Ny hagedam

Hei!

Jeg skal lage en hagedam, og har i den sammenheng ett spørsmål.

Er det OK å lage en hagedam i sammenheng med en liten bekk som renner gjennom hagen, eller bør jeg unngå gjennomstrømmende vann? (Med de vannmassene vi har hatt i Bergen i det siste, ser jeg at vannstrømmen til tider kan bli relativt sterk...)

Takker for svar!
Det kommer an på hva du har tenkt til å ha oppi!

Det er ikke lov med dam, med koi ol. så lenge det er utløp/innløp fra en bekk el. som fører ut i et vassdrag. Mulig dette gjelder for alle planter også. Det er jo spredning av arter og spmitte som de vil unngå. Hører også at det er stor sannsynlighet for at dagens regler blir skjerpet i fremtiden.

Mikkel
Takk!

Jeg er klar over smittefaren, og forstår at jeg ikke kan ha gullfisk eller koi karper i en slik dam. Men kan det være mulig med goodeider eller andre tropiske fiskearter i et slikt system? Tror du vannet blir for surt? Det er vel godt med oksygen i en slik dam...
Har lest en artikkel i Poecilia-bladet nå, og forstår det slik at goodeider ikke passer inn i en vel etablert hagedam. Vi får nøye oss med et pent vannspeil og naturlig insektfauna i denne dammen... Gullfiskdammen får jeg lage på et sted uten naturlig tilsig og utløp.
Ørjan
Har lest en artikkel i Poecilia-bladet nå, og forstår det slik at goodeider ikke passer inn i en vel etablert hagedam. Vi får nøye oss med et pent vannspeil og naturlig insektfauna i denne dammen... Gullfiskdammen får jeg lage på et sted uten naturlig tilsig og utløp.

Du kan jo ha all mulig slags NORSK fisk i en slik dam da!!

For eksempel vedderbuk, mort, ørret, røye, flyndre, osv osv..

men det krever jo en viss størrelse på dammen da!
Nå må vi ta det rolig her

Han kan IKKE ha all slags norsk fisk i dammen, dette er jo en del av et vassdrag, og han kan kun ha fisk fra samme vassdraget i dammen sin, det vil høyst sannsynlig si ørret (og muligens røye) ettersom han bor i Bergensområdet.

Ørret er foresten en svært morsom fisk å ha i denslags dammer, de kan nærmest håndfores med f.eks metemark, og vaking i hagen er svært morsomt!
jeg kjenner en som hadde sam med ørret(og gullfisk) od den vaket mye når vi fôret med maur
Her er en artikkel om forbud og fisker i hagedam.

Spesifikt er følgende fiskearter forbudt omsatt og holdt i dammer:

* Alle karpefisker som lever i kaldt eller temperert vann, derunder vederbuk, suter, mort, bitterling, gresskarpe, sølvkarpe, karuss og karpe samt alle avlsformer av disse, bortsett fra gullfisk og koi.
* Alle størarter som lever i kaldt og temperert vann, derunder sterlet og spadestør.
* Alle laksefisker som lever i kaldt og temperert vann, derunder regnbueørret.
* Alle kutlinger, smerlinger og maller som lever i kaldt og temperert vann, derunder sandkryper, dynnsmerling, sandsmett og dvergmalle.
* Alle abborfisker som lever i kaldt og temperert vann, derunder alle nordamerikanske solabborrer.
* Enhver annen fiskeart som det med rimelig grunn kan mistenkes at noen kan finne på å sette ut i en hagedam.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap