Overvintre

jeg har 4 veldig små koi,ca 8 cm og 3 gullfisk ca 8cm...Dammen vår er for grunn til at de kan overvintre der...

Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe en stor balje til de?1-200 liter..
Og så lenge det er under 10 grader hvor de står,går de i "dvale"?ikke mat,pumpe osv...
Jeg bor på Jessheim og har flere 200 l tønner stående i garagen.
Om du bor i nærheten kan du få kjøpe en tønne for 100 kroner

Mvh Roger / 92012475
stund siden jeg har vært her nå...
Takk for tilbudet,men bor i bergen

Skal sjekke ut den tråden!
Du bør også sjekke sidene til norsk hagedam forening eller gullfiskene.net der er det innimellom overvintringstanker for salg, og du finner all informasjon du trenger for å overvintre fisk. Et par hundre liter er for lite, om du har koi. Prøv å få tak i en 1000 liter IBC container. Dette finner du av og til på de nevnte nettstedene.
He,he
Mener du at det trengs en 1000 liter for å vinterlagre 4 koi på 8 cm??
Mvh Roger
Koiene vokser, og de er ikke 8 cm om noen mnd, om det er normale koi. Og neste høst bør de hvertfall være 30 cm. Så hvorfor ikke skaffe noe som er stort nok med en gang....

Når vi snakker om koi, så er 1000 liter faktisk veldig lite....
ER enig i at 200 liter er i minste laget for overvintring. Men kan gå om du ikke forer og har hyppige vannbytter og godt filter.
Men om du skal ha dem i en god kjeller i Berger området så tipper jeg temperaturen der vil ligge over 10grC mye av vinteren.
Med hyppige vannbytter så mener jeg flere ganger i uken.
Og ja når du må fore så vokser dem kjapt og 200 liter blir veldig raskt for lite, desuten så tipper jeg du ønsker dem større også
SKal du ha dem i fex en garasje så bør du isolere 200 literen og kanskje også ha på litt varme for å oppretholde nogenlunde stabil temperatur.
Om du får tak i et 500 liter akvarie til fiskene så blir fort det også for lite, blir jo noen fisker for du har jo gullfiskene også, men det kan helt klart fungere en vinter . Men da også med overdimensjonert filter og hyppige vannbytter.

Jeg kjøpte 2 Juni 10 små Koi på ca 8 - 10 cm, di to første ukene gikk dem i et 160 liter akvarie. Det gikk bra om jeg ser bort fra all dritten som jeg måtte slamsuge flere ganger i uken. Koi forurenser mye. FIkk kjapt snekret meg en kjellerdam på 2300 liter, så no har dem det bra. Men Så stor innedam trenger du ikke.
PS: Koiene har vokst fra 8 - 10 cm til mellom 13 og 18 cm på 3 månder.
Men nå skal det sies at jeg er ute etter god vekst, mater for tiden hardt og har tenke å fore gjennom hele vinteren. Men roe ned matingen innimelom Pr i dag så mater 45 gram om dagen fordelt på 16 foringer. BLir litt bæsj av det. BYtter 10 - 15% vann 2 ganger i uken og kjører bed et Power Bead 200 filter som er beregnet for dam opp til 36000 liter. Håper det ikke gjør noe at jeg la ut litt om mitt prosjekt
Okay da. Jeg gir meg på den)
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap