Billig filtermedie

Jeg har et filter på 1000 liter som jeg skal dele opp i 3 eller 4 kammere. Er det noen som har forslag til rimelige løsninger mtp filtermedier koster jo en formue hvis man skal kjøpe alt hos butikk som selger hagedam utstyr! Dammen er forresten på ca 15000 liter med pumper som gir ca 8000L (hvis jeg ikke husker feil)gjennom et fossefall.
Hvis du velger riktig type filtermaterialer, og riktig løsning bør det ikke bli så dyrt.
Hvis du lager deg et kammer hvor det tyngste og største partiklene bunnfeller, og at det er lett å fjerne dette med en pumpe eller noe annet som kan styres med en timer, slik at du får vekk fiskeekskrimentene daglig sparer dette filterbehovet ganske mye. Neste kammer kan bestå av filterbørster, så kanskje japanmatter. Det siste kammeret kan bestå av skumplast eller enda et kammer med japanmatte.
Antall liter dammen din rommer har ikke så mye å si. Det som teller er mengden fisk du har tenk i denne dammen.
Løsning
jeg lurte på om jeg skulle bruke filterbørster i første kammer og så japanmatte, bioballer og så japanmatte eller filt etter det igjen. Hvordan høres det ut? Har ca 4 kg koi nå som skal ut til sommeren etterhvert blir det ca 10-12 kg koi tenker jeg!
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap