Kan noen se hva som feiler denne Platyen?

Hei
Ser at det er mange innlegg her om syke fisker av alle slag.
Kanskje noen kan se hva som er galt med denne fisken? Lurer fælt på hva jeg må gjøre den.. Har lest meg blind på forumet idag..
Stakar Platyen spiser ikke mat, bare henger i ett hjørnet for seg selv. Finnene er *slappe og uvirksomme*
Her hviler den på en plante..
I løpet av de siste 3 dagene, har det dødd 3 yngel , kan det ha noen sammenheng?
MVH Nina
Har du kjekka vannvediene da? Om du ikke har selv, kan du få gjort det i nermeste dyrebutikk....... Kan være greit å gå ut i fra dette først.... evt lukter det vondt av vannet?
sjekket vannverdiene for 1 uke siden, de var helt OK.
Men det kan jo selvfølgelig ha forandret seg..
Byttet 10 liter vann for litt siden, men kan jeg ta en vannprøve for det? (må til en dyrebutikk for å gjøre dette)
vannet lukter *normalt* tror jeg, og ser greit ut..
Jeg ville tatt en ny prøve av vannet først for å være sikker...... Er alle fiskene dine slik? Hvor lenge har du hatt dem og hvordan er mat rutinene? for mye?
Etter å ha lest mye om overmating, har jeg nok skjerpet meg på dette punket.. De får litt mat 2 ganger om dagen, og en gang i blant litt grønnskaker. De får flak-mat, sånn som er med grønnsaker.
Går det ann å mate fiskene for lite kanskje..
Det er bare denne ene som oppfører seg sånn..
Har hatt akvariet i gang i snart 5 mnd, og platyene er de første jeg kjøpte.
Det kan være flere grunner til denne adferden.
1. Forgiftninger i vannet, får gjerne fisk til å klemme finnene noe i sammen. Tenker spesielt på klor i vannet. Imidlertid skulle ikke problemet vare over tid.
2. Mobbing. Fisken inntar en positur som er minst mulig provoserende, slik at den slipper unna noe hets. Om å gjøre å vise seg som ydmyk\ uprovoserende for annen fisk.
3. Sykdom. Flere lidelser får fisk til å klemme finnene, vanligst er gyrodactalys. Kan effektivt behandles med JBL Gyrodactol.
Denne sykdommen kalles av enkelte for guppysyken, på grunn av at spesielt guppy (og andre levendefødere) er meget utsatt.
Det finnes også andre sykdommer som gir lignende symptomer, tenker da på Oodinium og chillodonela, begge parasitter. Disse parasittene vil uansett vises som ett hvitt\ blåhvitt belegg på fisken, noe jeg ikke kan se av bildet.
Takk for svarene jeg får!
Så nettop nå en Guppy med samme oppførsel..
*håper på kortvarig klor-problem*
Denne Guppyen har litt hvit avføring hengende, bør jeg få tak i denne og nappe den ut? tenker på forstoppelse. Stakar..

La avføringen henge, den faller av av seg selv.

At den driter hvitt, øker min mistanke om at det er noe litt mere alvorlig enn en klor-forgiftning... Slik avføring tyder gjerne på svekket fisk, så jeg blir mer og mer overbevist om at det er noe mer uggent i gjære...
Klør fisken seg noe mot steiner\ planter?
Puster den fortere enn sine "venner"?
Ånei, ikke si det..
Bådeguppyen og platyen puster ganske overfladisk..
Men har ikke sett noe kløing.. se er veldig rolige og holder seg på samme sted hele tiden
Vil anbefale deg å bytte noe vann, la gjerne vannet stå over natta i bøtter å lufte, slik at klor forsvinner.
Tilsett gjerne aquasafe, dette styrker slimlaget til fiskene.
Om du ikke bruker salt i vannet, tilsett 1 gram pr 10L. Om du bruker salt; dette er noe du med fordel kan la være når fiskene er friske

Følg nøye med på fiskene, og gi dem godt stell (vannbytte, 25% annen hver dag til dem er friske) og god mat (mye fiberrik kost, f.eks spirinulabasert for (grønnfor på boks), og noe frossentfor).

Det er de rådene jeg kan gi deg nå Bruk også mye tid på å studere fiskene, for å finne ut om dem får kløe-anfall innimellom, eller om noen jager. Noter deg gjerne ned ting du mener kan være av interesse å vite for å gi flere råd i fremtiden
Uff da..
Jeg som trodde mitt akvarie var hevet over alle sykdommer..
Setter frem bøtter og kar nå jeg.. Har noen yngel i ett yngel kar, og en guppy som føder nå.. klarer de seg gjennom dette mon tro?
Tør ikke gi deg noen falske forhåpninger, men om du gir masse godt stell og god omsorg, og "raporterer" dersom noe endrer seg voldsomt, har du i alle fall gjort ditt for å berge dem
Du får holde motet oppe!!!
Takk for god hjelp vertfall!
Håper på en Good Ending..
fortsettelse..
ok.. 1 fisk er død.. men nå ser en guppy sånn syk ut og.. dette var en langsom akvarium-sykdom..
Skifter vann for harde livet..
Eplesnegla stakk av her om dagen/natten.. hadde falt/ *krabba* nesten 1.5 m fra akvariet.. kan det ha en sammenheng?
Den lever enda.. men var helt uttørket når vi fant den på gulvet..
At ikke eplesneilen holdt seg i karet, trenger ikke å ha noe med sykdom å gjøre. Fant min (eller støvsugeren gjorde det) under sofaen (andre enden av 30m2 stue), hadde da savna den en dag. Katta hadde lekt med den, 15-25 timer uten vann, støvsugd og kasta i søpla, det var alt denne eplesneilen har gjennomgått. Lever den dag i dag

Ut i fra at det tar såpass mye tid mellom hvert sykdomstilfelle, er jeg mer usikker enn noen gang på hva det er som er feil. Normalt smitter de fleste parasitter med ganske stor hastighet, noe som ikke er tilfelle hos deg.
Du får nesten selv vurdere om du skal se det hele ann ennå en tid, eller om du skal medisinere.
Siden det er såpass usikkert hva som er galt, er det greit å bruke en ganske bredspektret medisin, f.eks eSHa 2000, eller JBL Ectolfluid.

Hold oss gjerne oppdatert
Hvor får jeg tak i medisin mon tro?
Dyrebutikken kanskje?

Resten av fiskene kviknet jo til etter at jeg begynte å skifte vann annenhver dag, heldigvis. Var redd hele akvariet ble utrydda.
Tror jeg ser an situasjonen litt til , en ukes tid til kanskje..

Godt at andre har opplevd det samme som meg når det gjelder eplesnegler da.. Ble litt bekymra over at den rømte.

kanskje den rett og slett er ett mobbeoffer?
Guppy-damen er ikke videre aktiv i vannet, følger strømmen litt, og har *flate* finner..
Men de andre er bort på hu og *svømmer* på hu titt og ofte, maser på hu, dunker bort i med finnene og halen..
eSHa medisiner selges hos tropefisk, kjenner ikke til noen andre som fører denne.

JBL medisiner selges hos mange av nettbutikkene, og hos en del lokale dyrebutikker. Du må nesten selv se hva som finnes i ditt nærområde
Mine har samme sykdom - men hva ER det???
Jeg har tidligere hatt tråd på forumet om det samme problemet... Mine fisker har alle symptomene som dine fisker har/hadde, Nina (platyene ser akkurat ut som på bildet ditt). I tillegg så er det en del som har flere symptomer. Har observert så godt jeg har kunnet en tid nå, for å samle sammen mest mulig informasjon. Så her kommer et laaaangt innlegg :P

Finnene klistrer seg inntil kroppen, noe som gjør at de må jobbe veldig hardt for å holde seg flytende. De blir etterhvert ganske apatiske, men har ikke kløe eller "frenetisk" oppførsel. Noen blir veldig avmagret, men langt fra alle. I tillegg virker det som en hel del nærmest blir lam og stiv i bakparten og når jeg ser på dem forfra så er det overkroppen som går side til side istedet for halefinnen. Dette tror jeg gjelder dem som klarer å leve en stund med sykdommen. Noen får ikke bare sammenklistret finner, halfinnen blir redusert til en liten tynn spiss som de fortvilet prøver å svømme med. Tror dette spesielt gjelder yngel. Disse dør raskt (av utmattelse?).

Både yngel og voksen fisk blir syke og en del får en tydelig knekk på ryggen. Men det er heller ikke likt for alle, noen får den etter at finnene har klisteret seg og andre får knekken først. Kanskje det er noe helt annet? Flest guppyer får denne knekken, men det skjer på de andre også. Og jeg har kun sett det på voksen fisk. Fikk det også på en nyinnkjøpt fisk som skal være en endlers-hunne, den ble helt stiv i bakparten, med knekk i ryggen, og døde veldig fort.

Generelt dør noen få ganske raskt, dette gjelder mest guppyene, mens de fleste, spesielt platyene og mollyene bruker laaang tid. Som oftest er det jeg som avliver når det blir for ille. Det kan gå lang tid før nye blir syke, bare en eller to i gangen, men det ser ut som det "sprer" seg over tid og fler og fler blir syke. Begge karene mine har problemet og det er kun levendefødere som blir rammet... Mollyene virker litt mer motstansdyktige enn de andre. Har et par-tre yngel som har overlevd fra starten, mens det er guppyene som er hardest angrepet. Ser at det siste kullet mitt med guppyer nå går raskt unna.

Har satt opp et "sykekar" med en generell antiseptisk medisin hvor èn platy har frisknet til, den havnet der tidlig - og resten har dødd, eller jeg har avlivet dem når det har vært tydlig at de ikke ville klare seg... Har ikke hatt varmekolbe til denne lille seksliteren, de hadde ikke så små til salgs, men det er på vei.

Finner ikke noe galt med vannverdiene, ved unntak av i går, når jeg hadde bittelitt nitrit. Men det kan være på grunn av to store døde viftereker, for vannet har vært veldig stabilt i evigheter.

Finner ikke utav det jeg... Fikk først problemet tidlig i vinter. Da virket det som det hjalp med varmekur og salt, men så ble en syk igjen. Og en til...osv. Trodde (håpte) at siden de første denne gangen begynte med knekk, så var det dårlig avl jeg hadde kjøpt inn.. Men nå har det eskalert igjen. Får flytte alle levendeføderne i samme karet og sette igang ny varmekur, men blir jo tydlivis ikke helt kvitt problemet slik, så jeg skulle så gjerne visst hva som gjør det!

Ble litt rotete dette, men er ikke så lett å beskrive, når det arter seg på såpass mange måter. Gir snart opp, mistet mesteparten av fisken min sist - fikk hvitprikk samtidig. Ser nå at min mest produktive gyppyhunne begynner å få knekk på ryggen, er ellers frisk enda, men...

Sist trodde du, Frank, at det kunne være gyrodactalys, men tror ikke det er det etter hva jeg har lest om sykdommen... Og hvis det er forgiftning, burde det vel ikke være i begge karene? Noen av fiskene i det store karet har tidligere bodd i gyppykaret, men også fisker som kun har bodd i det store har blitt syke, så da må det vel være noe smittsomt?
Bruker water conditioner når jeg skifter vann, tilsetter litt salt og har ikke kjøpt noe nytt som jeg har hatt i karene, annet enn levende ting da. Prøver å være nøye med å skylle hendene før jeg roter nedi der også.

Alle gode råd og forslag mottas med takk!

Og jeg lurer jo på hvordan det har gått med dine fisker, Nina?

Malagi
Kjedelig å plages såpass mye. Spesielt med en slik snikende sykdom, som er vanskelig å identifisere.

Ut i fra det du skriver, tenker jeg ennå: Gyro. Spesielt siden det i all hovedsak er snakk om guppy som rammes. Dette er desverre en fisk som er som en magnet på sykdommer, er det noe smitte i karet, er det guppy`n som først rammes.

Ut over dette, tenker jeg litt på endetarmsparasitter. Slike svekker fiskene gradvis, og en del fisk vil bli avmagret. Knekk på ryggen er ganske vanlig, spesielt på guppy, i forbindelse med denne parasitttypen.
Tarmparasitter forsyner seg av blod fra tarmveggen, og vil derfor svekke fisken, slik at den blir mer og mer apatisk.

Siden tarmparasitter sprer seg i vannmassene, vil det (om det er dette), være nødvendig å behandle hele akvariet. Gjerne over flere runder også...
Desverre er det ganske dårlig stilt med gode, og letthåndterlige medisiner mot dette. Medisinen med beste resultater, er selvsagt ikke å oppdrive på Norsk sokkel (tatt ut av hyllene stort sett over alt, forskes på om denne kan gi tykktarmskreft).
Alternativet som er mest vikrsomt, er da Vermox vet. Men ingen garanti for at det har den ønskede effekten kan gis.
Du finner forøvrig masse info om symtomer, behandlig og annet på denne siden (svensk)
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap