Bygging av dam

har akkurat begynt utgraving av ny hagedam og sitter med litt spørsmål jeg håper noen kan svare på

Jeg vet enda ikke hvor stor dammen er,men håper den blir iallfall 1,5 meter på det dypeste (det er svært steinete i hagen vår). og den blir kanskje 2-4 meter ene veien og 1,5 -2 meter andre veien...Den blir ikke så stor anbefaler dere her inne bunndren til denne str ? eller holder det med en god pumpe? (har god adgang på alt utstyr da jeg selv driver nettbutikk).
Må jeg søke kommunen der jeg bor å få den godkjent? og hvordan gjør jeg dette? (må nok ha alt inn med teskje).

Fins det feks noen linker/bildeserier som viser åssen bunndren blir lagt inn steg for steg + åssen pumpen er plassert?

Og så lurer jeg på en annen ting...vi lurer på å støpe dammen først,går det da an å påføre Impermax rett på betongen?
Grunnen til at vi vil støpe er pga vi har en litt ustabil stein mur som nesten kommer inntil dammen,så vil ikke at denne skal få så mye trykk på seg

Takker for alle svar!
Jeg vet ikke hvor mange her inne som driver med dam.
Men her vil du kanskje få svar på det du lurer på

Norsk hagedam forening.

Eller hvis du har facebook så finnes det en gruppe som heter vi med hagedam. De kan sikkert også hjelpe til.

Lykke til.
Jeg går også med drøm om hagedam en gang. Er jo så fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap