Inaktiv koi og alger

Hei!
Min far har en hagedam på ca 3000l som har vært i drift i noen år, i år har det dukket opp noen problemer, og jeg tenkte kanskje noen her inne kanskje kunne hjelpe.

Han har 2 koi og 2 gullfisk (mener jeg), og i år har de blitt veldig lite aktiv. De svømmer ikke noe særlig, men ligger mye i ro på bunn. Dammen har også blitt full i grønne alger, som legger seg på bunn og oppetter stilkene på lotusene. Kan dette ha en sammenheng, at det er algene som gjør noe med vannverdiene, og at fiskene derfor blir lite aktiv?
Han far mente fiskene var mer aktive før, når det var flere fisk i dammen. Kan det stemme, at de trenger selskap? Hadde mange fler gullfisk før, men disse mistet han i vinter.

Dammen får kun noen timer sollys på seg, så jeg tenker algene kanskje kommer av noe annet. UV-lyset må nok byttes, men bare det kan umulig løse hele problemet. Filterkapasiteten skal være ok, er beregnet på 6000l. Far er flink til å rense filter ved behov. Hvordan få vekk algene? Ser jo ikke direkte pent ut.

Tenkte å ta med noen vanntester neste gang jeg er der, og teste PH, GH og nitritt. Er det noe annet jeg burde måle som kan ha innvirkning på alge- og fiskeproblemet? Kjedelig med en dam som er helt gjenngrodd og med fisk man aldri ser.
Høres ut for meg som "dødt vann". Lite sirkulasjon/oksygen kanskje? Skifter han deler av vannet i løpet av sesongen? Jeg har lest en del om hagedam de siste ukene og ser at selv de med mange tusen liter skifter store deler av vannet opptil flere ganger om sommeren etter behov, filtrering, sirkulasjon etc.
Ja, han skifter vann iallefall hver 14.dag. Men, lite sirkulasjon/oksygen kan kanskje stemme? Vannet er ganske stille. Vil en fontene hjelpe mot dette? Han har en, men bruker den ikke. Når jeg tenker meg om, ble den kanskje mer brukt i fjor, da fisken var mer aktiv?
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap