Hagedam fra vår til vinter

Etter en ivrig sensommer og høst 2013 sto endelig dammen min tett (med foss og to bekkeløp var det mye frustrasjon over at vannet stakk av hele tiden), men en ting er å lage sin første dam, noe helt annet å vedlikeholde den.

Jeg har søkt mye på nett, men det er utrolig mye synsing og utenomsnakk man må igjennom for å finne noe nyttig, så håper at noen her kan bistå litt.

Det jeg lurer på er: hva er det man må huske på, og ta hensyn til for at dammen skal fungere og se best mulig ut gjennom hele året?

Om dammen: den er relativt liten, 3,5 x 3,5 meter, og ca. 45 cm på det dypeste (hvor jeg setter ned pumpa). Jeg har lagt opp et fossefall over dammen hvor bekkeløpet deler seg til et lite sumpområde som ender i en liten, sildrende bekk, og et større bekkeløp som ender i en liten "foss", som tilfører mer oksygen til dammen. Vannet sirkulerer videre rundt en halvøy, og tilbake til pumpa som sender vannet til filterpumpa, og tilbake til fossen.

I fjor høst fikk jeg plutselig en stor mengde trådalger, noe jeg helst ser at jeg slipper i år (det ble veldig mye vannbytta da det ene bekkeløpet mitt var lekk som en sil).


Hva trenger jeg, og hva bør jeg fokusere på videre gjennom våren, sommeren og høsten? Ideelt sett vil jeg ha noen gullfisk, men vil helst avvente til jeg vet at dammiljøet er levelig for små fisk.

1: Jeg har nå tømt dammen for vann (herregud det luktet), og skal til å fjerne alle småstener for å kunne fjerne råttent avfall fra bunnen.

Hva videre?

Dersom du får store mengder trådalger skyldes dette overskudd av næring som pga manglene platevekst ikke blir tatt opp . Dårlig plantevekst kan skyldes mangel på planter eller vannverdier som tilsier at plantene mistrives.
Planter trives best i PH mellom 6 og 7.
Siden Planteveksten er dårlig tidlig på våren og på høsten er dette tidspunktet flest sliter med trådalger.
Mengden planter som trengs for balanse i dammen er noe varierende og enkelte planter er bedre en andre til å ta opp næring.
En tommelfingerregel er 1/3 del av overflaten dekket med planter.
Generelt er det hurtigvoksenee sivplanter med mye grønt over vannflata som gjør den beste jobben.

At det lukter skikkelig møkk når du tømmer en dam er normalt .
Når du rengjør i dammen trenger du ikke vaske den helt rein, da blir det å starte på nytt .
En godt etablert hagedam tar noen år å få i god biologisk balanse.
Hent gjerne Småkryp og Siv fra nærliggende steder til dammen .
Alt må til for å lage en dam i naturlig balanse.

Enkelte hagedammer er overfylt med fisk og her må avansert filterteknikk til .
Jeg tror denne faktoren gjør at du syntes det er mye synsing .
Når en med masse fisk i dammen forklarer en som ønsker en plantedam om hvilken filtreriing som trengs kun beregnet fra vannmemgde blir det feil.
Enkelte har så mye fisk at det fores med 5 kg fiskemat pr døgn og det sier seg selv at dette krever annen teknikk rensemessig.

Legg gjerne ut litt bilder av dammen. Da får du lettere tips og ideer om hva du kan gjøre mer ut av dammen din .
Takk for tilbakemelding.

Jeg satset på diverse mosearter i og rundt damen, noe som kanskje gjør situasjonen mer innviklet da de liker surere forhold?
Må ærlig og redelig inrømme at det er lite planter i dammen [foruten mose]. Mest utenfor.
Kanskje jeg skulle satset på litt mer planter på kantene, men siden det ikke er en veldig stor dam, så vil jeg at mest mulig vann skal synes.
Skal få ordnet med bilder, men nå ble dammen borte under et nytt snøfall.

Når ca. starter damsesongen i forhold til planting/nedsetting av planter?
Mose er vakkert og dammen minner raskt om et lite skogstjern.
Jeg vil annbefale å plante sivplanter i bakkant og droppe plantene fra innsynsvinkelen .
Ellers ser du ikke vannspeilet når det gror seg til.
Gul sumpiris og dunkjevler er gode vannrensere .
Utvalget av planter i butikkene er nok best i Mai , men ellers tror jeg du kan plante vannplanter sålenge isen ikke hindrer deg .
Vannliljene her har allerede begynt å spire .
Et tips er å sette planter grunt i starten , da får di mye lys og kommer raskere .
La di selv vokse seg ut mot dypere vann.
Gul sumpirirs, ja. Kunne kanskje byttet ut noe av mosen i en av pyttene med slike (evt plante innimellom).
Får dere inn igjen disse hos Tropex? (det ligger forøvrig en pakke på posten og venter på dere.

Det hadde begynt å spire i vannlilja her og, men spørs om den likte at vannet ble borte noen dager. Fylt opp igjen nå, så får håpe det går bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap