Hjelp til å freshe opp en naturlig men stygg hagedam?

Hjelp hjelp min stygge dam.

Jeg har en liten trekantet hagedam på 60 cm lengde i alle kanter. Den kommer fra en bekk gjennom muren og det renner ferskt vann inn i den konstant. Jeg har gravd en liten bekk til det overflødige vannet slik at det ikke skal bli oversvømmelse overalt i hagen.

Det jeg tenger råd til er å plante noe fint oppi som ikke er giftig for hunder. Dybden er 10 og 12 cm.

Og lurer på om det kommer nok oksygen i vannet siden det renner konstant? Har testet og tømt den helt og det tar bare et par minutt før dammen en full av vann igjen. Jeg har ikke lyst å bruke pumpe...

Har hørt at noen har snegler og frosker i dammen sin og jeg har veldig lyst på det om det er mulig?

Bekken som renner ut av dammen er ikke noe særlig fin så tar gjerne imot tips til å pynte opp og eventuelt stabilisere så den tåler regn og slikt uten å falle sammen eller renne over...

Dette er altså en naturlig dam som ikke er menneskelaget, hvis det har noen betydning...
Du er heldig som har den naturlig , men den blir vel tørr i varme sommermåneder ?
Jeg syntes du skal grave den noe større dersom du ønske vannspeil .
Planter du noen supplanter og vannliljer her vil du iløpet av sommeren ikke se vannspeilet for gjengrodd dam.

Dersom du holder vann i kulpen hele sommeren vil det dukke opp masse dyr og amfibier her .
Hvordan fikk du en sånn dam egentlig så ser det ikke ut som en dam men en vannpytt.
Før du kan plante noe som helst må du lage mye større og dypere dam.,du kan plante Siv og vannliljer det er ikke noe giftig for hunder. Har du tenkt til og ha fisk her eller amfibier, er det noe smådyr der i pytten din????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Du kan ikke ha koi hvis du skal ha fisk der bare små gullfisk. Den burde være en meter dyp og pumpe må du ha hvis du skal ha noe som helst der.
FRoskene kommer ikke til og være der konstant tross at de kan hoppe.
En siste ting du burde ha damduk under så vannet blir der
Er det noen av "sidene" på dammen du kan avse? Altså, går dere rundt hele og titter eller bare rundt en liten del av den? Hvis dere bare skal titte på den fra en, to/tre sider, hva med å plante noen fine busker på den ene siden, slik at de henger over og skygger littegrann? Så et bildet av en hagedam for bare noen dager siden, hvor det grodde en slags hengebusk på ene siden. Den sto på en liten forhøyning av stein/"mur" og det var utrolig vakkert. Tror de fleste dammer kan bli kjempefine om de bare får rikelig med planter rundt.


Hvis du vil ha en "skikkelig" dam er det sikkert best med damduk i lengden, og å ha den dypere og kanskje med pumpe i tillegg. Alt dette er jeg ikke så flink med, men misunner de som kan ha dam!

Du kan bare ha snegler du finner i en bekk eller et ferskvann for de tåler kulde
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap