Sugefisk i hagedam

Hei. Jeg har nylig annlagt en hagedam med 13 koifisk. Alt er etter forskriftene med duk, pumpe o.l Men nå er bunnen helt grønn av alger. Jeg lurer på om jeg kan annskaffe sugefisk til å rense litt opp i dammen?, og i såfall hvilke er å annbefale?
Jeg skriver her så kommer dette spørsmålet opp igjen, kanskje noen vet mer. Jeg har nemlig samme problem, bruker vannsuger en gang i uka for å holde algene i bunnen i sjakk. Men prøv dette spørsmålet hos Gullfiskene.net
Er bare gullfisk og koi som er lov i hagedam
Plussmedlem
Hei.
Etter forskriftene kan du ikke ha noe annet enn gullfisk eller koi i en hagedam.
Du kan dermed ikke ha noen "sugefisker".
Ok.
Noen råd for å minske algevekst i dammen? Algeball, fungerer det?
Inaktiv bruker
Av ren nysgjerrighet: Hvorfor kan man ikke ha sugefisk i dammen (gitt at den er helt lukket)? Er ikke dette lov midlertidig engang?
Plussmedlem
NicoH
Er ikke dette lov midlertidig engang?


Er det ikke lov, så er det ikke lov. Enkelt og greit.
Ikke noe snakk om "midlertidig" eller "jammen, jeg skulle bare....."
Inaktiv bruker
...men så spurte man en gang om GRUNNEN. Om det var noen som visste.
Det er ikke alle lovene som er like gjennomtenkt, etter min helt personlige mening. Kanskje noen er redd for at en L-malle fra Amazonas skal etablere seg i norsk natur og gjøre skade på den lokale faunaen?
Inaktiv bruker
Det hadde vært så imponerende at det i så fall burde være greit Men ja, mistenker at noe sånt er grunntanken.
Plussmedlem
Når det gjelder maller så er antall arter enormt. Og flere av disse kan nok tilpasse seg norsk sommertemperatur, og KANSKJE også overleve vinteren. Enten må man ha en "positivitetsliste", eller så må man ha et totalforbud slik vi har nå....

Det er forøvrig mange som har f.eks gibbiceps og pleco i hagedam, og tar de inn på høsten når tempen i dammen blir rundt sånn ca 15-16grader. (mener jeg å huske)
Inaktiv bruker
Skjønner. Men er det ikke enda farligere om karper sprer seg, slik de har i USA? Grådige fråtsere som de er...
Plussmedlem
Den karpen du tenker på finnes nok ikke her i landet i det hele tatt, det er en spesiell art.
Men de "norske" karpeartene er vel heller ikke lovlig å ha i hagedam, og reglene for flytting av fisk i naturen er meget strenge.....
De finnes flere karpevann her på Østlandet, men spredning av artene skjer stort sett via mennesker...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap