Første hagedam

Hei.

Jeg vurderer og bygge min første hagedam og har noen spørsmål.

Kan begynne med muligens det viktigste. Plassen dammen skal stå på er ved hjørnet av huset. Derfor er det kun morgen og kveldssol på våren og høsten. Midt på sommeren er sol mesteparten av dagen.

Vil det da vere vanskelig å få flyteplanter og liknende til å trives? Skal vel ha noen planter rundt bakkant av dammen og, ikke at jeg har noe peil på hvilkene planter som passer runt en dam. Er vel ingen "regler" på det.

Dammen er ikke spesiellt stor. Har tenkt på en start pond på 500L.
Er ikke sikker på om den er stor nokk til å ha så mange fisk? Må vel i såfall være gullfisk. Har uansett tenkt til å ha filter som kan takle fisk hvis jeg får muligheten.

Det tekniske jeg har sett på er

Start pond 500

Top clear 15000 trykkfilter

EcoFlow 5000 pumpe

En liten foss

I tillegg kommer sand til og mellomfylle dammen,noe EL , planter og noe stener til pynt

Er det noe vesentlig jeg har glemt som man må ha til en dam?
Planen er å sette pumpen i bunn av dammen og føre vannet inn i filteret og fra filteret mate "bekken"? Det butre vel funke det? eller er det noe jeg ikke har tenkt på?

Tar gjerne i mot allt av tips
en dam på 500liter duger ikke mer enn til noen gullfisk,kan jo bli drøyt 30cm de og,ellers ville jeg heller gravd og brukt epdm duk i stedet,da kan du lage akkurat den formen du selv vil på dammen,filter typen du har sett på får du som pakkeløsninger hos en del hagedambutikker,penger og spare der,filter med uv er viktig da slipper du grønt vann,de fleste av disse filtrene har såpass kapasitet at du fint kan ha noen gullfisk i dammen,med såpass med sol tror jeg det går fint med noen flyteplanter,et par som er fine er vannsalat og froskebitt,vokser fort sprer seg så du sikkert må luke litt,froskebitt ligner jo på vannlilje og,noe som jeg syns er et must i alle hagedammer
Hei.
Det kan nokk hende at fiskedam må bli litt inn i fremtiden. Jeg har ikke så mye plass å bygge på, og man må vell ha litt større dam før man kan tenke på overvintring av fisk "har ikke plass til så store fisk inne"

Har uansett lyst på dam da jeg gjennom akvariekobbien har blitt glad i å høre rendene vann, og med litt flyteplanter og pyntesten kan det bli veldig fint å se på.

Har sett litt på sånne pakkeløsninger med filter og pumpe. Bla. på Aquaworld, men der var det i allefall dyrere. Hvis du vet om noen som har rimeligere pakker så si fra.

Har sett litt på dette med duk, men da blir det vel underduk, damduk, kantduk osv. Finnes det noe side med dambygging 123? Hvis jeg søker litt på YouTube så finner jeg vel noe.
er det bare sand eller jord,er det ikke 100% nødvendig med underduk,men ikke koster det rart heller eventuelt,kantmatter er luksus for de fleste av hagedameiere,lager kanter så man bruke stein eller lignende,viktigst er at ting ikke kan renne ned i dammen,sjøstein eller runde stein får man får 200kr tonnet hvis det er et grustak eller lignende i nærheten,eller titter man litt rundt seg finner man ofte stein man kan bruke,tropex og dam1 er hagedambutikker som også ikke er så langt unna deg,sjekk sidene deres for aktuelle tilbud,ellers er sidene norskhagedamforening.no og gullfiskene.net sider du kanskje finner noe,selv om det er mye litt større dammer det snakkes om der,men gode tips er det og få,uansett damstrørrelse
Ble absolutt interessert i å muligens bygge med duk. Det ligger et sandtak praktisk talt over gata fra her dammen skal bygges, så sten får jeg mer eller mindre gratis.

Skal lese litt på de sidene du nevner så kommer det sikkert mer spørsmål.
på tropex sine sider ligger det også bilder av norske hagedammer,der kan du se hvordan folk har pyntet kanter osv,mange fine løsninger og se der
Da har jeg funnet hele innkjøpslisten og naturligvis bestemt meg for EPDM duk.

Totalen for hele dammen med underduk og duk, og det jeg trenger for bunndren, vannslanger, pumpe, filter og vannfall kommer på totalt 5225,- noe som er både en bedre løsning og rimeligere en det hadde vært med ferdigstøpt start pond. "og mindre en jeg brukte på akvariet mitt"

Blir naturligvis litt mer jobb med gravingen, men bygging er ofte en god del av morroa. Da er det bare og vente tolmodig på påskedagene så blir det dammbygging. Vi tror på sommeren nå

Har sett litt på tropex og andre sider og tror jeg skal være ganske konfortabel med konstuksjon av dammen. Kommer nokk noen spørsmål når jeg har kommet i gang. Lurer blandt annet på hvordan man gjør det med innkjøring. Er det bare å fylle vann og sette i gang filter, eller burrte man tilføre noe næring for å få i gang nitrifikasjons prosessen? Står uansett igjenn litt bygging før jeg er der

Takk for foreløpige tips!
bunndren er egentlig overkill for en damstørrelse som du har snakket om,og skal du ha det bør det være slik at vannet selvrenner inn i et forfilter, og blir pumpet videre etter det og inn i et trykkfilter f.eks,ellers blir ikke gravingen særlig mer med duk,fordelen er at du kan utnytte området du har mulighet for dam bedre,med valgfri form på dammen
Ok. Ikke sikker på om jeg skjønnte det med forfilteret.
Hadde i utgangspunktet tenkt til å koble bunndrenet til pumpen, og så videre inn i trykkfilteret og så inn i bunnen av vannfallet.

Siden alt er tett og trykkfilteret kommer til å stå høyere en dammen så skal i teorien ikke dammen tømme seg, tror jeg.

Hvis slangen som er festet i bunndrenet går høyere opp en dammen så skal vel vannstanden i slangen være i samme høyde som vannstanden i dammen? Er i allefall det prinsippet jeg har tenkt utifra.

Grunnen til at jeg bruker bunndren er at det ikke skal gå synlige slanger til dammen. Kommer til å sette filteret og pumpen delvis gravd ned et lite stykke fra dammen under en busk og grave ned trykkslangene som går til dam og vannfall. Burte bli veldig pent og ryddig

Jeg gikk for duk for å kunne forme som det passer. Målte opp litt med en papplate i samme form som den ferdigstøpte dammen og det så ikke helt naturlig ut. Tror jeg skal kjøpe en sånn sprayboks til oppmerking på bakken og tegne ut formen før jeg graver.
da skjønner jeg tanken din med bunndren ja ,og som du sier,slipper og se slanger,og som du sier,vannet fra bunndrenet trykkes opp jevnt med vannflaten ja,husk bare at en del av disse pumpen har dårlig suge effekt ,er det sjans for større ting som mye blader og sånn ned i dammen din kan det føre til at pumpa blir tett ,stopper og brenner,eller at filtret ditt tetter seg fort,et forfilter er noe som kalles et sieve filter,et filter hvor vannet renner inn og større ting som blader blir liggende på en rist,så man slipper få dette gjennom pumper og inn i særlig et trykkfilter,men tror du dette blir lite problem for deg så er løsningen fornuftig,ellers så kan du kjøpe deg en flytende overflateskimmer som samler opp løv og sånn i overflaten,sender en link hvordan de ser ut

http://www.tropex.no/zen/index.php?main_page=product_info&cPath=250&products_id=10569
Ok. Da skjønner jeg.

Det jeg har tenkt er å legge litt blåfiltermatte i bunndrenet. Når man bruker pumpen som den oftes brukes, og den står på bunn så er det gjerne litt blåfiltermatte rundt innsuget. Jeg har noe veldig grov filtermatte som jeg har kjøpt inn til en sump jeg skal bygge til akvariet og kan prøve med den først.

Hvis det samler seg opp for mye grums der så kan jeg jo prøve med en liten rist der bunndrenet går over til rør, og så fylle opp "koppen" til drenet med sånne keramiske rør "for grov mekanisk filtrering"

Har sent noen mail med han på tropex og han mente det skulle gå fint å montere pumpen utenfor dammen med rør og trykkslanger. Jeg har sett litt på filterkombinasjoner og det de hadde på tropex var TopClear 5000, som jeg synes var litt i enkleste laget med pumpekapasitet på 2000 l/t. Bare såvitt litt mer en det jeg har til akvariet mitt. Så var det TopClear 9000 som egentlig var passe dimensjon, men dyrere en TopClear 15000 som er litt overkill. Jeg gidder ikke å betale mer for et enklere filter, og med 15000 versionen så er det kraftigere uv-c lys og større filtervolum for plas til mer filtermedie.

Tror i verste fall så må jeg justere ned flow med en kuleventil eller motor "dimmer"

Så på liknende filter på andre butikker og der var selv de minste dyrere en TopClear15000. Har fra tidligere erfaring med at litt mindre kjennte "merkevarer" som regel funker like bra som toppmerkene. Og topClear er vel ikke helt ukjennt?
15000 filtre høres bra ut,2200kr med pumpe på 4900liter ser jeg,bare sjekk at den kan tørrmonteres,11w uv hadde jeg også på et filter på en dam på 5000l og det holdt vannet kjempe fint og klart,selv med en god del koi,men gutta på tropex sier nok i fra hvis pumpa som følger med settet ikke bør tørrmonteres og er ment montert i dammen,de er seriøse
Høres veldig spennende ut dette, håper du lager bildetråd med steg-for-steg når du begynner!
Grapejuice
Høres veldig spennende ut dette, håper du lager bildetråd med steg-for-steg når du begynner!


Det er absolutt planen. Skal ta med kameraet og dokumentere alle stegene. Har sett en del videoer om hvordan byggingen skal gå for seg steg for steg, så tror jeg begynner å få nogenlunde kontroll

Et bra tips jeg fikk med med fra en av videoene var og merke opp kantene med sand før man graver, så da trenger jeg ikke noe signal sprayboks.

Youtube løser allt
eidsvold 1814
15000 filtre høres bra ut,2200kr med pumpe på 4900liter ser jeg,bare sjekk at den kan tørrmonteres,11w uv hadde jeg også på et filter på en dam på 5000l og det holdt vannet kjempe fint og klart,selv med en god del koi,men gutta på tropex sier nok i fra hvis pumpa som følger med settet ikke bør tørrmonteres og er ment montert i dammen,de er seriøse


Da er dammen kjøpt inn
Du hadde rett i det med tørrmontering. Jeg hadde forklart det med monteringen i mail, men han jeg snakket med hadde nokk ikke fått med seg at jeg skulle bruke den filter - pumpe komboen.

Heldigvis så skjønnte han på tropex hva jeg hadde tenkt utifra bestillingen, selv om jeg ikke var med på butikken. Fikk snakket med han på telefon og droppet bunndrenet. Virker som om de har god peil der ja.

Da er det bare å håpe at det ikke pøsregner i påsken, for da blir det vel bare søle.
Et lite teori spørsmål.

Hvis man skal ha vannplanter, så vil vel gjerne de stå i dammen hele året?
Hvor dyp må egentlig dammen være for overvintring?

Kan man ha en dam med planter som overvintres, og hvis man skal ha noen gullfisk hvor dyp må dammen være for overvintring da?

Jeg begynner nok å grave på onsdag og har fortsatt mulighet til å gjøre dammen litt mindre i omkrets for å få litt mer dybde. Jeg har 4x4m duk, så jeg kan lage dammen i overkant av 50cm dyp hvis den er 2x2 meter bred.
er planter vinterherdige,så tåler de aller fleste av dem nesten og og fryse inn i isen,men jeg er ingen spesialist på planter,så det lønner seg og spørre på dambutikkene,hvilke planter som er vinterherdige står ofte oppgitt i beskrivelsen av dem og på nettsidene også,finner du planter du liker som ikke er det,kan en løsning være og kjøpe seg en stor murer dunk på biltema,europris eller en byggvare ,og lagre plantene i ,i en frostfri kjeller eller lignende,legger ved en link hvordan du kan overvintre fisk i dam vinterstid


http://www.dam1.no/pages/vinter-og-fisk
Uten å ha noe slags kunnskaper om dammer og slikt, så vil jeg tro at norske/nordiske damplanter vil kunne tåle å overvintre, ettersom de overlever norske vintre? Mens for eks pistia ville nok dødd rimelig kjapt, tror jeg.

Dambygging dag 1
Da har det vært en dag med intens dambygging, og jeg har fått gjort en hel del.

Startet med å merke opp omrisset med sand, Så gravde jeg rundt utsiden av oppmerkingen for å ha plass til "kantbånd". Fortsatte med å fjerne allt gress, og så grave ned til sump-sonen.

Det var ikke flat mark opprinnelig der dammen skal være, så den ene sidem måtte graves ganske dyp for å få bunnen i vater. Gravde så dypvanns-sonen og satt opp min tolkning av kantbånd. 20x25x5 impregnert tømmer.

Satte en lang spiker i bunn på hver av dem og hamret de på plass mens jeg målte med vater. Etter alle var på plass og i jevn høyde så spikret jeg på et tau på toppen. Dette gjør at de står ganske stødig. Har sett at det er folk som bare lager en jordhaug og har duken over den og fyller på baksiden, men jeg ville ha noe som ikke kommer til å sige under vekten av vannet.

Legger med før, midtveis og etter bilder. Den høye kanten på baksiden kommer til å bli trimmet ned i morgen for å gjøre plass til et vannfall. Filteret ender opp et sted under tuja hekken. Kommer også til å utvide dyptvanns-sonen og muligens gjøre den dypere etter jeg har målt til litt nøyere i forrhold til duken.

Dammen er ca 2m lang og bred på det bredeste.
Dambygging dag 2
Da er jeg på god vei til ny dam!

Dagen har gått med på utviding av dyptvannssonen, utgraving for filter og vannfall, trekking av uderduk og duk, og litt stenlegging. Hadde beregnet dukstørrelsen fra en fremgangsmåte jeg fant på nett. Bredde + 2xdybde + 2x50cm for kanter. Kom frem til at jeg skulle ha 4m duk for 2x2m på det bredeste og 50 cm dybde, men kunne nok gjort den litt større eller dypere uten å gå tom for duk.

Ellers har allt gått etter planen bortsett fra at jeg har for mye flow for vannfallet. 5000 l/t gjør at det fosser ut på alle kanter, så jeg skal kjøpe en regulator til pumpen og justere det ned. Jeg har estimert dammen til å holde 850 - 900 l, men har ikke fått målt så nøye enda så det kan væren mer. Kommer nokk til å nytte godt av sterk uv-c lampe og stort filtervolum uansett. Nå må jeg bare finne ut av hvor mange gullfisk jeg kan ha. Har fått klarsignal til at fisk er gøy. Hvis det ikke er mulighet for overvintring i dammen kan jeg sette opp en liten tank i garasjen til kald innendørs overvintring.

Legger med noen bilder av dag 2. Kommer til å lage en DIY dambygge tråd på hjemmesiden min når dammen er mer ferdig.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap