Hvordan fisk i hagedam!

Inaktiv bruker
Hei jeg lurer på hvordan fisker man kan ha i en hagedam. Jeg veit koi og gullfisk da og forandres det hvis dammen er innendørs? Må jo være lovlig fisk da
Det er bare koi og gull fisk som er lovlig ute. Inne er det på lik linje som akvarium.
Inaktiv bruker
Så inne kan jeg ha scalarer til ørret?
Inaktiv bruker
Som sagt inne blir det akkurat som et akvarium. Og hvilke fisker du kan ha er alt etter størelse og vannverdi.
Inaktiv bruker
Nå føler jeg meg litt frekk når dere kommer med så fine svar og når dere gidder å hjelpe meg, men jeg er veldig opptatt at det skal være lovlig så er det et sted jeg kan lese om at det er lovlig?
Inaktiv bruker
heheh, Ute kan du kunn ha Koi og Gullfisk, men inne kan du ha akkurat det som passer deg, så lenge dem ikke er på listen over truede arter.

Mulig det står noe her på Lovdata
Utendørs kan du kun ha koi og gullfisk, noe annet er ikke tillatt. Hvis du har en dam innendørs blir det akkurat som akvarium, og da kan du ha de samme fiskene som du kunne hatt i et akvarium i dammen, så lenge det ikke er truede arter som spock sa
Inaktiv bruker
Takk, jeg velger å stole på dere
I 2010 stillte jeg meg samme spørsmål om lovligheten. Det var også på denne tiden diskusjoner om dette tema. Jeg bestemte meg da, en gang for alle å finne ut av dette.

Jeg tok da kontakt med Direktoratet for naturforvaltning, Fiskeridirektoratet samt Mattilsynet.

Resultatet fra de 2 første innstanser, ble at private hobbyakvarier ikke var inntatt i lovverket i det hele tatt. Det som av og til blir missforstått er at det nevnes noe om fiskeimport og Zoo butikker. Begge presiserte at dyrevernloven gjelder og at fiskene skal ha det bra!

Så ble jeg videresendt til Mattilsynet. Her vandret jeg i "milelange telefonkorridorer" og havnet til slutt i Bergen. Her var jeg innom "ørrten" kontor, prata med flere avdelinger og kunne til slutt trekke denne slutning: Det er lov å ha Norsk villfisk i hobbyakvarier og innedammer. Dette gjelder både viltfanget og oppdrettsfisk.
Alt som blir nevnt om konsesjon, lover og forskrifter samt EU - EØS o.l. er ikke relevant.

Men vi må etterleve følgende: Tilkobling til kommunalt avløp, ikke kommersiellt salg og ikke slippe fiskene tilbake i naturen.

Håper dette er oppklarende.

Villfisk ( Særlig Ørret og Røye ) er spennende!

- Tore -

Inaktiv bruker
Litt seint men takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap