11 kl 20:30
Dammen min
Takk for svar men problemet mitt er ikke å bygge opp men å få den tett nå så mange år etter den ble ferdig, orker ikke å ta av steinene og mure på nytt. Problemet er at jeg ikke har lyst til å dekke over de naturlige steinene med maling som ikke er klar, men må jeg så må jeg. kar du hørt om noe som tetter bra og som er helt klart?
Postet 09.05.11 kl 21:08
Nei det har jeg desverre ikke... Det nærmeste jeg kan tenke meg er å 'slamme' (tror det kalles det) dammen, men det er jo en slags flytende sement som de spruter på eller noe sånt. Absolutt ikke gjennomsiktig hvertfall... Desverre er det veldig vanskelig å få en sånn dam tett tilogmed i byggingen av den, og å få den tett nå med så mye stein etc er vel bortimot umulig... Om du nå skulle bruke noe som er f.eks. svart for å tette den, så kan du jo fylle på med en del nye stein som ligger løst oppå etterpå, det kan kansje bli fint? Da får du jo på en måte en ny dam der den gamle er nå
Lykke til hvertfall, håper du finner ut av noe...
Lykke til hvertfall, håper du finner ut av noe...
Postet 10.05.11 kl 06:39
Takk skal du ha, det var ikke dumt det nei. Jeg lurte noen ganger på om jeg skulle fylt dammen med vann og tømt oppi noe som la seg i ev. huller mens vannet rant ut. Liksom satte propp i de stedene som lakk. Men hva. Hm. Noen ganger har det nesten sett ut sånn første gangen jeg har fylt dammen på våren at hvis jeg ikke har gjordt den helt ren så har den tettet etter hvert. lisa
Postet 11.05.11 kl 09:41